Ανεξάρτητα από το ανθρώπινο λάθος, το δυστύχημα στα Τέμπη δεν θα είχε συμβεί αν υπήρχε καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης, τόνισε ο Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια των ανακοινώσεων για τις αλλαγές στον σιδηρόδρομο.
«Οφείλω να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και προσωπικά από τις οικογένειες των θυμάτων και τους πολίτες, γιατί δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το δυστύχημα», τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης, που μετά την τραγωδία στα Τέμπη και την παραίτηση του Κώστα Καραμανλή, ανάλαβε το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Μεταφορών.
Ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε αρχικά στην επίσκεψή του τόσο στον τόπο του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, όσο και στον σταθμό της Λάρισας και το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Θεσσαλονίκη.
«Το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης στον σταθμό της Λάρισας λειτουργούσε απόλυτα και αδιαλείπτως. Δεν υπήρξε καμία απολύτως διακοπή της λειτουργίας του. Υπό αυτή την έννοια, το μοιραίο βράδυ ήταν αναγκαίο και οφειλόμενο να έχει υπάρξει αυτόματη χάραξη πορείας πάνω στον πίνακα, που δεν φαίνεται να έχει συντελεστεί», επεσήμανε αρχικά ο υπουργός.
«Ακόμη κι αν δεν είχαμε αυτόματη χάραξη, που εξ’ ορισμού θα είχε αποτρέψει το δυστύχημα, το δεύτερο επίπεδο είναι η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού, που δεν συντελέστηκε, με αποτέλεσμα η αμαξοστοιχία 62 να μπει σε λανθασμένη γραμμή», συμπλήρωσε.
«Θα έπρεπε σύμφωνα με το πρωτόκολλο να είχε υπάρξει παρακολούθηση πάνω στον ηλεκτρονικό πίνακα ελέγχου, μετά την αποχώρηση της αμαξοστοιχίας από τη Λάρισα και για μια απόσταση 5,5 χιλιομέτρων, όταν φαίνεται πάνω στον πίνακα η πορεία του τρένου», συνέχισε ο κ. Γεραπετρίτης.
«Αν είχε υπάρξει παρακολούθηση πάνω στον πίνακα, θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο, γιατί θα προέκυπτε χωρίς καμία δυσκολία η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή», συμπλήρωσε, ενώ σημείωσε ότι το τρένο μπήκε στη λάθος γραμμή «χωρίς να υπάρξει αντίδραση της αμαξοστοιχίας, ώστε να κινηθεί σύστημα προειδοποίησης που θα απέτρεπε το μοιραίο.
«Αυτά δεν τα λέω για να τονίσει το ανθρώπινο λάθος. Υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση. Αυτό δεν αναιρεί ότι αν είχαμε καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα, κατά πάσα βεβαιότητα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Πέρα από το ανθρώπινο λάθος, υπάρχει ζήτημα ολοκλήρωσης των απαιτούμενων έργων ηλεκτρονικής αναβάθμισης των συστημάτων, που θα το είχε αποτρέψει. Πέρα και πάνω από το ανθρώπινο λάθος, έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες».
Τέμπη: Τις επόμενες ημέρες νέα διοίκηση σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ
Ήδη έχουν τεθεί στη διάθεση του πρωθυπουργού οι παραιτήσεις των διοικητών του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, οι οποίες έχουν γίνει αποδεκτές, σημείωσε ο κ. Γεραπετρίτης.
«Τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση των διοικήσεων. Είναι αυτονόητο ότι με τις νέες διοικήσεις θα προχωρήσουμε κατά το δυνατόν σε ταχεία επανέναρξη των δρομολογίων», συμπλήρωσε.