Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ διακόσμησης των δοντιών πάει πολύ πίσω στον χρόνο. Πρωτοεμφανίστηκε περίπου το 300-700 μ.Χ. στην Αυτοκρατορία των Μάγια. Βασιλιάδες και βασίλισσες δημιουργούσαν μικρές τρύπες στα δόντια τους και τις γέμιζαν με νεφρίτη. Στις αρχές των ’00s έζησε ένα πρώτο revival, ενώ το τελευταίο διάστημα γνωρίζει τη μεγαλύτερη άνθησή της.
Εν έτει 2023 τα στολίδια δοντιών είναι κάτι παραπάνω από λευκά στρασάκια, πλέον υπάρχουν ολόκληρα designs με διάφορα σχήματα, χρώματα και κρύσταλλα. Είναι μια διακόσμηση που δύσκολα περνάει απαρατήρητη, ακόμα και τα πιο μίνιμαλ σχέδια. Δεν υπάρχει συγκεκριμένη κατηγορία ανθρώπων που τα τολμούν. Με την πρώτη μάτια μπορεί να σκεφτεί κανείς πως απευθύνονται σε καλλιτεχνικό κοινό, αλλά τα πετυχαίνεις παντού, σε γιατρούς, μαχητές ΜΜΑ, καλλιτέχνες, μοντέλα, αθλητές κ.ο.κ.
Τοποθετούνται στα δόντια όλων εκείνων που θέλουν να πειραματιστούν, να ξεχωρίσουν και, φυσικά, να λάμψουν. Αυτά τα στολίδια σού δίνουν έναν λόγο να χαμογελάς, αφού δίνουν έξτρα αυτοπεποίθηση και στυλ σε αυτόν που τα επιλέγει, είναι ένας άλλος τρόπος να προσθέσεις έξτρα λάμψη στην εμφάνισή σου.
Ανατρέχοντας στην Ιστορία, τα βρίσκουμε σε διάφορες γειτονιές του Μπρονξ και του Μπρούκλιν, σε μετανάστες που προέρχονται από αυτές τις χώρες. Σιγά σιγά άρχισαν να γίνονται συνώνυμα του street style, υποδηλώνοντας ότι αυτός που τα φορούσε ήταν και από το «hood».
Η Νατάσα aka Storm, που εξειδικεύεται στο piercing και στα tooth gems και πελάτες της είναι, μεταξύ άλλων, η Elize, ο Yolte, η Black Velour, ο Ηρακλής Μαρνέζος (Rack) και η Νέμεσις Μαρνέζου, εξηγεί πως: «Είναι σαν να ζωγραφίζεις πάνω στο δόντι. Για μένα αποτελεί μορφή τέχνης και έκφρασης, κάτι που ένιωθα ότι έλειπε από την Ελλάδα. H τάση αυτή γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής, πλέον τα ραντεβού που έχω είναι κυρίως για tooth gems, αυτήν τη στιγμή αποτελούν περίπου το 70% του προγράμματός μου.
Τα tooth gems (όπως και το piercing) δεν είναι μόνο για τις κοπέλες. Σκέψου ότι χωρίς να μιλήσω γι’ αυτό στα social media, όπου προωθώ τη δουλειά μου, ο πρώτος πελάτης που με προσέγγισε ήταν αγόρι. Ανάμεσα σε γιατρούς, δικηγόρους, αθλητές και καλλιτέχνες, πολλά ραντεβού κλείνονται από ζευγάρια, φίλους, μαμάδες με τις κόρες τους για matching designs».
Για εκείνους που επιθυμούν κάτι ακόμα πιο ιδιαίτερο και custom υπάρχει η δυνατότητα των tooth charms. Αυτά τα φτιάχνει χρυσοχόος, έτσι μπορείς να παίξεις ακόμα πιο ελεύθερα και να δημιουργήσεις ένα μοναδικό σχέδιο από χρυσό ή λευκόχρυσο. Εδώ εμφανίζονται τα grillz, τα χρυσά δόντια, μια πιο high budget επιλογή ‒αν το καλοσκεφτείς, είναι σαν ένα οποιοδήποτε άλλο κόσμημα, π.χ. ένα κολιέ που το βάζεις και το βγάζεις από τον λαιμό σου, απλώς εδώ διακοσμείται το στόμα‒ που πρωτοσυναντάμε στην Τζαμάικα, στο Βιετνάμ και αλλού.
Ανατρέχοντας στην Ιστορία, τα βρίσκουμε σε διάφορες γειτονιές του Μπρονξ και του Μπρούκλιν, σε μετανάστες που προέρχονται από αυτές τις χώρες. Σιγά σιγά άρχισαν να γίνονται συνώνυμα του street style, υποδηλώνοντας ότι αυτός που τα φορούσε ήταν και από το «hood». Συμβόλιζαν την οικονομική ανεξαρτησία και την ελευθερία. Το 1975, η βασίλισσα της ντίσκο και είδωλο του στυλ Grace Jones εμφανίστηκε στη «Vogue Hommes» με grillz από μασίφ χρυσό σε άνω και κάτω οδοντοστοιχία. Αυτή ήταν η πρώτη είσοδος των grillz στην υψηλή μόδα, αλλά όχι και η τελευταία της. Τη δεκαετία του ’80 πολλά μεγάλα ονόματα της ραπ σκηνής άρχισαν να εμφανίζονται με grillz.
Από τότε αυτή η τάση δεν έχει σταματήσει, μάλιστα παρουσιάζει αυξητικές τάσεις. Μιλήσαμε με τη Μαρίνα Κόρακα, η οποία κατασκευάζει grillz, και μας εξήγησε τι ακριβώς συμβαίνει στην πόλη με αυτά τα περίτεχνα μασελάκια. «Το 2022 άνοιξα την εταιρεία κοσμημάτων μου, την AYEZI, που εξειδικεύεται στα iced out κοσμήματα. Πρόκειται για κοσμήματα με διαμάντια, εμπνευσμένα από την κουλτούρα του χιπ-χοπ. Τα grillz ήταν κάτι που πάντα μού έκανε εντύπωση, μου άρεσε ιδιαίτερα και ήθελα να αποκτήσω. Τώρα έχω πάνω από έξι στη συλλογή μου.
Όταν άρχισα να μαθαίνω λίγα παραπάνω για την αργυροχρυσοχοΐα αποφάσισα να μάθω πώς γίνονται για να φτιάχνω τα δικά μου και να τα φοράω, χωρίς περιορισμούς. Αυτό που με συναρπάζει σε αυτά τα κοσμήματα είναι ότι αναδεικνύουν όχι μόνο την ιστορία τους αλλά και μια ανεκτίμητη τέχνη και ένα στυλ που λατρεύω. Νομίζω πως είναι άλλος ένας τρόπος να ξεπεράσει η αργυροχρυσοχοΐα τα όριά της και να πει νέες ιστορίες. Δεν φαντάζεσαι πώς ανυπομονώ αυτή η τέχνη να είναι κάτι κοινό στους επόμενους αργυροχρυσοχόους στην Ελλάδα, γιατί μέχρι στιγμής μάς βλέπουν και αλλάζουν πεζοδρόμιο».
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.