Free from what: Η νέα έκθεση της Μαρίας Παπανικολάου στο Μέγαρο Μουσικής

Free from what: Η νέα έκθεση της Μαρίας Παπανικολάου στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
Παρουσιάζονται μινιμαλιστικές in situ παρεμβάσεις, γλυπτικές και οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις και προβολές, σε μια αδιόρατα διαλογική μεταξύ τους σχέση δημιουργώντας ένα χαμηλόφωνο στοχαστικό σύμπαν. Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Αγγελική Σβορώνου
0

Άνοιξε για το κοινό η μονογραφική δοκιμιακή έκθεση Free from what της Μαρίας Παπανικολάου που διοργανώνεται από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στην Υπηρεσιακή Αυλή, στο πλαίσιο του καλοκαιρινού εικαστικού προγράμματος του annexM υπό την επιμέλεια της Άννας Καφέτση. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 29.10.2023. Θα παραμείνει κλειστή από 25.7 έως 4.9.

Η Μαρία Παπανικολάου, μία από τις σημαντικότερες καλλιτέχνιδες της νεότερης γενιάς με έδρα την Αθήνα, σπούδασε νομική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, γλυπτική στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών της Ολλανδίας και στη συνέχεια στο Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών της ΑΣΚΤ, από όπου έλαβε το διδακτορικό της το 2022. Στο καλλιτεχνικό της έργο συνδυάζει γλυπτική, φωτογραφία, βίντεο και περφόρμανς επιχειρώντας να διερευνήσει ένα θέμα που την απασχολεί από τις πρώτες σπουδές της στη Νομική Σχολή: τον περιορισμό της ελευθερίας, τη φυλάκιση, τον εγκλεισμό, αλλά και τη δυνατότητα απόδρασης και υπέρβασης των ορίων.

Free from what: Η νέα έκθεση της Μαρίας Παπανικολάου στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
Αποδράσεις, 2023, Γλυπτική εγκατάσταση (λεπτομέρεια), Φωτ.: Αγγελική Σβορώνου

Η έκθεση ‒πρώτη ατομική της Μαρίας Παπανικολάου στην Ελλάδα‒ περιλαμβάνει 6 νέες παραγωγές που σχεδιάστηκαν ειδικά για τον εναλλακτικό χώρο της Υπηρεσιακής Αυλής. Παρουσιάζονται μινιμαλιστικές in situ παρεμβάσεις, γλυπτικές και οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις και προβολές, σε μια αδιόρατα διαλογική μεταξύ τους σχέση δημιουργώντας ένα χαμηλόφωνο στοχαστικό σύμπαν. Την ενότητα των έργων συμπληρώνει η δίωρη ομιλία-performance με τίτλο Κίνητρο, την οποία η καλλιτέχνις θα παρουσιάσει αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της έκθεσης.

Σχολιάζοντας τα έργα της, η καλλιτέχνις αναφέρει: «Χρησιμοποιώ την έννοια της απόδρασης ως ένα εννοιολογικό εργαλείο, το οποίο λειτουργεί σαν άξονας στην παραγωγή των έργων. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας χιλιάδες άνθρωποι έχουν προσπαθήσει να ξεφύγουν από τη σκλαβιά, τον πόλεμο, τη φτώχεια, τα απολυταρχικά καθεστώτα, τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και κάθε είδους φυλακές.  Στην Ιστορία της Τέχνης βλέπουμε συχνά τον έγκλειστο να παρουσιάζεται ως παθητικό θύμα που εγείρει τον οίκτο και τη συμπάθειά μας. Η καλλιτεχνική μου παραγωγή στηρίζεται αντιθέτως σε μια σειρά πειραματισμών που αποσκοπούν στην παρουσίαση του ανθρώπου ως το δημιουργικό εκείνο υποκείμενο που εφευρίσκει τρόπους απόδρασης, ικανοποιώντας το βασικό του ένστικτο για ζωή και ελευθερία.

Τα τελευταία χρόνια με απασχολεί ιδιαίτερα η συνθήκη εκείνη κατά την οποία ένα καταφύγιο μετατρέπεται σε ένα περιβάλλον εγκλωβισμού. Τα έργα μου αποτελούν προτάσεις διάρρηξης των δεσμών που μπορεί να καθηλώνουν τον καθένα ή την καθεμιά από εμάς σε διαφορετικές καταστάσεις ανελευθερίας.

Την κατάσταση αυτή της ανατροπής μιας συνθήκης ασφάλειας και τη συνειδητοποίησή της μελετώ στα έργα της έκθεσης κυρίως μέσα από την άγκυρα, ένα διαχρονικό και πανανθρώπινο εργαλείο. Από όλα τα είδη αγκυρών τα οποία μελέτησα, μου έκαναν εντύπωση οι λίθινες άγκυρες, οι οποίες υπάρχουν σε αρχαιολογικά μουσεία της χώρας, ονομάζονται άγκυρες-βάρη, και η κατασκευή τους βασίζεται σε μια απλή σχεδιαστική προσέγγιση ενός βαριδίου».

Free from what: Η νέα έκθεση της Μαρίας Παπανικολάου στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
Απόπειρες, 2023, Βιντεοστιγμιότυπο, Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Όπως επισημαίνει η επιμελήτρια της έκθεσης: «Η κρυπτική φράση του τίτλου Free from what [ελεύθερη/ος/οι από τι], μετέωρη ανάμεσα σε ερώτημα και σκεπτική διαπίστωση στο ρηματικό έξεργο της καλλιτέχνιδας, δίνει τον τόνο για να ξεκλειδώσει κανείς τις ποιητικές της αλληγορίες.

Σφιχτοδεμένες, με κομμένα τα σχοινιά τους, πυραμιδοειδείς άγκυρες, όμοιες με ομηρικές πέτρινες ευνές ποντίζονται στον βυθό και ανασύρονται από μεγάλα ενάλια βάθη.

Στο εδραίο τους σχήμα λαμβάνει χώρα μεταφορικά το μεσαίο πέρασμα από την ασφάλεια και σταθερότητα σε μια κατάσταση καθήλωσης και ακινησίας, γεννώντας αντιφάσεις και αμφισημίες, ρήξεις και δράσεις.

Στον χαλαρό κυματισμό του σχοινιού παίρνει μορφή το όνειρο της ελευθερίας.

Στην κλειστή, διφορούμενη επικράτεια της ιδιωτικότητας ήχοι, σιωπές, μια ρωγμή στον τοίχο, ένα πέρασμα φωτός μέσα από  σφραγισμένα παράθυρα οπτικοποιούν πτήσεις του νου, φανταστικές απόπειρες και σχέδια διαφυγής πέραν των ορίων».

Free from what: Η νέα έκθεση της Μαρίας Παπανικολάου στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
Σχέδιο, 2023, In situ γλυπτική εγκατάσταση, Φωτ.: Αγγελική Σβορώνου

Μαρία Παπανικολάου
Free from what
Επιμέλεια | Άννα Καφέτση
Υπηρεσιακή Αυλή
Διάρκεια | 21.06.2023-29.10.2023
Ώρες λειτουργίας | Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή,, Σάββατο, Κυριακή 12:00 – 20:00, Πέμπτη 12:00 – 22:00 (είσοδος ελεύθερη), Δευτέρα κλειστά

Τιμή εισιτηρίου
5 € • 3 € (μαθητές 6 ετών και άνω, φοιτητές ΑΕΙ, ΤΕΙ ή ισότιμων σχολών, 65+, άνεργοι με την επίδειξη κάρτας ΟΑΕΔ, πολύτεκνοι), Κάθε Πέμπτη ελεύθερη είσοδος για το κοινό, Ειδικές κατηγορίες κοινού | ελεύθερη είσοδος όλες τις ημέρες

Η έκθεση θα παραμείνει κλειστή από 25.7 έως 4.9 και θα επαναλειτουργήσει από τις 5.9 έως τις 29.10

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πες το με τ’ όνομά του: Γυναικοκτονία» – Ο Παντελής Κυραμαργιός για την έμφυλη βία και τα «Μαύρα Ρούχα»

Πολιτισμός / «Πες το με τ’ όνομά του: Γυναικοκτονία» – Ο Παντελής Κυραμαργιός για την έμφυλη βία και τα «Μαύρα Ρούχα»

Ο Παντελής Κυραμαργιός, μέσω του τραγουδιού «Τα Μαύρα Ρούχα», ευαισθητοποιεί για την έμφυλη βία, τονίζοντας τη μνήμη, τη συλλογική δράση και τη δύναμη της μουσικής ως όχημα αλλαγής
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Τρεις ξεχωριστές queer ταινίες στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Πολιτισμός / Τρεις ξεχωριστές queer ταινίες στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, που θα διεξαχθεί από τις 5 έως τις 18 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, περιλαμβάνει τρεις ταινίες από διαφορετικές χώρες που εξερευνούν queer θεματικές.
LIFO NEWSROOM
Το «γυναικείο ιδεώδες»: Πώς ένα γυμνό του Ραφαήλ αποκαλύπτει τον ρόλο της γυναίκας στην Αναγέννηση

Πολιτισμός / Γιατί στην Αναγέννηση ζωγράφιζαν κυρίως το γυμνό ανδρικό σώμα και πώς ο Ραφαήλ άλλαξε τα πάντα

Μία νέα έκθεση, με έργα του Ραφαήλ και του Λεονάρντο Ντα Βίντσι μεταξύ άλλων, εξερευνά τις ιδέες της Αναγέννησης για το γυμνό σώμα, τη σεμνότητα, την ντροπή, αλλά και τα κοινωνικά πρότυπα για τα δύο φύλα
LIFO NEWSROOM
ΛΕΞ: Έβγαλε το νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Πολιτισμός / ΛΕΞ: Έβγαλε νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Τα χρόνια έχουν περάσει, οι καιροί έχουν αλλάξει και ο καλλιτέχνης της ραπ σκηνής με τα γεμάτα γήπεδα «σα να παίρνουμε πρωτάθλημα» φροντίζει να εξελίσσεται και να μην μένει στα παλιά
LIFO NEWSROOM
Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Πολιτισμός / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
LIFO NEWSROOM
Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM