Είναι πλέον κοινό μυστικό, σύμφωνα με έρευνες ετών, ότι τα ιδιωτικά τζετ ρυπαίνουν τον πλανήτη. Εκπέμπουν τουλάχιστον 10 φορές περισσότερους ρύπους από τα εμπορικά αεροπλάνα.
Εν μέσω αυτών των ανησυχιών, ένας ιδιοκτήτης ιδιωτικού τζετ αποφάσισε να μειώσει τις πτήσεις του για το καλό του πλανήτη. Ο Στίβεν Πρινς, αντιπρόεδρος των «Πατριωτών Εκατομμυριούχων» - μιας ομάδας πλούσιων Αμερικανών που πιέζει για υψηλότερους φόρους για τους εκατομμυριούχους στις ΗΠΑ - πουλά το Cessna 650 Citation III.
Ο Στίβεν Πρινς αποφάσισε να εγκαταλείψει το ιδιωτικό του τζερ- ένα μεσαίου μεγέθους που διανύει μεγάλες αποστάσεις και έχει χώρο μέχρι και για εννιά επιβάτες - αφότου έμαθε πόσο πιο καταστροφικές για το περιβάλλον είναι οι ιδιωτικές πτήσεις σε σχέση με τις εμπορικές.
«Έμεινα άναυδος από το γεγονός ότι, όντας τόσο ερωτευμένος με τα ιδιωτικά αεροπορικά ταξίδια, αγνοούσα το φρικτό έγκλημα που διέπραττα για το περιβάλλον και τις μελλοντικές γενιές», λέει στο CNN. «Πρέπει να αλλάξω. Δεν μπορώ να συνεχίσω να το κάνω αυτό».
Ο παγκόσμιος στόλος ιδιωτικών τζετ έχει υπερδιπλασιαστεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες.
«Τα ταξίδια με τα ιδιωτικά τζετ είναι εθισμός»
Ο Πρινς είχε έξι ιδιωτικά τζετ πριν από το Citation III, αλλά αυτό είναι το μεγαλύτερο και ακριβότερο που είχε ποτέ. Μόνο τα λειτουργικά έξοδα ανέρχονται σε περίπου 275.000-300.000 δολάρια ετησίως.
Τονίζει ότι οι ιδιωτικές πτήσεις είναι τόσο ωραίες, που προκαλούν εθισμό. «Είναι απλά ο καλύτερος τρόπος να ταξιδεύεις. Ωστόσο, θα το εγκαταλείψω. Θα επιστρέψω στις εμπορικές πτήσεις, όσο κι αν απεχθάνομαι τη διαδικασία, αφού πετάω ιδιωτικά τα τελευταία έξι ή επτά χρόνια», λέει.
Το Cessna αξίζει σήμερα περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια και στην τρέχουσα αγορά θα πρέπει να βρει αγοραστή πολύ γρήγορα.
Δεν εγκαταλείπει διά παντός τα ιδιωτικά ταξίδια με τζετ
Ο Πρινς ετοιμάζεται να εγκαταλείψει το μοναδικό τζετ που έχει πλέον στην κατοχή του, αλλά δεν πρόκειται να εγκαταλείψει εντελώς τα ιδιωτικά αεροπορικά ταξίδια.
«Έχω έναν φίλο που θα με αφήσει να νοικιάσω το μικρότερο αεροσκάφος του», λέει, «είναι ένα twin turbo, το οποίο καίει περίπου το ένα τέταρτο της ποσότητας καυσίμου του Cessna - και θα το χρησιμοποιώ μόνο δύο ή τρεις φορές το χρόνο για να πηγαίνω σε ένα καταφύγιο για κυνήγι φασιανών στη Νεμπράσκα».
Ο Πρινς πιστεύει ακράδαντα ότι οι πλούσιοι στις ΗΠΑ θα πρέπει να πληρώνουν περισσότερους φόρους. «Νομίζω ότι όλοι μας στην αμερικανική κοινωνία δεν πληρώνουμε όσα πρέπει», λέει. «Αν δεν μας ενδιαφέρει το γενικότερο καλό όλης της ανθρωπότητας, τότε ζούμε με κακές αρχές».
Τι θα γίνει με τους φόρους στα ιδιωτικά τζετ
Δεν είναι ο μόνος που μιλά για την φορολόγηση πλουσίων. Μια έκθεση υποστηρίζει την επιβολή υψηλότερων φόρων τόσο στις πωλήσεις ιδιωτικών τζετ όσο και στα καύσιμα. Οι συντάκτες της προτείνουν φόρο πωλήσεων 10% στα μεταχειρισμένα αεροσκάφη και 5% στα καινούργια. Ζητούν επίσης να διπλασιαστεί ο ομοσπονδιακός φόρος στα καύσιμα αεροσκαφών και συγκεκριμένα από 0,219 δολάρια ανά γαλόνι σε 0,438 δολάρια ανά γαλόνι για τους πιο συχνούς χρήστες ιδιωτικών αεροσκαφών.
Ως παράδειγμα, η έκθεση σημειώνει ότι ο Έλον Μασκ - ένας από τους μεγαλύτερους λάτρεις των ιδιωτικών τζετ στις ΗΠΑ - θα πλήρωνε επιπλέον φόρους ύψους 3,94 εκατ. δολαρίων υπό αυτές τις προτεινόμενες συνθήκες.
Οι συντάκτες της έκθεσης υπολογίζουν ότι ο ίδιος αγόρασε ένα νέο τζετ, πραγματοποίησε 171 πτήσεις (περίπου μία πτήση κάθε δεύτερη ημέρα), κατανάλωσε πάνω από 220.000 γαλόνια καυσίμου τζετ και δημιούργησε 2.100 τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2022, δηλαδή 132 φορές τις εκπομπές του μέσου Αμερικανού.
«Τα ιδιωτικά τζετ είναι μια αντανάκλαση της αυξανόμενης ανισότητας και της συγκέντρωσης του πλούτου και της εξουσίας σε πολύ λίγα χέρια», λέει στο CNN ο Τζακ Κόλινς, ένας από τους συντάκτες της έκθεσης.
Εν τω μεταξύ, στην Ευρώπη, μια ομάδα χωρών, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας και της Ιρλανδίας, κάλεσε τους ευρωπαίους φορείς χάραξης πολιτικής να αυστηροποιήσουν τους κανονισμούς για τα ιδιωτικά αεροσκάφη, προκειμένου να περιορίσουν τη χρήση τους. Τον Απρίλιο, το αεροδρόμιο Σίπχολ στο Άμστερνταμ ανακοίνωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να απαγορεύσει εντελώς τα ιδιωτικά τζετ από τους χώρους του.
Η περίπτωση της Ελλάδας για τις πτήσεις ιδιωτικών τζετ
Σε ό,τι αφορά στην περίπτωση της Ελλάδας για τις πτήσεις με ιδιωτικά τζετ:
- Με σύνολο 14.283 πτήσεων, η Ελλάδα είναι η 8η χώρα στη σχετική λίστα των χωρών στην Ευρώπη με τις περισσότερες πτήσεις ιδιωτικών τζετ το 2022.
- Οι πτήσεις με ιδιωτικά τζετ πέρυσι προκάλεσαν 88.600 τόνους CO2, αριθμός ίσος με τις ετήσιες μέσες εκπομπές CO2 από 59.067 αυτοκίνητα.
- Ο αριθμός των πτήσεων με ιδιωτικό τζετ που αναχώρησαν από την Ελλάδα αυξήθηκε κατά 66% το 2022 σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά: από 8.619 πτήσεις σε 14.283.
Η Klara Maria Schenk, υπεύθυνη εκστρατείας της διεθνούς Greenpeace για τις μεταφορές, δήλωσε πως «Η ανησυχητική αύξηση των πτήσεων με ιδιωτικά τζετ έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την κλιματική επιστήμη, η οποία μας λέει να μειώσουμε αμέσως τις εκπομπές CO2 για να αποτρέψουμε την πλήρη καταστροφή.
Με πληροφορίες από CNN