Ραγδαία είναι η αύξηση της ζήτησης μεταχειρισμένων αλλά και ανακατασκευασμένων iPhone, γεγονός που αποτυπώνεται στις κατακόρυφες πτώσεις των πωλήσεων των smart phones της Apple.
Ο άλλοτε τεχνολογικός κολοσσός, κατέγραψε μείωση της τάξεως του 13% στις προπαραγγελίες του iPhone 16, σε σχέση με εκείνες για το iPhone 15. Την ίδια ώρα η Apple, ανέφερε πτώση 10% σε σχέση με το 2023 στα έσοδα των τηλεφώνων, γεγονός που σύμφωνα με τους αναλυτές, θα έπρεπε να «φοβίζει» την εταιρεία, καθώς έχει πλέον έρθει η «επανάσταση» των μεταχειρισμένων αλλά και των ανακατασκευασμένων iPhone.
Η παγκόσμια αγορά ανακατασκευασμένων smartphones αυξήθηκε κατά 5% σε ετήσια βάση από το 2021 έως το 2022, σύμφωνα με την Counterpoint Research, με τα μοντέλα της Apple να αποτελούν τη μισή αγορά. Στην Ευρώπη ήδη το 43% των ανθρώπων έχουν στην κατοχή τους ένα ανακατασκευασμένο κινητό, σύμφωνα με έρευνα του 2023 που διεξήχθη από τη Vodafone και την Recommerce Group.
Μάλιστα για τις ΗΠΑ, η Zion Market Research εκτιμά ότι η αγορά μεταχειρισμένων τηλεφώνων θα μπορούσε να αυξηθεί κατά περίπου 13% ετησίως, μέχρι το το 2032. Αναλυτής της Counterpoint εξηγεί όλα όσα οδηγούν στην «επανάσταση» των μεταχειρισμένων τηλεφώνων, σημειώνοντας πως οι διαφημίσεις αλλά και η «από στόμα σε στόμα επικοινωνία», συμβάλουν σε αυτή.
Το να μαθαίνει κάποιος ότι ο φίλος του έχει το iPhone 12 και είναι το πιο ενεργό μέλος σε μία ομαδική συνομιλία, οδηγεί στο να αποτελεί μεγάλη πιθανότητα να αγοράσει και εκείνος ένα μεταχειρισμένο κινητό. Παράλληλα αξίζει να σημειωθεί πως η ποιότητα των επισκευών και οι εγγυήσεις από τους πωλητές ανακατασκευασμένων τηλεφώνων πλέον, έχουν βελτιωθεί αισθητά.
Παρότι ορισμένοι αγοραστές ενδιαφέρονται και για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, οι υψηλές τιμές των νέων τηλεφώνων είναι ο κύριος προβληματισμός τους. Με τη σειρά τους, οι πωλητές ανακατασκευασμένων συσκευών, εκτιμούν ότι αυτή είναι η στιγμή που πρέπει να εκμεταλλευτούν.
Γιατί οι καταναλωτές γυρίζουν την πλάτη στα νέα μοντέλα
Η Back Market, μια αγορά με μεταχειρισμένα προϊόντα τεχνολογίας με έδρα τη Γαλλία, μέχρι στιγμής έχει συγκεντρώσει πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια και οδεύει να γίνει η πιο κερδοφόρα στην Ευρώπη για πρώτη φορά φέτος, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Thibaud Hug de Larauze.
Κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνέντευξης Τύπου, αποκάλυψε ότι η εταιρεία έχει εξυπηρετήσει 15 εκατομμύρια πελάτες και έχει πουλήσει 30 εκατομμύρια προϊόντα, γεγονός που υποδηλώνει ότι είχε έναν καλό αριθμό επαναλαμβανόμενων αγοραστών κατά τη διάρκεια των τελευταίων 10 ετών. Τα τηλέφωνα αποτελούν την πλειονότητα των πωλήσεων της Back Market, αλλά η εταιρεία διαθέτει επίσης μεταξύ άλλων, έξυπνα ρολόγια, ακουστικά, φορητούς υπολογιστές και κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών.
Η ανακατασκευασμένη τεχνολογία, είναι πλέον μεταξύ των πέντε πιο δημοφιλών κατηγοριών μεταχειρισμένων προϊόντων που αγοράζονται στο eBay.
Ο Thibaud Hug de Larauze εκτιμά ότι σε 10 χρόνια, το 90% των ενηλίκων μπορεί να αγοράζει ανασκευασμένα προϊόντα ή να επιλέγει να επισκευάζει τις συσκευές του αντί να αγοράζει καινούργιες.
«Οι άνθρωποι αρχίζουν να συνειδητοποιούν στην πραγματικότητα ότι δεν υπάρχει τόσο μεγάλη καινοτομία στο επόμενο προϊόν» σημειώνει, ενώ παράλληλα τονίζει πως οι καταναλωτές είναι επίσης αβέβαιοι για όλη την τεχνητή νοημοσύνη που οι εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Apple, ενσωματώνουν στις τελευταίες συσκευές τους. Οι έμποροι ανακατασκευασμένων τηλεφώνων βρίσκουν επίσης δημιουργικές διαφημίσεις, για να αντιμετωπίσουν το πολυετές μάρκετινγκ που εκμεταλλεύεται το αίσθημα ενθουσιασμού που νιώθουν οι άνθρωποι όταν ανοίγουν κάτι καινούργιο.
Η Back Market σε διαφήμισή της πέρυσι, έδειχνε ανθρώπους που ανυπομονούν να ανοίξουν ένα νέο προϊόν, διακωμωδώντας στη συνέχεια τις μικρές αλλαγές που αυτό διέθετε. Η εταιρεία διεξήγαγε επίσης πρόσφατα μια ακόμη καινοτόμα ιδέα, μία «εκστρατεία» για ένα «μυστήριο» τηλέφωνο. Για 299 ευρώ, οι πελάτες μπορούσαν να αγοράσουν ένα ανακατασκευασμένο iPhone ή Android χωρίς να γνωρίζουν το μοντέλο που θα έπαιρναν.
Τα τηλέφωνα εξαντλήθηκαν μέσα σε δύο ώρες στη Γαλλία και μόλις σε λίγες ημέρες στις ΗΠΑ. Η Back Market δεν έδωσε τον συνολικό αριθμό των τηλεφώνων που πωλήθηκαν κατά τη διάρκεια της προώθησης, αλλά ο Hug de Larauze δήλωσε ότι οι πωλήσεις ξεπέρασαν τις προσδοκίες της εταιρείας, δείχνοντας ότι υπάρχουν αγοραστές που ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο για την τιμή του τηλεφώνου, παρά για το μοντέλο του.
Όπως όλα δείχνουν, με τον αυξανόμενο σκεπτικισμό των καταναλωτών, η Apple θα πρέπει να επιστρατεύσει νέα μέσα προκειμένου να «χτυπήσει» αυτή τη νέα μόδα και να αντιστρέψει τη «μείωση του ενθουσιασμού» των καταναλωτών με τα επόμενα μοντέλα της.
Με πληροφορίες από businessinsider.com