Ο αγοραστής του έργου τέχνης με την μπανάνα στον τοίχο, την έφαγε

Ο αγοραστής του έργου τέχνης με την μπανάνα στον τοίχο, την έφαγε Facebook Twitter
Φωτογραφία: Getty Images
0

Ο επιχειρηματίας κρυπτονομισμάτων Τζάστιν Σαν εκπλήρωσε την υπόσχεση που έδωσε όταν αγόρασε το περίφημο έργο τέχνης με μια μπανάνα κολλημένη με ταινία στον τοίχο για 6,2 εκατομμύρια δολάρια - και την έφαγε.

Σε ένα από τα πιο ακριβά ξενοδοχεία του Χονγκ Κονγκ, ο Σαν, 34 ετών, πήρε τη μπανάνα μπροστά σε δεκάδες δημοσιογράφους και influencers αφού έδωσε μια ομιλία στην οποία χαιρέτισε το έργο ως «εμβληματικό» και έκανε παραλληλισμούς μεταξύ της εννοιολογικής τέχνης και του κρυπτονομίσματος, την έφαγε.

«Είναι πολύ καλύτερη από άλλες μπανάνες», είπε ο Σαν, ο οποίος έχει γεννηθεί στην Κίνα, αφού πήρε την πρώτη του μπουκιά. «Είναι πραγματικά πολύ καλή».

Το έργο ονομάζεται Comedian, από το εννοιολογικό έργο που δημιουργήθηκε από τον Ιταλό καλλιτέχνη Μαουρίτσιο Κατελάν και πουλήθηκε σε δημοπρασία του Sotheby’s στη Νέα Υόρκη την περασμένη εβδομάδα, με τον Σαν να επικρατεί ανάμεσα σε επτά πλειοδότες. Ο Σαν είπε ότι δεν το πίστευε, στα πρώτα 10 δευτερόλεπτα αφότου κέρδισε το έργο, πριν συνειδητοποιήσει ότι «αυτό θα μπορούσε να γίνει κάτι μεγάλο». Του πήρε ακόμα 10 δευτερόλεπτα για να αποφασίσει ότι θα έτρωγε την μπανάνα.

«Η κατανάλωσή του σε μια συνέντευξη Τύπου μπορεί επίσης να γίνει μέρος της ιστορίας του έργου τέχνης», είπε στην ομιλία του πριν καταναλώσει το φρούτο.

Το ντεμπούτο της βρώσιμης δημιουργίας στην έκθεση Art Basel, το 2019, στο Μαϊάμι Μπιτς πυροδότησε διαμάχες και έθεσε ερωτήματα σχετικά με το αν θα έπρεπε να θεωρείται τέχνη - ο δεδηλωμένος στόχος του Κατελάν.

Ο Σαν συνέκρινε την εννοιολογική τέχνη όπως το Comedian με την τέχνη NFT (non-fungible token) και την αποκεντρωμένη τεχνολογία blockchain. «Τα περισσότερα από τα αντικείμενα και τις ιδέες του υπάρχουν ως (πνευματική ιδιοκτησία) και στο Διαδίκτυο, σε αντίθεση με κάτι φυσικό», είπε. Ο Σαν αποκάλυψε επίσης αυτή την εβδομάδα πως έκανε μία επένδυση 30 εκατομμυρίων δολαρίων στο World Liberty Financial, ένα έργο κρυπτονομισμάτων που υποστηρίζεται από τον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ.

Ο Σαν είπε ότι μόλις πρόσφατα αποφάσισε να υποβάλει προσφορά για το έργο τέχνης, προσθέτοντας ότι είχε «χαζές ερωτήσεις» όπως αν η μπανάνα είχε αποσυντεθεί και πώς να εκτιμήσει το έργο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η μπανάνα αγοράστηκε για λιγότερο από ένα δολάριο από έναν πάγκο με φρούτα στο Upper East Side του Μανχάταν, από τον πωλητή Shah Alam, ο οποίος εργάζεται με 12 δολάρια την ώρα. Όταν ο Alam έμαθε από έναν δημοσιογράφο των New York Times ότι η μπανάνα μεταπωλήθηκε ως έργο τέχνης για εκατομμύρια δολάρια, έκλαψε. «Είμαι ένας φτωχός άνθρωπος», είπε στην εφημερίδα ο Alam, 74 ετών. «Δεν είχα ποτέ τέτοιου είδους χρήματα. Δεν έχω δει ποτέ τέτοιου είδους χρήματα».

Ο Σαν είπε στους New York Times ότι η απάντηση του Alam ήταν «συγκλονιστική». Δεσμεύτηκε αργότερα να αγοράσει 100.000 μπανάνες από τον πάγκο του Alam και είπε ότι οι μπανάνες θα διανεμηθούν σε όλο τον κόσμο ως «μια γιορτή της όμορφης σύνδεσης μεταξύ της καθημερινής ζωής και της τέχνης». Ο Σαν είπε ότι ήλπιζε να επισκεφτεί το περίπτερο του Alam μια μέρα αυτοπροσώπως.

Ο ιδιοκτήτης του έργου τέχνης λαμβάνει πιστοποιητικό γνησιότητας ότι το έργο δημιουργήθηκε από τον Κατελάν καθώς και οδηγίες για το πώς να αντικαταστήσει το φρούτο όταν χαλάσει.

Οι παρευρισκόμενοι στην εκδήλωση όπου ο Σαν έφαγε τη μπανάνα έλαβαν ο καθένας από ένα ρολό κολλητική ταινία και μια μπανάνα ως αναμνηστικό. «Όλοι έχουν μια μπανάνα να φάνε», είπε ο Σαν.

Με πληροφορίες από Guardian

 
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Τζούλια Ρόμπερτς είπε «όχι» στο σίκουελ του «Μια βραδιά στο Νότινγκ Χιλ»

Πολιτισμός / Η Τζούλια Ρόμπερτς είπε «όχι» στο σίκουελ του «Μια βραδιά στο Νότινγκ Χιλ»

Ο δημιουργός της ταινίας αποκάλυψε ότι είχε οραματιστεί ένα σίκουελ για την ταινία, ενώ ο Χιου Γκραντ έχει δηλώσει ότι πολύ θα ήθελε να γυρίσει τη συνέχεια του «Μια βραδιά στο Νότινγκ Χιλ», παρότι «απεχθάνεται» τον χαρακτήρα του
LIFO NEWSROOM
Κόπολα, Οδυσσέας και ελληνικό #Metoo από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κόπολα, Οδυσσέας και ελληνικό #Metoo από αύριο στους κινηματογράφους

Το κάποτε μυθικών διαστάσεων «Megalopolis» του Φράνσις Φορντ Κόπολα, η επιστροφή του Οδυσσέα Ρέιφ Φάινς, το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ «Tack» και τρεις ακόμα πολύ ενδιαφέρουσες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Πες το με τ’ όνομά του: Γυναικοκτονία» – Ο Παντελής Κυραμαργιός για την έμφυλη βία και τα «Μαύρα Ρούχα»

Πολιτισμός / «Πες το με τ’ όνομά του: Γυναικοκτονία» – Ο Παντελής Κυραμαργιός για την έμφυλη βία και τα «Μαύρα Ρούχα»

Ο Παντελής Κυραμαργιός, μέσω του τραγουδιού «Τα Μαύρα Ρούχα», ευαισθητοποιεί για την έμφυλη βία, τονίζοντας τη μνήμη, τη συλλογική δράση και τη δύναμη της μουσικής ως όχημα αλλαγής
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Τρεις ξεχωριστές queer ταινίες στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Πολιτισμός / Τρεις ξεχωριστές queer ταινίες στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, που θα διεξαχθεί από τις 5 έως τις 18 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, περιλαμβάνει τρεις ταινίες από διαφορετικές χώρες που εξερευνούν queer θεματικές.
LIFO NEWSROOM
Το «γυναικείο ιδεώδες»: Πώς ένα γυμνό του Ραφαήλ αποκαλύπτει τον ρόλο της γυναίκας στην Αναγέννηση

Πολιτισμός / Γιατί στην Αναγέννηση ζωγράφιζαν κυρίως το γυμνό ανδρικό σώμα και πώς ο Ραφαήλ άλλαξε τα πάντα

Μία νέα έκθεση, με έργα του Ραφαήλ και του Λεονάρντο Ντα Βίντσι μεταξύ άλλων, εξερευνά τις ιδέες της Αναγέννησης για το γυμνό σώμα, τη σεμνότητα, την ντροπή, αλλά και τα κοινωνικά πρότυπα για τα δύο φύλα
LIFO NEWSROOM