Ένας πίνακας του Χοακίν Σορόγια, του Ισπανού καλλιτέχνη γνωστού για τη δεξιοτεχνία του στο φως, εκτίθεται για πρώτη φορά στο κοινό από τότε που χάθηκε αφού πουλήθηκε σε ιδιωτικό συλλέκτη πριν από 134 χρόνια.
Ο πίνακας "Λεωφόρος του Παρισιού", δημιουργημένος κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης του Σορόγια στη γαλλική πρωτεύουσα μεταξύ 1889 και 1890, απεικονίζει μια πολυσύχναστη καφετέρια κατά το σούρουπο. Ο καλλιτέχνης, γνωστός κυρίως για τις φωτεινές και ζωντανές σκηνές της Μεσογείου, εμφανίζεται στον πίνακα ως φιγούρα που καπνίζει πούρο σε ένα τραπέζι δίπλα σε έναν στρατιώτη.
Ο πίνακας αποτελεί μέρος της έκθεσης "Σορόγια, Εκατό Χρόνια Μοντερνισμού" που φιλοξενείται στη γκαλερί Royal Collections στη Μαδρίτη, όπου παρουσιάζονται συνολικά 77 έργα του καλλιτέχνη.
Η επιστροφή του χαμένου πίνακα
«Το έργο απαθανατίζει μια από τις πολυάριθμες παριζιάνικες καφετέριες της εποχής και τη ροή των ανθρώπων στην πόλη», ανέφερε η γκαλερί σε ανακοίνωσή της. Ο πίνακας είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά το 1890 στην Εθνική Έκθεση της Ισπανίας, όπου ξεχώρισε άμεσα για την μοναδικότητά του σε σχέση με την ισπανική ζωγραφική της περιόδου.
Ωστόσο, την ίδια χρονιά, πουλήθηκε σε ιδιώτη και εξαφανίστηκε από το προσκήνιο για περισσότερα από εκατό χρόνια.
«Όλοι οι ειδικοί θεωρούσαν ότι είχε χαθεί, αλλά μια αναπάντεχη έρευνα έφερε απρόσμενα αποτελέσματα», δήλωσε η Άνα ντε λα Κουέβα, πρόεδρος του Patrimonio Nacional, της εθνικής κληρονομιάς της Ισπανίας, στην Antena 3 TV. «Ο πίνακας βρισκόταν ακόμη στα χέρια της οικογένειας που τον είχε αγοράσει τότε, και μας επέτρεψαν να τον εκθέσουμε».
Η καλλιτεχνική ματιά του Σορόγια
Η Μπλάνκα Πονς-Σορόγια, δισέγγονη του καλλιτέχνη και επιμελήτρια της έκθεσης, υπογράμμισε τη μοναδικότητα του έργου. «Η πανοραμική σύνθεση – σχεδόν φωτογραφική – και η άνεση με την οποία οι φιγούρες κόβονται στις άκρες, προσδίδουν μια φρεσκάδα που προαναγγέλλει την εξέλιξη του Σορόγια ως καλλιτέχνη».
Ο πίνακας επιστρέφει στη δημόσια σφαίρα ως ένα σύμβολο της δημιουργικής ιδιοφυΐας του Σορόγια και της ικανότητάς του να αιχμαλωτίζει τη ζωντάνια και τη λεπτομέρεια σε κάθε του έργο.
Με πληροφορίες από Guardian