Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ

Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Η 92χρονη Αμαράλ έγινε γνωστή για τις τρισδιάστατες εγκαταστάσεις της στις οποίες χρησιμοποιεί υλικά όπως φύλλα χρυσού, ίνες γυαλιού και χρώμα μαζί με παραδοσιακές ίνες.
0

Tο Fondation Cartier pour l’Art Contemporain παρουσιάζει μια σπουδαία φυσιογνωμία της κολομβιανής καλλιτεχνικής σκηνής και της fiber art, την Όλγα ντε Αμαράλ, στην πρώτη της μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Ευρώπη.

Η έκθεση συγκεντρώνει περίπου ογδόντα έργα που δημιουργήθηκαν από τη δεκαετία του 1960 έως τώρα, πολλά από τα οποία δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν εκτός Κολομβίας.

Διάσημη παγκοσμίως καλλιτέχνιδα, η 92χρονη Αμαράλ, που ζει και εργάζεται στην Μπογκοτά, έγινε γνωστή για τις τρισδιάστατες εγκαταστάσεις της στις οποίες χρησιμοποιεί υλικά όπως φύλλα χρυσού, ίνες γυαλιού και χρώμα μαζί με παραδοσιακές ίνες. Κρεμασμένα στον τοίχο τα έργα της μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής, ενώ όταν κρέμονται από την οροφή με διάφανα αρχιτεκτονικά στηρίγματα δημιουργούν χώρους διαλογισμού, περισυλλογής και προβληματισμού.

«Κάθε μικρή μονάδα που σχηματίζει την επιφάνεια δεν είναι απλώς σημαντική από μόνη της, αλλά είναι επίσης αντήχηση του συνόλου. Ομοίως, μέσα στο σύνολο αντηχεί κάθε μεμονωμένο στοιχείο», λέει.

Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Η Όλγα Ντε Αμαράλ γεννήθηκε το 1932 στην Μπογκοτά, σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Colegio Mayor de Cundinamarca και στη συνέχεια Κλωστοϋφαντουργία στην Ακαδημία Τέχνης Cranbrook στο Μίσιγκαν, από όπου αποφοίτησε το 1955.

Η έμπνευση της Αμαράλ προέρχεται από διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των τοπίων της χώρας της, των προκολομβιανών υφασμάτων και των περίτεχνα πλεγμένων καλαθιών, των χρυσών κειμηλίων της Καθολικής Εκκλησίας και της γεωμετρικής αφαίρεσης. Τα μνημειακά έργα της έχουν αποκτήσει διεθνή φήμη, ωστόσο το έργο της σπάνια έχει παρουσιαστεί στην Ευρώπη. Αυτή η έκθεση προσφέρει μια ανανεωμένη και εξαντλητική ματιά στην καριέρα της και αποκαλύπτει τη βαθιά πολυπλοκότητα της καλλιτεχνικής της πρακτικής.

Χωρίς να υιοθετεί αυστηρά χρονολογική σειρά, ρίχνει φως στις διάφορες περιόδους που χαρακτήρισαν την καλλιτεχνική της πορεία: από τις επίσημες εξερευνήσεις της χρήσης πλέγματος και χρώματος έως τους πειραματισμούς της με τα υλικά και την κλίμακα, καθώς και τις επιρροές της, όπως η κονστρουκτιβιστική τέχνη, τα λατινοαμερικανικά χειροτεχνήματα και η προκολομβιανή εποχή.

Από τα πιο αξιοσημείωτα είναι τα έργα με φύλλα χρυσού και χρώμα. «Ζω το χρώμα. Ξέρω ότι είναι μια ασυνείδητη γλώσσα και την καταλαβαίνω. Το χρώμα είναι σαν φίλος, με συντροφεύει», λέει.

Γεννήθηκε το 1932 στη Μπογκοτά, σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Colegio Mayor de Cundinamarca και στη συνέχεια Κλωστοϋφαντουργία στην Ακαδημία Τέχνης Cranbrook στο Μίσιγκαν, από όπου αποφοίτησε το 1955. Τιμήθηκε με το Guggenheim Fellowship το 1973 και έχει εκθέσει στο Musée d'Art Moderne στο Παρίσι, στην κολομβιανή πρεσβεία στην Ουάσιγκτον, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη και στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο.

Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Η έκθεση συγκεντρώνει περίπου ογδόντα έργα που δημιουργήθηκαν από τη δεκαετία του 1960 έως τώρα, πολλά από τα οποία δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν εκτός Κολομβίας.
Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Από τα πιο αξιοσημείωτα είναι τα έργα με φύλλα χρυσού και χρώμα.

Από τη δεκαετία του 1960, επεκτείνει τα όρια του μέσου της κλωστοϋφαντουργίας, πειραματιζόμενη συνεχώς με διαφορετικά υλικά, λινό και βαμβάκι, αλογότριχες και gesso, φύλλα χρυσού και το σπάνιο, ασημόγκριζο με έντονη μεταλλική λάμψη, παλλάδιο.

Το αταξινόμητο έργο της αντλεί εξίσου από τις μοντερνιστικές αρχές που ανακάλυψε στην Ακαδημία Τέχνης Cranbrook στις Ηνωμένες Πολιτείες και από τις παραδόσεις της χώρας της, καθώς και από την προκολομβιανή τέχνη. Στις ΗΠΑ ανακάλυψε την υφαντουργία στο εργαστήριο υφαντικής της Marianne Strengell, μιας Φινλανδοαμερικανίδας καλλιτέχνιδας και σχεδιάστριας.

Όταν το 1954 βρέθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Αμαράλ ανέπτυξε ένα βαθύ ενδιαφέρον για το χρώμα και τόλμησε ριζοσπαστικούς πειραματισμούς με τα υλικά, τη σύνθεση και τη γεωμετρία. Μετά την επιστροφή της στην Κολομβία το 1955, συνδύασε τις τεχνικές που είχε μελετήσει με τις γνώσεις της για τα παραδοσιακά υφάσματα της χώρας της, σε ένα αυθόρμητο, εκφραστικό ύφος εμπνευσμένο από την ιστορία και τα τοπία της πατρίδας της: τα ψηλά οροπέδια των Άνδεων, τις κοιλάδες και τις απέραντες τροπικές πεδιάδες, από τις οποίες τα έργα της αντλούσαν μορφή και τόνο.

Αυτό φαίνεται ιδιαίτερα σε δύο μεγάλες σειρές που παρουσιάζονται στην έκθεση: τη σειρά «Estelas» («Αστέρια») και την «Brumas» («Ομίχλες»). Τα «Estelas» παίρνουν τη μορφή επιχρυσωμένων στηλών οι οποίες αποτελούνται από μια άκαμπτη υφαντή δομή από βαμβάκι που καλύπτεται πρώτα από ένα παχύ στρώμα gesso και έπειτα από ακρυλικό χρώμα και φύλλα χρυσού, που κρύβουν κάθε ίχνος του υφάσματος.

Στη δεκαετία του 1970, μέσω της φίλης της, κεραμίστριας Lucie Rie, ανακάλυψε την ιαπωνική τεχνική του kintsugi, η οποία συνίσταται στην επισκευή αντικειμένων αναδεικνύοντας τις ρωγμές και τα σημεία που σπάζουν χρησιμοποιώντας χρυσό. Αυτό το μέταλλο έγινε γρήγορα ένα από τα αγαπημένα της υλικά, επιτρέποντάς της να μεταμορφώσει το ύφασμα σε μια αστραφτερή επιφάνεια, που διαθλά και αντανακλά το φως.

Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Τα έργα της κρεμασμένα στον τοίχο μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής.
Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Η Αμαράλ ανέπτυξε ένα βαθύ ενδιαφέρον για το χρώμα και τόλμησε ριζοσπαστικούς πειραματισμούς με τα υλικά, τη σύνθεση και τη γεωμετρία.

Το 2013 ξεκίνησε τη σειρά με τίτλο «Brumas», που αποτελείται από διαφανή υφάσματα τα οποία κινούνται ελαφρώς και δείχνουν απλά γεωμετρικά μοτίβα ζωγραφισμένα απευθείας στις βαμβακερές κλωστές. Μοιάζουν με ένα σύννεφο, με μια ομιχλώδη βροχή καθαρού χρώματος.

Το Fondation Cartier ανασύρει και συνθέτει στους χώρους του ολόκληρη την καριέρα της, τιμώντας μια καλλιτέχνιδα που βοήθησε να πυροδοτηθεί μια πραγματική επανάσταση στις τέχνες της κλωστοϋφαντουργίας. Σε αυτή την έκθεση αναδεικνύεται η τόλμη της τέχνης της κλωστοϋφαντουργίας, που περιθωριοποιήθηκε λόγω της πρόσληψής της ως διακοσμητικής τέχνης που ασκείται ουσιαστικά από γυναίκες.

Συνυφασμένη με τη δυναμική της αφηρημένης τέχνης μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, η φιλόδοξη παραγωγή της Αμαράλ αποκλίνει από το συμβατικό πλαίσιο της παραδοσιακής ταπισερί και στα έργα της που παρουσιάζονται διαφαίνεται ιδιαίτερα η ζωτική της συμβολή στην καλλιτεχνική πρωτοπορία των δεκαετιών 1960, ’70 και ’80.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM