Το αριστούργημα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, η «Μόνα Λίζα», πρόκειται να αποκτήσει τον δικό του «ειδικό χώρο» εντός του Μουσείου του Λούβρου, όπως δήλωσε νωρίτερα, ο Εμανουέλ Μακρόν.
Μπροστά από τον πίνακα, ο Γάλλος πρόεδρος παρουσίασε το σχέδιο για την ανακαίνιση του μουσείου και σύμφωνα με όσα προανήγγειλε, το έργο τέχνης θα μεταφερθεί σε μια θέση, όπου θα έχει «ανεξάρτητη πρόσβαση σε σχέση με το υπόλοιπο μουσείο», με «δικό του πάσο πρόσβασης».
Όπως αποκάλυψε, το Λούβρο θα αποκτήσει μια «νέα μεγάλη είσοδο, η οποία θα ανοίξει μέχρι το 2031», σε μια προσπάθεια να μειωθεί η συμφόρηση των επισκεπτών, στην είσοδο της πυραμίδας.
Η κίνηση αυτή, θα χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου με πόρους του μουσείου, σημείωσε, χωρίς, όμως, να αποκαλύψει περισσότερα σχετικά με το κόστος της ανακαίνισης. Υπολογίζεται, ωστόσο, ότι το ποσό της ανακαίνισης ενδέχεται να ανέλθει σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Τα τελευταία χρόνια, το μουσείο μαστίζεται από ζητήματα συνωστισμού που συνδυαστικά με τις «απαρχαιωμένες», όπως τις χαρακτηρίζει ο Guardian εγκαταστάσεις, δημιουργούν σοβαρά προβλήματα.
🇫🇷 On a visit to the #Louvre museum in #Paris, French President Emmanuel #Macron announced Tuesday that a new #entrance to the building and a new viewing location for the #MonaLisa will be put in place.
— FRANCE 24 English (@France24_en) January 28, 2025
On #F24AroundTheWorld with @abdelmassive, @oliviasw24 explains ⤵️ pic.twitter.com/mxBUapF2WH
Η επιστολή της διευθύντριας ντε Καρ στην κυβέρνηση
Η απόφαση να αποκτήσει δικό της χώρο η Μόνα Λίζα, έρχεται μετά την επιστολή της διευθύντριας του μουσείου, Λοράνς ντε Καρ, προς τη γαλλική κυβένρηση, προειδοποιώντας για τις διακοπές ρεύματος, τις πλημμύρες και την αποτυχία των υποδομών και λέγοντας πως η διάσημη γυάλινη πυραμίδα -η οποία από το 1989 στεγάζει το μοναδικό σημείο πρόσβασης- είναι «δομικά ανίκανη να ανταπεξέλθει». Όπως υπογράμμισε, η Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι -την οποία βλέπουν καθημερινά 20.000 άνθρωποι- ίσως χρειαστεί να μετακινηθεί, πλάνο, το οποίο αποφασίστηκε να γίνει πράξη.
Οι εξουσίες του Γάλλου προέδρου έχουν περιοριστεί σημαντικά από τότε που έχασε τον έλεγχο του κοινοβουλίου πριν από έξι μήνες, και η επισφαλής κατάσταση των οικονομικών της Γαλλίας -με τον προϋπολογισμό του 2025 να παραμένει υπό αμφισβήτηση- καθιστά οποιαδήποτε μεγάλη οικονομική δέσμευση εξαιρετικά αμφισβητήσιμη.
Σύμφωνα με τον Κριστιάν Γκαλάνι, του συνδικάτου των εργαζομένων του Λούβρου, «δεν περνάει μέρα χωρίς κάποιο νέο σημάδι της παρακμής του κτιρίου - χρώμα που ξεφλουδίζει, πλημμυρισμένοι εκθεσιακοί και αποθηκευτικοί χώροι, διακοπές ρεύματος, καθυστερημένες πληρωμές στους εργολάβους επειδή δεν υπάρχουν χρήματα».
Πληθαίνουν ημέρα με την ημέρα τα προβλήματα στις υποδομές
Οι μεγάλες διακυμάνσεις της θερμοκρασίας -από 10 βαθμούς Κελσίου το χειμώνα έως 30 βαθμούς Κελσίου το καλοκαίρι- προκαλούν δυσφορία στο προσωπικό και τους επισκέπτες, καθώς και απειλή για τη συντήρηση των έργων τέχνης. Το πρόβλημα της θερμοκρασίας είναι πιο έντονα αισθητό στην πυραμίδα του αρχιτέκτονα Ιεό Μινγκ Πέι, η οποία σχεδιάστηκε για να αντιμετωπίσει τέσσερα εκατομμύρια ετήσιους επισκέπτες, αλλά σήμερα αντιμετωπίζει υπερδιπλάσιους. Κάθε μέρα περίπου 30.000 άνθρωποι περνούν από τα τουρνικέ, καθιστώντας το Μουσείο του Λούβρου το πιο επισκέψιμο μουσείο στον κόσμο.
Στην επιστολή της, η Λοράνς ντε Καρ ανέφερε την ανάγκη για καλύτερες τουαλέτες, καφετέριες και χώρους ανάπαυσης. Είπε επίσης ότι «κατά την άποψη όλων, η παρουσίαση της Μόνα Λίζα... είναι κάτι που πρέπει να εξεταστεί». Περίπου τα τρία τέταρτα των επισκεπτών του Μουσείου του Λούβρου πηγαίνουν για να δουν τον πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, αλλά η εμπειρία έχει γίνει μια δοκιμασία, με ένα συνεχές πλήθος να διοχετεύεται μέσα από τη Salle des Etats και να παίρνει κατά μέσο όρο 50 δευτερόλεπτα για να παρατηρήσει τον πίνακα και να βγάλει φωτογραφίες.
«Το κοινό... δεν έχει κανέναν τρόπο να κατανοήσει το έργο του καλλιτέχνη, γεγονός που εγείρει ερωτήματα σχετικά με την όλη αποστολή της δημόσιας υπηρεσίας μας», δήλωσε η κ. Des Cars.
Μεταξύ των επιλογών που εξετάζονται είναι η διάνοιξη μιας νέας εισόδου στο Λούβρο κάτω από τις κιονοστοιχίες στο ανατολικό άκρο. Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένας μεγάλος ανοιχτός χώρος εκεί, με μια άδεια τάφρο που δεν είναι η αρχική αλλά δημιουργήθηκε τη δεκαετία του '60.
Με σκάψιμο στην τάφρο και στη γειτονική Cour Carrée, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν νέοι χώροι για να μειωθεί η συμφόρηση, να βελτιωθούν οι εγκαταστάσεις και ενδεχομένως να στεγαστεί η επανατοποθετημένη Μόνα Λίζα. Μια άλλη επιλογή για τον πίνακα θα ήταν να αφαιρεθεί από την κύρια συλλογή και να απαιτηθεί από τους επισκέπτες να πληρώσουν ένα επιπλέον αντίτιμο. Το Λούβρο έλαβε κρατική επιχορήγηση ύψους 96 εκατ. ευρώ (80 εκατ. λίρες) το 2024.
Το 2023 είχε έσοδα 161 εκατ. ευρώ από εισιτήρια και εκδηλώσεις, καθώς και 83 εκατ. ευρώ από τη συμφωνία χορηγίας με το Μουσείο του Λούβρου στο Άμπου Ντάμπι.
Με πληροφορίες από Guardian και BBC