Ο επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) των ΗΠΑ αποχώρησε από το πόστο του στις 20 Ιανουαρίου, λίγους μήνες αφού ο Έλον Μασκ του ζήτησε να παραιτηθεί και την ημέρα που ο Ντόναλντ Τραμπ ανέλαβε για δεύτερη φορά τα καθήκοντα του προέδρου των ΗΠΑ.
Η απόφαση του Μάικλ Γουίτακερ να παραιτηθεί τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή σημαίνει ότι η FAA δεν είχε έναν επικυρωμένο από το Κογκρέσο ηγέτη όταν σημειώθηκε η πιο θανατηφόρα αεροπορική καταστροφή στις ΗΠΑ τα τελευταία 20 και πλέον χρόνια.
Γύρω στις 21:00 τοπική ώρα (04:00 ώρα Ελλάδος) την Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου ένα αεροσκάφος της PSA Airlines που πετούσε για λογαριασμό της American Airlines στην πτήση 5432 συγκρούστηκε με ένα ελικόπτερο του αμερικανικού στρατού καθώς πλησίαζε στο εθνικό αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρίγκαν.
Το επιβατικό αεροπλάνο που μετέφερε 64 επιβάτες και πλήρωμα διαλύθηκε σε τρία κομμάτια και έπεσε στον ποταμό Ποτόμακ. Στο ελικόπτερο, το οποίο επίσης κατέληξε στα νερά του ποταμού, επέβαιναν τρία άτομα, τα οποία χαρακτηρίστηκαν ένα «αρκετά έμπειρο πλήρωμα» από τον υπουργό Άμυνας των ΗΠΑ, Πιτ Χέγκσεθ.
Όπως επιβεβαίωσε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, δεν υπάρχουν ελπίδες για τον εντοπισμό επιζώντων της σύγκρουσης και οι μονάδες που ψάχνουν στα παγωμένα νερά του ποταμού πλέουν διενεργούν επιχείρηση ανάσυρσης πτωμάτων.
Για ποιο λόγο η FAA δεν είχε επικεφαλής
Ο Μάικλ Γουίτακερ διηύθυνε τη FAA για μόλις έναν χρόνο, αλλά τον Δεκέμβριο του 2024 ανακοίνωσε ότι θα παραιτηθεί στις 20 Ιανουαρίου, την ημέρα της δεύτερης ορκωμοσίας του Ντόναλντ Τραμπ.
Πράγματι, έτσι έγινε και κανείς δεν τον είχε αντικαταστήσει μέχρι την ημέρα του δυστυχήματος. Την περασμένη εβδομάδα, ο αεροπορικός ιστότοπος The Air Current ανέφερε ότι ο βετεράνος του κλάδου, Κρις Ρότσελο, ορκίστηκε αναπληρωτής διοικητής της FAA, γεγονός που θα τον καθιστούσε de facto επικεφαλής του οργανισμού.
Την επομένη της τραγωδίας, ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ διόρισε επίσημα τον Ρότσελο υπηρεσιακό επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
NOW: President Donald J. Trump appoints Chris Rocheleau as acting administrator of the Federal Aviation Administration pic.twitter.com/MTUIjTx94B
— Rapid Response 47 (@RapidResponse47) January 30, 2025
Ο Ρότσελο, βετεράνος της πολεμικής αεροπορίας των ΗΠΑ, εργάστηκε στην FAA για περισσότερα από 20 χρόνια και προηγουμένως ήταν διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Ένωσης Επιχειρηματικής Αεροπορίας.
Η αποχώρηση του Γουίτακερ ήρθε αφού συγκρούστηκε με τον Έλον Μασκ, ο οποίος πέρα από ισχυρός άνδρας της SpaceX, είναι και ο εκλεκτός του Τραμπ για το νεοσύστατο υπουργείο «Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας».
Τον Σεπτέμβριο ο Γουίτακερ είχε προτείνει πρόστιμα άνω των 600.000 δολαρίων για τη SpaceX, με αποτέλεσμα ο Μασκ να ζητήσει την παραίτησή του και να υποσχεθεί ότι θα υποβάλει μήνυση εναντίον του.
Ο Γουίτακερ, έγραψε το Space.com τον Σεπτέμβριο, είχε δηλώσει σε επιτροπή του Κογκρέσου ότι τα πρόστιμα ήταν «το μόνο εργαλείο που έχουμε για να πετύχουμε συμμόρφωση σε θέματα ασφάλειας».
Οι επιθέσεις του Μασκ στην FAA
Αλλά ο Μασκ είχε συνεχίσει τις επιθέσεις κατά του Γουίτακερ στο X, την περίοδο που έκανε προεκλογική εκστρατεία στο πλευρό του Τραμπ. Στις 17 Σεπτεμβρίου κατηγόρησε την υπηρεσία που διοικούσε ο Γουίτακερ για «παρενόχληση», γράφοντας: «Το διαστημικό τμήμα της FAA παρενοχλεί τη SpaceX για ανοησίες που δεν αφορούν την ασφάλεια, ενώ δίνει συγχωροχάρτι στην Boeing ακόμη και αφού η NASA κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το διαστημόπλοιο τους δεν ήταν αρκετά ασφαλές για να φέρει πίσω τους αστροναύτες».
Amazingly, no Starliner fines for Boeing!
— Elon Musk (@elonmusk) September 17, 2024
The FAA space division is harassing SpaceX about nonsense that doesn’t affect safety while giving a free pass to Boeing even after NASA concluded that their spacecraft was not safe enough to bring back the astronauts.
There need to be…
Ακόμη, σε μια απάντηση σε ένα tweet ενός Αυστραλού YouTuber που δημοσιεύει βίντεο σχετικά με το διάστημα και ο οποίος έχει γράψει ότι η FAA «δεν θα έπρεπε να υπάρχει», ο Μασκ κατηγόρησε τον Γουίτακερ ότι στέκεται εμπόδιο στο όραμά του να φέρει την ανθρωπότητα στον Άρη.
«Το θεμελιώδες πρόβλημα είναι ότι η ανθρωπότητα θα περιοριστεί για πάντα στη Γη, εκτός αν υπάρξει ριζική μεταρρύθμιση στη FAA!», έγραψε στο Twitter ο Μασκ σε απάντηση στον χρήστη Μάρκους Χάουζ.
The fundamental problem is that humanity will forever be confined to Earth unless there is radical reform at the FAA!
— Elon Musk (@elonmusk) September 17, 2024
Ο Γουίτακερ δεν είχε δώσει καμία εικόνα για τους λόγους για τους οποίους αποφάσισε να εγκαταλείψει τη θέση του πριν από τη λήξη της πενταετούς θητείας του, που θα τελείωνε το 2028.
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι ο ασφαλέστερος και πιο πολύπλοκος εναέριος χώρος στον κόσμο, και αυτό οφείλεται στη δέσμευσή σας για την ασφάλεια του ιπτάμενου κοινού», έγραψε ο Γουίτακερ σε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έστειλε στο προσωπικό της FAA όταν παραιτήθηκε τον Δεκέμβριο. Χαρακτήρισε τη θητεία του στην ομοσπονδιακή υπηρεσία «την καλύτερη και πιο απαιτητική δουλειά της καριέρας μου».
Οι διοικητές της FAA υπηρετούν συνήθως για πέντε χρόνια, αλλά η παραίτηση ενός διοικητή πριν από το τέλος αυτής της θητείας δεν είναι κάτι ανήκουστο. Ο Στίβεν Ντίξον, ο διορισμένος από τον Τραμπ προκάτοχος του Γουίτακερ, παραιτήθηκε το 2022 - μόλις τρία χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων του το 2019.
Ο Γουίτακερ επικυρώθηκε ομόφωνα από τους γερουσιαστές τον Οκτώβριο του 2023, καθώς η πρώτη επιλογή του Τζο Μπάινεν για το πόστο, ο Τζο Ουάσινγκτον, βρέθηκε στο επίκεντρο μίας διαμάχης ανάμεσα στον Λευκό Οίκο και τους Ρεπουμπλικανούς στο Κογκρέσο.
Ο Τραμπ πρότεινε στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να παραιτηθούν
Ο νέος υπηρεσιακός επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Κρις Ρότσελο, αντιμετωπίζει τώρα μια τεράστια κρίση για την FAA. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας της είναι υπεύθυνοι για την ασφαλή κίνηση των πολιτικών αεροσκαφών και θα γίνουν αντικείμενο έρευνας, ώστε να γίνει κατανοητό πώς ένα UH-60 Black Hawk του στρατού μπόρεσε να πέσει πάνω σε ένα περιφερειακό αεροσκάφος της American Airlines, το οποίο επρόκειτο να προσγειωθεί σε έναν από τους πιο πολυσύχναστους διαδρόμους της χώρας.
Η FAA αντιμετώπιζε ήδη συνεχείς ελλείψεις ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Μάλιστα, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ήταν ανάμεσα στους ομοσπονδιακούς εργαζόμενους που η κυβέρνηση Τραμπ τους πρότεινε να παραιτηθούν, δίνοντας τους σε αντάλλαγμα τους μισθούς οκτώ μηνών.
Της έρευνας για τη συντριβή θα ηγηθεί το ανεξάρτητο Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, του οποίου προεδρεύει η Τζένιφερ Χόμεντι. Η ίδια έχει επίσης συγκρουστεί με τον Μασκ, σχετικά με την ασφάλεια του λογισμικού αυτόνομης οδήγησης στα αυτοκίνητα της Tesla, άλλη μία εταιρεία που του ανήκει.
Με πληροφορίες από Reuters, The Daily Beast