Ο κυβερνήτης Τσέσλι ‘Σάλι’ Σάλενμπεργκερ III, ο πιλότος που προσγείωσε με ασφάλεια ένα επιβατικό αεροπλάνο στον ποταμό Χάντσον το 2009, είπε ότι η συντριβή στον ποταμό Πότομακ το βράδυ της Τετάρτης στην Ουάσινγκτον ήρθε σε μια «εξαιρετικά ασφαλή» στιγμή στην ιστορία της αμερικανικής αεροπορίας, αλλά δείχνει «πόσο προσεκτικοί πρέπει να είμαστε».
«Χρειάστηκε να μάθουμε σημαντικά μαθήματα κυριολεκτικά με αίμα πολύ συχνά, και επιτέλους φτάσαμε πέρα από αυτό, στο σημείο όπου μπορούσαμε να μάθουμε από περιστατικά και όχι από ατυχήματα», είπε ο κυβερνήτης Σάλενμπεργκερ σε συνέντευξή του την Τετάρτη το βράδυ, λίγο μετά το δυστύχημα.
Πριν από την σύγκρουση του επιβατικού αεροσκάφους με το στρατιωτικό ελικόπτερο και τη συντριβή τους στον Πότομακ, δεν είχε σημειωθεί θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα στις Ηνωμένες Πολιτείες επί σχεδόν 16 χρόνια.
Το αεροσκάφος που μετέφερε 64 άτομα συγκρούστηκε στον αέρα με ένα ελικόπτερο Black Hawk του αμερικανικού στρατού και στη συνέχεια βυθίστηκε στα σκοτεινά, παγωμένα νερά του ποταμού Πότομακ. Το αεροπλάνο, ένα Bombardier CRJ700, συγκρούστηκε με το ελικόπτερο κατά την κάθοδο στο Εθνικό Αεροδρόμιο του Ρίγκαν, το οποίο απέχει μόλις λίγα μίλια από το κέντρο της Ουάσιγκτον και θεωρείται ένα από τα πιο απαιτητικά αεροδρόμια της χώρας για πλοήγηση.
Το αεροδρόμιο Ρίγκαν απαιτεί πρόσθετη εκπαίδευση για τους πιλότους που επιχειρούν από αυτό, είπε ο κυβερνήτης Σάλενμπεργκερ. Έχει μεγάλη κίνηση και έχει μικρούς διαδρόμους. Χτίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1930. «Δεν έχει αλλάξει πολύ από τότε», είπε. «Φυσικά, προσθέσαμε τεχνολογία σε αυτό. Όμως, πολλή τεχνολογία είναι πλέον παλιά».
My god this video is terrifying. This is a look at the plane crash just minutes ago at the Reagan National Airport. Plane apparently crashed into the Potomac River.
— P.T. Ward (@HTWardish) January 30, 2025
pic.twitter.com/2uYH4vw3Cy
Το αεροδρόμιο μπορεί να μην ήταν η μόνη πρόκληση για την πτήση 5342 της American Eagle καθώς πλησίαζε την Ουάσιγκτον από Γουίστ. Η απόπειρα προσγείωσης γινόταν επίσης νύχτα και πάνω από το νερό, δύο παράγοντες που θα μπορούσαν να κάνουν ακόμη πιο δύσκολη την αποφυγή του ελικοπτέρου, λέει ο Σάλενμπεργκερ.
«Η νύχτα κάνει πάντα τα πράγματα διαφορετικά στο να βλέπεις άλλα αεροσκάφη – βασικά το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να δεις τα φώτα πάνω τους», είπε ο 74χρονος Κυβερνήτης. «Πρέπει να προσπαθήσεις να καταλάβεις: Είναι από πάνω σου ή από κάτω σου; Ή πόσο μακριά; Ή προς ποια κατεύθυνση κατευθύνονται; Όλα είναι πιο δύσκολα τη νύχτα», είπε.
Η προσνήωση στον ποταμό Χάντσον
Ήταν ένα ηλιόλουστο απόγευμα του Ιανουαρίου του 2009, όταν ο Κυβερνήτης Σάλενμπεργκερ είχε πραγματοποιήσει προσνήωση με ένα Airbus A320 στον ποταμό Χάντσον.
Το αεροπλάνο αντιμετώπισε πρόβλημα όταν ένα μεγάλο κοπάδι από χήνες έσκασαν και τους δύο κινητήρες του λίγο μετά την απογείωση.
Sixteen years since the Hudson Miracle: US Airways Flight 1549 made an emergency landing on the Hudson River after a bird strike disabled both engines. Captain Sullenberger’s skill saved all 155 on board. The A320 now rests at Charlotte Air Museum. pic.twitter.com/o4CL0nrXNu
— Airways Magazine (@airwaysmagazine) January 15, 2025
Και οι 150 επιβάτες και τα πέντε μέλη του πληρώματος διασώθηκαν με ασφάλεια από τα παγωμένα νερά, καθώς στο σημείο έσπευσαν συνεργεία έκτακτης ανάγκης και συνηθισμένα σκάφη που έτυχε να βρίσκονται κοντά.
Το βράδυ της Τετάρτης, τα νερά του ποταμού Ποτομάκ μπορεί να έχουν δυσκολέψει την ορατότητα, είπε ο Σάλενμπεργκερ. «Υπάρχουν πολύ λιγότερα φώτα εδάφους ορατά πάνω από το νερό παρά πάνω από τη στεριά τη νύχτα», είπε. «Μπορεί αυτό να το έκανε λίγο πιο δύσκολο να το δει κάποιος», πρόσθεσε. «Αλλά αυτό είναι υπόθεση. Δεν ξέρουμε τι συνέβη και γιατί».
Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών δήλωσε νωρίς την Πέμπτη ότι βρισκόταν στον τόπο της συντριβής και ότι διενεργούσε έρευνα.
Ο κυβερνήτης Σάλενμπεργκερ είπε ότι ήλπιζε ότι η συσκευή εγγραφής φωνής στο πιλοτήριο, η συσκευή εγγραφής δεδομένων κατά την πτήση και τα δεδομένα ραντάρ ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας θα μπορούσαν να παρέχουν πληροφορίες. «Είμαι απλώς συντετριμμένος από αυτό», είπε, προσθέτοντας: «Έχουμε την υποχρέωση να διδασκόμαστε από κάθε αποτυχία και να βελτιωνόμαστε».