H απόλυση ενός νεαρού vj

Facebook Twitter
0

Ας μιλήσουμε λίγο ειλικρινά. Ενας νεαρός Γάλλος, ονόματι Guy Krief, απολύθηκε την περασμένη εβδομάδα από το Mad, επειδή ειρωνεύτηκε τον Φοίβο και τη Βανδή, διότι αντέγραψαν ένα τραγούδι των Coldplay. Τον ξέρω τον νεαρό. Πριν γίνει παρουσιαστής, ήταν στον πάγκο του Amelie, ενός σπουδαίου ζαχαροπλαστείου στην Αναγνωστοπούλου, απέναντι από το σπίτι μου. Κάθε πρωί τον έβλεπα να συγυρίζει -ευγενικός, έξυπνος, με χαριτωμένο αξάν.
Δεν μου πολυάρεσε όταν τον είδα στην τηλεόραση - αλλά για να υπάρχει, θα είχε το κοινό του. Παρένθεση: το στιλ του MTV, που δικαίως δημιούργησε σχολή, είναι πολύ δύσκολο να το αντιγράψεις, αν δεν το επαναεφεύρεις πάνω στα δικά σου ακριβώς μέτρα. Πολλοί νομίζουν ότι αρκεί να κινούνται σαν νευρόσπαστα και να κάνουν «εεεχμμμ» για να μεταδώσουν την ευφυή χαλαρότητα και τη διαολιά της Davina ή να κάνουν εμετό on camera για να αντιγράψουν το Jackass. Δεν είναι τόσο απλό, γι' αυτό και οι απομιμήσεις τους είναι αυτό: απομιμήσεις.
Κλείνει η παρένθεση.
Διαβάζοντας απόψε για την απόλυση του νεαρού, μπήκα στο YouTube, να δω το επίμαχο κομμάτι της εκπομπής του. Εκανε αυτό που κάνουμε όλοι ιδιωτικά για να σπάσουμε πλάκα: έπαιζε εναλλάξ τα τραγούδια του Φοίβου και των Coldplay και έκανε ορισμένα νερόβραστα αστεία. Προφανώς πιεσμένο από τη Heaven, το κανάλι αποφάσισε να τον απομακρύνει. Εχουμε και λέμε.
Πρώτον: Αν όντως ο Φοίβος ενοχλήθηκε από την κριτική, τότε δεν είναι καθόλου ο κουλ τύπος που δείχνει. Διότι όλο το δημιούργημά του, τόσα χρόνια τώρα, μόνο σοβαρό και πρωτότυπο δεν μπορεί να θεωρηθεί. Είναι κατάστικτο από κλοπές, δάνεια και αντιδάνεια - αλλά βεβαίως κανείς δεν νοιάζεται, αφού το θέμα είναι να γίνει κέφι και να πέσουν τα φράγκα. Μάλιστα, το γεγονός ότι ο σειραϊκός, στυγνός τρόπος με τον οποίο παράγει τα σουξέ του, χωρίς να κουνιέται πολύ, τινάζοντας την μπάνκα τής βαλκανικής ποπ στον αέρα, του έχει προσδώσει την εικόνα μιας σεμνότητας, αν όχι κυνισμού: το παιδί θέλει να βγάλει λεφτά -και τα βγάζει, δίνοντας χαρά στη μάζα. Με τα υλικά που η μάζα θέλει. Υλικά οκαζιόν, ετοιματζήδικα, ανακυκλώσιμα. Απ' τη στιγμή που το κάνει, αλλά δεν θέλει να του το λένε, υπάρχει πρόβλημα. Σαν τον Καρβέλα, θέλει κι αυτός να σκουπίσει τα χαλιά του Βάγκνερ. Αρα, δεν είναι κουλ. Αρα, καλά κάνουν και του τη λένε.
Δεύτερον: Οι κλαψομαρίες της ελεύθερης έκφρασης. Βγήκαν ξανά και άρχισαν να καταγγέλλουν το Mad για την απόλυση του νεαρού. Το μεν κανάλι, το παρουσιάζουν ως ένα κολαστήριο ανελευθερίας, τον δε νεαρό περίπου ως Κολοκοτρώνη. Διώχθηκε κι αυτός για τις ιδέες του. Πιθανόν να φυλακιστεί κιόλας.
Οταν το αίτημα της ελεύθερης έκφρασης εφαρμόζεται πάνω σε γελοιότητες, γελοιοποιείται. Επίσης, οδηγεί σε καταστάσεις υποκριτικές. Ολοι, μηδενός εξαιρουμένου, γνωρίζουν ότι το Mad είναι ένα ακραιφνώς εμπορικό κανάλι, που συνεργάζεται στενά με τις εταιρείες. Οπως σαφέστατα κάνει και το στιλάτο MTV. Ποτέ δεν το έκρυψε, και αυτό είναι προς τιμήν του. Διότι πολλά άλλα media προσποιούνται τα ελεύθερα, ενώ άγονται και φέρονται από δεκάδες δεσμεύσεις και λογοκρισίες. Πολλοί από τους ξιφήρεις υπερασπιστές του νεαρού έχουν δεχτεί με σκυφτό κεφάλι τη λογοκρισία της εφημερίδας τους, στα μουγκά, για να μην το μάθει και κανείς. Και μάλιστα για θέματα απείρως σοβαρότερα από το αν ο Φοίβος αντέγραψε τα beat των Coldplay. Τα δελτία ειδήσεων των μεγάλων καναλιών είναι καθημερινώς μια κουρελού αποσιωπήσεων και συμφερόντων - κανείς δεν τολμά να κουνηθεί, διότι απλώς την άλλη μέρα είναι history. Η λογοκρισία είναι γενικευμένη κατάσταση, αδιακρίτως, και όποιος τολμήσει να πει ονόματα και αριθμούς, σωφρονίζεται -με το καλό ή το κακό.
Και κάτι ακόμη, πιο σοβαρό: ελάχιστα media επιθυμούν πραγματικά να είναι ελεύθερα. Διότι ξέρουν ότι θα φάνε τα μούτρα τους. Ανήκουν σε έναν τόσο πυκνό πλόκαμο από συμφέροντα, φιλίες και συνέργειες, που μια καταγγελία να κάνουν, αργά ή γρήγορα θα πέσουν πάνω στα συνεταιράκια τους. Οπότε προτιμούν τη σιωπή. Με τον μανδύα τής αξιοπρέπειας. Και με την κοτοπουλίσια ανοχή ολόκληρου του δημοσιογραφικού κόσμου. Επαναλαμβάνω: ολόκληρου. Και ως ανοχή, τη χειρότερη, θεωρώ και την αυτολογοκρισία.
Συνεπώς, είναι βλακώδεις και υποκριτικές οι φωνασκίες για την απόλυση του ατάλαντου παρουσιαστή. Ηταν φυσικό να απολυθεί. Πρωτίστως, θα όφειλε να ξέρει πού δουλεύει.Αν υπολείπεται ορμή και πίστη σε ορισμένους ώστε να καταγγείλουν την εκκωφαντική ομερτά του δημόσιου βίου, ας ξεκινήσουν από το κεφάλι και μετά χτυπάνε και τα νύχια.
Κι αν είναι αληθινά μάγκες, ας δούνε πρώτα τα του οίκου τους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ