studio view
Ποια είναι η πιο έντονη εμπειρία που είχες από τη μέχρι τώρα παρουσία σου σε εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό;
Ευτυχώς μέχρι τώρα έχω αποκομίσει αρκετές έντονες εμπειρίες από συμμετοχές μου σε εκθέσεις, με πιο σημαντική την Μπιενάλε της Βενετίας το 2009, όπου εκπροσώπησα την Κύπρο με το έργο “Socratissocratous/rumors”.
Τεράστια εμπειρία ήταν επίσης η συμμετοχή μου ως εμπιστευμένος εθελοντής φωτογράφος για τις τελετές έναρξης και λήξης στους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2004 στην Αθήνα, καθότι επί ένα μήνα κατέγραφα φωτογραφικά ντοκουμέντα μέχρι και την έναρξη των αγώνων.
Σημαντικό σταθμό αποτελεί η έκθεση UNCOVERED, ένα project στην πράσινη γραμμή της Κύπρου που θα κρατήσει μέχρι το 2013. Εκεί δουλεύω με τα Ηνωμένα Έθνη, για να ολοκληρώσω ένα έργο με τουρκοκύπριους καλλιτέχνες στην νεκρή ζώνη. Θυμάμαι επίσης την έκθεση του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ “Spring collection 96”, την έκθεση RESTLESS στην Αυστραλία, από όπου και γύρισα πρόσφατα, αλλά και τότε που δούλεψα στο Μπαχρέϊν και το Ντουμπάι για τις βιτρίνες που επιμελήθηκα για τον οίκο Hermes.
Τέλος, η συνεργασία μου με τα περιοδικά SYMBOL, TIME OUT ATHENS, LIFO, Υ.Σ. όπου και είχα μόνιμη στήλη- σελίδα στην οποία κάθε εβδομάδα έβαζα μία φωτογραφία που είχε να κάνει με την πόλη, τους ανθρώπους και ό,τι συμβαίνει, ήταν μια πολύ ευχάριστη εμπειρία καθώς μου θυμίζει την προ facebook εποχή.
studio view
Πως είναι να εκπροσωπείς τη γενέτειρα σου σε μία τόσο σημαντική διοργάνωση όπως αυτή της Mπιενάλε της Βενετίας;
Ήταν εκπληκτική εμπειρία, και το έργο αρκετά πολύπλοκο και τολμηρό. Χρειάστηκε πολλή προετοιμασία καθότι πέντε ημέρες πριν τα εγκαίνια έπρεπε να πραγματοποιηθεί το μεγαλύτερο μέρος του, που ήταν οι τρεις δράσεις, να βιντεοσκοπηθεί και να μονταριστεί έτσι ώστε να προβληθεί έγκαιρα. Μου άρεσε πολύ αυτό το project. Οι κόμπρες, το πλοιάριο στα κανάλια φορτωμένο με έναν μεγάλο φοίνικα, 45 διαδηλωτές στην πόλη της Βενετίας, οι δύο Ινδοί snake charmers που ζούσαν στο περίπτερο, και οι αντιδράσεις που προκάλεσε η φωτογραφία της πρόσκλησης, η οποία απεικόνιζε μία φρεγάτα με τουρκική σημαία, έκαναν τη συμμετοχή να γίνει πρώτη είδηση στις εφημερίδες και στην τηλεόραση, και η εκπροσώπηση της Κύπρου στην Mπιενάλε τη Βενετίας με τουρκική σημαία, ήταν κάτι που σχολιάστηκε αρκετά πριν τα εγκαίνια.
detail
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η τέχνη σου είναι πολιτική;
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η τέχνη μου καταλήγει να είναι πολιτική με έναν πολύ φυσικό τρόπο. Κάποια από τα έργα μου μάλιστα, δεν περίμενα ότι θα τα έκανα ποτέ.
Είσαι γεννημένος στην Κύπρο αν και τα τελευταία χρόνια μένεις πλέον μόνιμα στην Ελλάδα. θα ήθελα να μου πεις δυο λόγια για την εικαστική σκηνή στην Κύπρο όταν ξεκίνησες αλλά και το πως έχει εξελιχθεί σήμερα.
Μένω στην Αθήνα τα τελευταία 20 χρόνια, ξεκίνησα από εδώ και η άποψη μου για την τότε εικαστική σκηνή ξεκίνησε από εδώ , και αργότερα ανακάλυψα και την κυπριακή σκηνή. Τα τελευταία χρόνια εκθέτω στην Κύπρο. Πιστεύω πως υπάρχουν πολλοί καλοί Κύπριοι καλλιτέχνες και μάλιστα κάποιοι από αυτούς κάνουν και διεθνή καριέρα.
studio view
Πιστεύεις ότι η πλούσια πολιτική ιστορία της γενέτειρας σου ευθύνεται για την πολιτική πλευρά του έργου σου, ή ακόμα και για το ότι έγινες καλλιτέχνης;
Από ένα σημείο και μετά, βέβαια. Το 2002 όταν ανοίξαμε τα σύνορα και επισκέφτηκα και το υπόλοιπο μέρος του νησιού ήταν φοβερή εμπειρία, καθώς εκεί έλυσα και πολλά προσωπικά μου θέματα. Ωστόσο δε νομίζω πως ευθύνεται η πολιτική κατάσταση του νησιού για το ότι έγινα καλλιτέχνης.
studio view
Τι σε κάνει να αντλείς έμπνευση από το παρελθόν; Πιστεύεις ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται;
Νομίζω πως αναφέρεσαι στην εγκατάσταση “page range” που παρουσίασα στην ομαδική έκθεση "The Newspaper Show" στην γκαλερί The Breeder. Πρόκειται για πρωτοσέλιδα εφημερίδων του ’60 που ανακάλυψα τυχαία σε ένα φυλάκιο στην πράσινη γραμμή δουλεύοντας εκεί για ένα άλλο project. Μπήκα λοιπόν στην διαδικασία να πάρω τις εφημερίδες, να τις συντηρήσω και να τις εφαρμόσω στον τοίχο της γκαλερί, έτσι ώστε να είναι το πρωτοσέλιδο τους ευανάγνωστο. Αυτό που καταλαβαίνει κανείς διαβάζοντας τα πρωτοσέλιδα αυτών των εφημερίδων, είναι ότι οι ειδήσεις τους δε διέφεραν και πολύ από αυτές που ακούμε σήμερα.
detail
Θα ήθελα να μου πεις δυο λόγια για τους πολυποίκιλους τρόπους που συγκροτούν την αφήγησή σου (φωτογραφία-γλυπτική-ιinstallations-αρχείο-performance).
Aγαπώ όλες τι μορφές τέχνης και περνάω πολύ καλά όταν μπορώ να χρησιμοποιήσω κάθε μέσο για να μπορέσω να δημιουργήσω το έργο που θέλω. Μου αρέσει να ασχολούμαι και να πειραματίζομαι με όλες τις μορφές τέχνης.
Tι ετοιμάζεις στο μέλλον;
Ετοιμάζω ένα βιβλίο στην Κύπρο με φωτογραφίες που έχω τραβήξει εκεί την τελευταία δεκαετία, δηλαδή την πιο σύγχρονη ιστορία του νησιού, η οποία παρουσιάζει τεράστιο ενδιαφέρον σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο.
studio view
Photos: Courtesy of Socrates Socratous
σχόλια