— Τι θα λέγαμε ότι είναι ο κυβερνοφεμινισμός;
Ο όρος «cyberfeminism» (κυβερνοφεμινισμός) χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά τo 1993 από τις VNS Matrix, μια φεμινιστική καλλιτεχνική συλλογικότητα από την Αυστραλία με σκοπό την ανατροπή των πατριαρχικών εικόνων του Διαδικτύου και τη διαμόρφωση μιας διαδικτυακής φεμινιστικής πολιτικής. Οι VNS MATRIX εμπνεύστηκαν τη δράση τους από το έργο της Donna Haraway, Cyborg Manifesto (1991), στο οποίο η θεωρητικός εισήγαγε την έννοια του cyborg, σε μια απόπειρα θεώρησης του υποκειμένου ως «υβριδικής παραγωγής μηχανής και οργανισμού, δημιουργήματος φαντασίας και βιωμένης κοινωνικής πραγματικότητας», επανεγεγγραμμένου με φεμινιστικούς όρους και προβάλλοντας ένα εναλλακτικό μοντέλο έμφυλης υποκειμενικότητας, τοποθετημένο σε μια post gender κοινωνία. Δεν υπάρχει, όμως, συμπαγής ορισμός για τον κυβερνοφεμινισμό, γιατί το ίδιο το «κίνημα» (movement), αν μπορεί να ονομαστεί έτσι, αρνήθηκε. Σε έναν πολύγλωσσο κατάλογο με 100 αντιθέσεις για το τι ΔΕΝ είναι ο κυβερνοφεμινισμος, εντοπίζουμε ότι δεν είναι ούτε ιδεολογία, ούτε error 101 αλλά ούτε και θεωρία.
— Ποια είναι τα πεδία δράσης του;
Σήμερα, που τα όρια ανάμεσα στον ψηφιακό και φυσικό κόσμο δεν είναι ξεκάθαρα και το URL ταυτίζεται με το ΙRL, ο κυβερνοφεμινισμός έχει ασχοληθεί με ποικίλα θέματα και πολλές cyberfeminists δρουν οnline σε πολλά πεδία (digital art, έρευνα κ.λπ.), χρησιμοποιώντας το Ίντερνετ ως εργαλείο ατέρμονης έκφρασης, έχοντας όμως ταυτοχρόνως να αντιμετωπίσουν καθημερινά σεξισμό, μισογυνισμό και κάθε λογής κανονικότητες, αφού ο μισογυνικός λόγος έχει κατακλύσει το Διαδίκτυο, όπου τα προβλήματα του «πραγματικού» κόσμου της πατριαρχίας έχουν μεταφερθεί και στον τεχνητό, στη μορφή του cyberbullying. Όμως πολλές ατομικότητες μέσω του Διαδικτύου συσπειρώνονται και συνάπτουν σχέσεις αλληλεγγύης (σημαντικό παράδειγμα το Eternal Internet Brotherhood/Sisterhood του Άγγελου Πλέσσα), μεταφέροντας τη φυσική στην εικονική πραγματικότητα και το αντίθετο, συνθλίβοντας τα όρια μεταξύ οnline και οffline εαυτού.
— Πώς διαμορφώνεται η ταυτότητα στο Ίντερνετ στις μέρες μας;
Με σημείο εκκίνησης ότι η φύση επινοείται, δεν ανακαλύπτεται, και ότι η αλήθεια κατασκευάζεται στον κυβερνοχώρο, η έμφυλη υπόσταση που επιλέγει ο καθένας στον φυσικό κόσμο δεν έχει σημασία. Τα avatar μας έχουν τη δυνατότητα να αποσταθεροποιήσουν κάθε θεωρητικό δίπολο κανονικοτήτων (αρσενικό-θηλυκό, τεχνολογικό-οργανικό, ενεργητικό-παθητικό κ.λπ.). Η queer θεωρία εμπλέκεται και οι ταυτότητες που κατασκευάζουμε στο Διαδίκτυο δεν είναι πάγιες. Μπορεί για την ανάλυσή τους να εφαρμοστεί η θεωρία του καθρέφτη του Λακάν. Το σώμα, κατακερματισμένο σε επίπεδο φαντασιακού, συγκροτείται σε επίπεδο πραγματικού. Είμαστε πολυδιχασμένα υποκείμενα και το στάδιο του καθρέφτη επεκτείνεται σε άλλους «καθρέφτες», όπως οι οθόνες των υπολογιστών μας. H Donna Harraway προτιμά να είναι cyborg παρά θεά. Τι θα συνέβαινε όμως αν ήμασταν cyborg θεές;
σχόλια