Ο Γκραν Γκινιόλ

Ο Γκραν Γκινιόλ Facebook Twitter
0

Στηνπολιτική, εξαποανέκαθεν όπως λένε, οιλύσεις ήταν γνωστές και χειροπιαστές,τα μέσα όμως αποδεικνύονταν ζοφερά. Ηυπακοή των πολιτών για παράδειγμα είχεόλα τα απαραίτητα παραστατικά για ναθεωρηθεί αποδεκτό "δέον", στηνπράξη ωστόσο μηδενιζόταν διότι κανείςδεν δεχόταν να γίνει παράδειγμα γιατους άλλους. Περιέργως πως κάθε παράβασητου νόμου χάριζε αίσθημα ελευθερίας -άρα καθιστούσε την εξουσία ύποπτη.Ύποπτη όσο και τους πολίτες καθώς ηπεριλάλητη σχέση της κοινωνίας με τοκράτος αποκάλυπτε το ανεξιχνίαστοπρόσωπό της.

Σήμεραβέβαια, που η παγκόσμια κρίση δεν θυμίζεικαι πολύ τις παρωχημένες κοινωνίες, ησχέση κράτους και κοινωνίας εξακολουθείνα αποτελεί γρίφο και η πολιτικήαγωνίζεται να πείσει ότι εργάζεται προςτην ίδια κατεύθυνση, παρότι οι συνθήκεςάλλαξαν καταιγιστικά. Τι ακριβώς προσδοκάο πολίτης από το κράτος; Ουσιαστικά ναπαίζει το ρόλο του προστάτη των αδυνάτων.Αύξηση της απασχόλησης, διεύρυνση τουκοινωνικού κράτους, μείωση των κοινωνικώνανισοτήτων, υγεία, παιδεία, ειρήνη. Τοιδεώδες δηλαδή θα ήταν να ζει κανείς σεένα κράτος τόσο συνεπές ώστε ο πολίτηςνα μην αντιλαμβάνεται την παρουσία του.Ιδεαλιστικές μπούρδες με άλλα λόγιαπου ουδεμία σχέση έχουν με τηνπραγματικότητα.

Ηνέα πραγματικότητα που βαπτίστηκεπαγκοσμιοποίηση και υπερέβη το διπολισμό,όχι μόνο υπέταξε τις κοινωνίες σταοικονομικά δεδομένα και σε πετρελαϊκέςκρίσεις, αλλά υπέβαλε τις εθνικέςοικονομίες σε δοκιμασίες πρωτόγνωρες.Ο απομονωτισμός δεν έχει νόημα. Ησοσιαλδημοκρατία πάλιωσε παρότι κανείςδεν την ξεχνάει. Όσο για τον οικονομικόφιλελευθερισμό, για να αποδώσει, έχειανάγκη τη διεύρυνση των ανισοτήτων καιτων αντιφάσεων στο διεθνές πεδίο. Ηιδιωτική πρωτοβουλία με άλλα λόγια"αποκρατικοποιήθηκε" και η πολιτικήπαρεμβατικότητα χλώμιασε διότι κάθεκίνησή της θυμίζει εμπόδιο στην "πρόοδο".

Ποιοςείναι ο νέος Γκραν Γκινιόλ που απειλείτην ανθρωπότητα υπό το προσωπείο τηςκατάκτησης του μέλλοντος; Η ανεξέλεγκτηιδιωτική οικονομία, ο παραβατικόςανταγωνισμός, η πολυεθνική δραστηριότητακαι το εμπόριο χωρίς πατρίδα. Το πανόραμαείναι πρωτοφανές: εκατομμύρια φτωχώνμεταναστεύουν προς τις αναπτυγμένεςχώρες, εκατοντάδες επιχειρήσεις βρίσκουνάσυλο σε χώρες με φτηνά εργατικά χέριακαι περιορισμένο κόστος, η ανεργίαογκούται, οι δημοσιονομικές κρίσειςπολλαπλασιάζονται με συνέπεια την πίεσηγια περιορισμό των δημόσιων δαπανώντου κοινωνικού κράτους. Η ασυδοσία (πουδηλώνει: αυτόν που δεν συνεισφέρει)αποτελεί τη λέξη-κλειδί της νέαςκατάστασης πραγμάτων. Ενώ η φορολογίαανακατανέμει τρόπον τινά τα εισοδήματα,ο ασύδοτος ανταγωνισμός τη θεωρείθλιβερό κατάλοιπο του εθνικού κράτους.Οι πολυεθνικές προβάλλουν ως σύνθηματο "αφήστε μας να κυριαρχήσουμε",ενώ, κοινωνίες σαν τη δική μας πουμιμούνται την ανάπτυξη χωρίς να τηνπραγματοποιούν, προβάλλουν το αίτηματου "αφήστε μας να επιβιώσουμε".

Τομέγεθος του παγκόσμιου οικονομικούπολέμου γίνεται κατανοητό με την πρόσφατηανησυχία για το περιβάλλον. Πρόσφατοςσημαίνει αυτός που μόλις δολοφονήθηκε,άρα ο πλανήτης όχι μόνο έρχεται στοεπίκεντρο των προγραμματισμών για τηνεπιβίωση αλλά θέτει και το μεταφυσικόζήτημα για την ουσία της τεχνικής, γιατο νόημα της προόδου και της ανάπτυξης,για τη δυτικού τύπου πεποίθηση ότι ηφύση αποτελεί αντικείμενο προςεκμετάλλευση.

Μέσασε αυτό το ναρκοθετημένο παγκόσμιοπεριβάλλον, η θέση της χώρας μας -και ηπολιτική της- θυμίζουν κουφό μουσικό,μαθητή ανεπίδεκτο μαθήσεως ή σαδομαζοχιστήπου ασκείται στην αναλγησία. Η αλήθειαείναι ότι την έχουμε βολέψει με τακόμματα που αλληλοτρώγονται, τουςπολιτικούς που αλληλοκατηγορούνταικαι το κλίμα μιας λανθάνουσας ευημερίαςπου κυριαρχεί σε ένα τμήμα του πληθυσμού.Κανείς δεν πιστεύει πια ότι οι πολιτικοίτου τόπου είναι ικανοί να επωμιστούντα προβλήματα της κοινωνίας, ότι τακόμματα ενδιαφέρονται πραγματικά ναδώσουν λύσεις, έστω κι αν δυσαρεστήσουντην πελατεία τους, ότι τέλος πάντωνλειτουργεί στοιχειωδώς ο πολιτικόςπαρεμβατισμός.

Κοινόμυστικό είναι πλέον ότι ο ανίατοςασθενής, ήτοι ο κρατικός μηχανισμός μετις θεσμικές του θωρακίσεις, σκοπίμωςσυντηρείται σε προκομματώδη κατάστασηδιότι έτσι λύνονται τα χέρια της εκάστοτεκυβέρνησης. Οι δημόσιες επιχειρήσειςκαι οργανισμοί, αμαρτωλά καταστήματαπου φιλοξενούν τις κυβερνητικέςασυδοσίες, αντί για απόδοση καιπαραγωγικότητα προσφέρουν ειδήσειςγια το αστυνομικό δελτίο. Η βουλευτικήιδιότητα επέχει θέση αυτοσκοπού. Απ'όπου και η άποψη ότι η παραμονή στηνεξουσία κάνει καλό για δύο τετραετίες,ενώ πέραν αυτών η ίδια η εξουσία απλώνειτα χέρια της και σε πνίγει.

Απέναντισε αυτό το καθεστώς της νομιμοποιημένηςπαρανομίας όπου, αντί να επαινούμεπρόσωπα, τα θυσιάζουμε για να αποκρύψουμετα προβλήματα, η Αριστερά -πιθανώς επειδήδεν μολύνθηκε ακόμη από την κατοχή τηςεξουσίας- θέλει να πιστεύει ότι διαθέτειτα μέσα για κάποια συνολική ανάταξη.Αμήν και πότε. Οι επιφυλάξεις πάντωςείναι γνωστές. Η αντιπολίτευση καλλιεργείτην ειλικρίνεια διότι έχει μόνοκαταγγελτικά καθήκοντα. Εκεί όλοι οιπολιτικοί μας διαπρέπουν. Η εξουσίαόμως είναι βαριά κοτρόνα. Δεν κληρονομείςμόνο τα εγκλήματα των προηγούμενων,αλλά οφείλεις να τα αποκρύψεις κιόλας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ