Το τζάμπα

Facebook Twitter
0

Πριν 24 χρόνια, στις 29.6.1986, στη στήλη μου στο κυριακάτικο «Βήμα» είχα δημοσιεύσει κείμενο με τον ίδιο τίτλο. Προσπαθούσα να ξεσηκώσω τους πνευματικούς μας ανθρώπους κόντρα στην επιδημία του τζάμπα. Σε άλλες χώρες οι συγγραφείς έχουν σημαντικό εισόδημα από συνεντεύξεις, διαλέξεις, δημοσιεύσεις, κ.λπ. Για μερικές κατηγορίες «μη εμπορικών» δημιουργών (π.χ. ποιητές) τα χρήματα αυτά καλύπτουν μία στοιχειώδη επιβίωση. Οι γνωστοί συγγραφείς εισπράττουν πολλές χιλιάδες δολάρια (ή ευρώ) για μία εμφάνιση.

Εδώ όλα γίνονταν στο τζάμπα. «Θα μας κάνετε μία διάλεξη;», «Θα μας δώσετε ένα άρθρο;», «Θα έρθεις στην εκπομπή μου;» (για την οποία πληρώνεται, αδρά!).

Ήθελα να πείσω τους δικούς μας να αντισταθούν. Να πάψουν τις ντροπές και να μάθουν να απαιτούν. Πώς ζητάει ο τεχνίτης; Διανοείται κανείς να φωνάξει τον υδραυλικό στο τζάμπα; Η πνευματική δουλειά πρέπει να πληρώνεται - και καλά!

Δεν πέτυχα πολλά πράγματα. Ελάχιστοι με ακολούθησαν. Αισθάνονταν άσκημα να μιλάνε για χρήματα. Αφού κι εγώ, για να μη με λένε παραδόπιστο, συχνά έδινα την αμοιβή που ζητούσα σε κάποια φιλανθρωπία.

Ίσως ήταν ένας λόγος που βγήκα από το κύκλωμα των διαλέξεων, παρουσιάσεων και συνεντεύξεων. Άρχισα να απορρίπτω όλες τις προσκλήσεις - μέχρι που έπαψαν να έρχονται.

Μερικοί όμως ήταν πολύ επίμονοι. Όπως ο εκδότης οικονομικού περιοδικού που οργάνωνε τραπεζικό συνέδριο με επιφανείς Έλληνες και ξένους ομιλητές στο πολυτελέστερο ξενοδοχείο της Αθήνας. Αντιστάθηκα πολλές μέρες, αντιτάσσοντας ότι είμαι άσχετος και γενικά δεν συμμετέχω πια σε τέτοιες εκδηλώσεις. Επέμενε, λέγοντας ότι ακριβώς θέλουν κάποιο μη ειδικό να κλείσει το συνέδριο σε μία άλλη, γενικότερη νότα. Τελικά (κακώς) δέχθηκα.

Έσπασα το κεφάλι μου να βρω ένα πρωτότυπο θέμα. Ένα μήνα με παίδευε. Κατέβασα τόμους, διάβασα, έγραψα, ξανάγραψα. Πήγα στο συνέδριο, τα είπα και εισέπραξα θερμό χειροκρότημα. Αυτό. Τίποτε άλλο. Ούτε το πανάκριβο πάρκινγκ του ξενοδοχείου δεν μου πλήρωσαν.

Μέσα στη χλίδα, σε όλα αυτά τα πλούσια, πολυτελή και μεγαλεπήβολα, η προσβολή και η ευτέλεια του τζάμπα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ