Πολύ όμορφη γυναίκα, μεγάλο ταλέντο, γκροτέσκα απομίμηση του εαυτού της τα τελευταία χρόνια της ζωής της και χωρίς ποτέ να την εγκαταλείψει η ρετσινιά της "μεγάλης μέγαιρας". Η Λουσίλ Φέι ΛεΣιουρ, όπως ήταν το πραγματικό όνομα της φιλόδοξης χορεύτριας από το Σαν Αντόνιο του Τέξας, έζησε ζωή περιπετειώδη, σχεδόν μυθική, με αλλεπάλληλους γάμους, απογοητεύσεις, Όσκαρ, νίκες και ήττες, ωστόσο, έμελλε να μείνει στην κινηματογραφική ιστορία ως μία από τις πιο τοξικές – εκτός ρόλων – γυναίκες της κινηματογραφικής βιομηχανίας.
Στην κακή υστεροφημία της συνέβαλαν τόσο οι θρυλικοί καβγάδες με τον άλλο θρύλο του Χόλιγουντ, την Μπέτι Ντέιβις, οι χαρακτηριστικές ατάκες της σε συνεντεύξεις, αλλά και η σοκαριστική απομυθοποίηση που της επεφύλασσε η θετή της κόρη, Κριστίνα, λίγους μήνες μετά τον θάνατο της. Να, 10 άγνωστες λεπτομέρειες που «έχτισαν» φήμη και χαρακτήρα μάλλον κακού ανθρώπου στη σταρ, που μέχρι σήμερα «πατά» στην πρώτη δεκάδα των πιο επιδραστικών ηθοποιών όλων των εποχών.
1.
Δεν είχε ακριβώς καλή παιδική ηλικία. Οι γονείς της χώρισαν, όταν ήταν ακόμη μωρό και άντεξε τουλάχιστον 3 πατριούς μέσα σε διάστημα λίγων χρόνων. Η μητέρα της έπλενε και σιδέρωνε για να τα βγάλει πέρα. Αυτό το βίωμα, λέγεται ότι έκανε και την Κρόφορντ να μισήσει τις τσίγκινες κρεμάστρες, στις οποίες στερέωνε η μητέρα της τα πουκάμισα των ξένων. Χρειάστηκε να κάνει διάφορες δουλειές για να ζήσει, με πιο επικερδή αυτήν της χορεύτριας. Μετά από δύο χρόνια ως χορεύτρια σε διάφορες πόλεις των ΗΠΑ, μαζεύει τα πράγματα της και φτάνει στο Χόλιγουντ. Φιλόδοξη και γρήγορη, το 1925 εξασφαλίζει τον πρώτο της ρόλο στην ταινία "Pretty Ladies".
2.
Μέχρι το 1936, όταν ο βωβός κινηματογράφος αρχίζει να φθίνει, λόγω των τεχνολογικών αλμάτων, όλες οι παλιές συνάδελφοι της εξαφανίζονται. Οι ομιλούσες ταινίες δεν τις «θέλουν», λόγω κακού ηχοχρώματος φωνής και προβληματικής άρθρωσης. Η Κρόφορντ, ωστόσο, εκτός από την ομορφιά, διαθέτει παράξενο ηχόχρωμα που ενθουσιάζει τα στελέχη της Metro-Goldwyn-Mayer. Ο ενθουσιασμός μαζί της θα κρατήσει μέχρι τις αρχές του '40, όταν η MGM θα αρχίσει να στρέφεται σε νεαρές στάρλετ. Έξαλλη και αποφασισμένη, η Κρόφορντ εγκαταλείπει την εταιρεία για να βρεθεί στη Warner Bros. Και εκεί της εμπιστεύονται τον ρόλο της ζωής της. Με την ταινία "Mildred Pierce" του 1945 η Κρόφορντ δεν παίρνει απλώς την εκδίκηση της, αλλά και το Όσκαρ. Θα έπαιρνε το Όσκαρ της καλύτερης ηθοποιού και το 1946, αν δεν βρισκόταν στον δρόμο της η Λορέτα Γιανγκ, αλλά αυτό είχε μικρή σημασία. Η Κρόφορντ έχει αρχίσει να διαμορφώνει μια ισχυρή προσωπικότητα, επιλέγει μόνη της τους ρόλους που θα ενσαρκώσει και έχει αρχίσει να τροφοδοτεί τα media με λεπτομέρειες για τις σκοτεινές πτυχές του χαρακτήρα της.
3.
Της χρεώνουν εφήμερες σχέσεις με τους μεγαλύτερους σταρ της εποχής της, ακόμη και με γυναίκες, άθλια συμπεριφορά σε συναδέλφους της και σε δημοσιογράφους και ειδικά προς εκείνους που επίμονα ψάχνουν την ακριβή ημερομηνία γέννησης της. Ήταν το 1906; Το 1903; Ή μήπως το 1905; Αρκούσε να αντιληφθεί ότι η κουβέντα πάει προς τα εκεί για να πετάξει τον δημοσιογράφο έξω.
4.
Κατά τον ίδιο τρόπο, από ένα σημείο και μετά, κάλυπτε και έκρυβε τα φυσικά κόκκινα μαλλιά και τις φακίδες της, καθώς και το γεγονός ότι ήταν μικροκαμωμένη. Για να φαίνεται πανώρια, με αψεγάδιαστη λευκή επιδερμίδα και μαύρα μαλλιά επιστρατεύονταν ορδές από τους καλύτερους make up artists, φωτιστές και σκηνοθέτες της εποχής της. Tα σαρκώδη χείλη και τα έντονα φρύδια ήταν μία ιδέα του Max Factor για την προώθηση ενός γυναικείου προτύπου που θα απέπνεε δυναμισμό και τυχοδιωκτισμό.
5.
Ήταν ο Κλαρκ Γκέιμπλ ο έρωτας της ζωής της; Απάντηση δεν υπάρχει. Λέγεται ότι οι δυο τους υπήρξαν από τις πρώτες "on-off" σχέσεις του Χόλιγουντ, επί δεκαετίες. Έπαιξαν μαζί σε 8 ταινίες κι όταν η σύζυγος του Γκέιμπλ, Κάρολ Λόμπαρντ σκοτώθηκε σε αεροπορικό δυστύχημα το 1942, η Κρόφορντ την αντικατέστησε στην ταινία "They All Kissed the Bride" και χάρισε την αμοιβή της στον Αμερικανικό Ερυθρό Σταυρό. Σίγουρα, πάντως, δεν περίμενε αίσια κατάληξη στο αιώνιο φλερτ της με τον θρυλικό πρωταγωνιστή. Παντρεύτηκε 4 φορές – τους ηθοποιούς Douglas Fairbanks, Jr., Franchot Tone, και Phillip Terry, καθώς και τον πρόεδρο της Pepsi-Cola Alfred Steele – και φρόντιζε να περνά καλά ταυτοχρόνως με ό,τι κι αν σήμαινε αυτό.
6.
Η Κρόφορντ υιοθέτησε 4 παιδιά σε μια εποχή που οι υιοθεσίες ήταν παράνομες. Την Κριστίνα, τα δίδυμα Κάθι και Σίντι και ακόμη ένα αγόρι, τον Κρίστοφερ. Κανείς δεν μπορεί να εξηγήσει – ειδικά μετά την ταινία "Mommie Dearest" που την απομυθοποίησε πλήρως- γιατί επέλεξε να υιοθετήσει τόσα παιδιά, τη στιγμή που δεν ήταν σε θέση να τους αφοσιωθεί.
7.
Το 1962 αποφασίζει να συμπρωταγωνιστήσει στην θρυλική καλτ ταινία «Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν;» με την άσπονδη εχθρό της, Μπέτι Ντέιβις. Το "What Ever Happened to Baby Jane?" είναι ένα σκοτεινό πρελούδιο για το χάος που κάποτε κυβερνά τις αδελφικές σχέσεις, είναι ωστόσο και μία σχεδόν ντοκιμαντερίστικη καταγραφή του μίσους που ένιωθε η μία ηθοποιός για την άλλη. Οι χειροδικίες και οι προσβολές που ανταλλάσσουν οι δύο γυναίκες κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, ναι μεν βοηθούν (απίστευτα) την εμπορική προώθηση της ταινίας, αλλά είναι απολύτως αληθινές. Στη σκηνή που η Jane πετά την αδελφή της από τις σκάλες με το αναπηρικό αμαξίδιο, η Κρόφορντ είχε ζητήσει να την ντουμπλάρουν, φοβούμενη το μίσος της Ντέιβις. Όσο για τις φαρμακερές ατάκες; Γεμίζουν τις στήλες με τα παρασκήνια της εποχής.
«Τι είναι η Τζόαν Κρόφορντ; Η πρώτη ιστορικά καταγεγραμμένη περίπτωση σύφιλης στο Χόλιγουντ», «Έχει κοιμηθεί με κάθε αρσενικό σούπερ σταρ της MGM εκτός από τη Λάσι», «Γιατί είμαι τόσο καλή στο να υποδύομαι μέγαιρες; Ακριβώς, επειδή δεν είμαι. Ίσως γι' αυτό η κυρία Κρόφορντ επιλέγει πάντα ρόλους κυρίας», είναι μόνο κάποιες από τις απολύτως ανάρμοστες, απολύτως χολερικές ατάκες της Ντέιβις για τη συμπρωταγωνίστρια της που φυσικά δεν έμειναν χωρίς απάντηση.
«Η Μπέτι είναι ικανή να παίξει τα πάντα. Αρκεί να ξέρει ότι έστω και ένας την παρακολουθεί. Θα έλεγα ότι είμαι λίγο πιο επιλεκτική με τους ρόλους μου», «... έχει μετατρέψει τον εαυτό της σε κάτι που μοιάζει με... αστείο», «Η κυρία Ντέιβις πάντα μεταμορφώνεται σε κάθε ρόλο με τη βοήθεια του make up. Και αυτό το θεωρεί τέχνη. Κάποιοι άλλοι το θεωρούν καμουφλάζ. Το καμουφλάρισμα της απόλυτης απουσίας της παραμικρής ομορφιάς» και φυσικά: «Δεν μισώ τη Μπέτι Ντέιβις, παρ' όλο που ο Τύπος θα το ήθελε. Την απεχθάνομαι, απλώς. Δεν ξέρω πώς κατάφερε να χτίσει καριέρα με όλους αυτούς τους μανιερισμούς. Είναι μια μπλόφα, αλλά υποθέτω ότι αυτό αρέσει στο κοινό». Σήμερα πίσω από όλες αυτές τις μοχθηρές κουβέντες θα διακρίναμε ξεκάθαρα τον βαθύ εσωτερικευμένο μισογυνισμό που κυβερνούσε τις αποφάσεις αυτών των δύο γυναικών, αλλά και κάθε μεγάλης ηθοποιού του Χόλιγουντ εκείνης της εποχής, ως μέσο επιβίωσης σε μία λαμπερή πλην ψεύτικη μικροκοινωνία που διοικείτο αποκλειστικά από άνδρες...
8.
Πέρα από αυτές τις δημόσιες ταπεινώσεις και αντεγκλήσεις η απομυθοποίηση της Κρόφορντ έρχεται ακριβώς έναν χρόνο μετά τον θάνατο της, όταν το 1978, η υιοθετημένη κόρη της, Κριστίνα, προχωρά στην έκδοση ενός ανατριχιαστικού βιβλίου. Το best seller "Mommie Dearest", το οποίο θα γίνει και ταινία με πρωταγωνίστρια τη Φέι Νταναγουέι, περιγράφει την παιδική ηλικία της συγγραφέως και των υιοθετημένων αδελφών της υπό την επίβλεψη μίας μάλλον σαδιστικής προσωπικότητας. Ξύλο, λεκτική βία, τρομακτικά ξεσπάσματα υπό την επήρεια αλκοόλ είναι τα βασικά συστατικά του βιβλίου (και της ταινίας), που παρουσιάζουν την Κρόφορντ ως πραγματική μέγαιρα και απολύτως ακατάλληλη να αγαπήσει τον οποιονδήποτε πέρα από τον εαυτό και την εικόνα της...
9.
Η Κρόφορντ θα αποσυρθεί από την ενεργό δράση το 1970, ενώ τα tabloids θα ασχολούνται πλέον μαζί της, κυρίως, λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπιζε με τον αλκοολισμό και της παράξενης, γκροτέσκας εικόνας που είχε υιοθετήσει τα τελευταία χρόνια της ζωής της.
10.
Η θρυλική έχθρα της με τη Ντέιβις έγινε τηλεοπτική σειρά από τον μετρ τηλεοπτικών επιτυχιών Ryan Murphy. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους βρέθηκαν η Σούζαν Σαράντον και η Τζέσικα Λανγκ και η ιδέα της αναβίωσης – με ντοκιμαντερίστικους όρους – της "μεγαλύτερης γυναικείας κόντρας όλων των εποχών" ναι μεν ενθουσίασε τους σινεφίλ, αλλά από τηλεθέαση δεν έκανε σπουδαία πράγματα.
Η Κρόφορντ θα πεθάνει από καρδιακή προσβολή το 1977, ενώ είχε ήδη διαγνωσθεί με καρκίνο στο πάγκρεας. Στη λίστα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου με τις μεγαλύτερες σταρ όλων των εποχών κατέχει τη θέση «10».
ΠΗΓΕΣ:
Biography.com, IMdb.com