Νύχτες Πρεμιέρας 2013 V

Νύχτες Πρεμιέρας 2013 V Facebook Twitter
0

Συμπαραγωγή Ιρλανδίας, Λουξεμβούργου και Ολλανδίας είναι η ταινία του Μπρένταν Μαλντάουνι με τίτλο Love Eternal (ελλην. τίτλος Αγάπη αιώνια). Όντας βασισμένο σε μια γιαπωνέζικη νουβέλα, νομίζω πως η αδυναμία του φιλμ έγκειται ακριβώς στο ότι ο απώτερος σκοπός του δεν κατορθώνει να περάσει στον ευρωπαϊκό κόσμο ή, σωστότερα, χάνεται κάπου στη διαδρομή, δηλαδή κατά την εξέλιξη του φιλμικού χρόνου. Και εξηγούμαι: Ο Ιάπωνας συγγραφέας - δυστυχώς δε συγκράτησα το όνομα του, ούτε στο διαδίκτυο υπάρχουν στοιχεία - θέλησε να γράψει ένα δοκίμιο που να επιβεβαιώνει ότι τον έρωτα από τον θάνατο τον χωρίζει μια λεπτή κλωστή, θέση που συναντάμε επίσης συχνά και στο ελληνικό δημοτικό τραγούδι. Ας πάμε όμως στην ταινία του Μαλντάουνι, στην οποία παρακολουθούμε τον Ίαν, έναν θανατολάγνο νέο, εμμονικό με το ανθρώπινο βιολογικό τέλος, να ξημεροβραδιάζεται σε ιντερνετικά φόρουμ για μελλοντικούς αυτόχειρες. Κάποιους δε απ' αυτούς τους βοηθάει να εκπληρώσουν το στόχο τους μάλιστα. Η ανατροπή θα έρθει όταν ο Ίαν θα συναντήσει μια νέα γυναίκα, χτυπημένη από τον πρόσφατο χαμό του γιού της, και μαζί πια θα επιχειρήσουν να διαπιστώσουν αν είναι πιο ισχυρή η αγάπη τους από την έλξη τους για το θάνατο. Ωραία ιδέα! Πιθανώς αν η ταινία διαπνεόταν από την ιαπωνική κουλτούρα της πηγής της, του βιβλίου δηλαδή, να γινόταν πιο πειστική και να δημιουργούσε τη δέουσα ονειρική ατμόσφαιρα. Φοβάμαι, όμως, ότι η κινηματογραφική μεταφορά της στο κέντρο της πολιτισμένης Ευρώπης χάνει απ' την άποψη του στοχασμού και επικεντρώνεται σε έναν καθαρά ψυχοπαθολογικό χαρακτήρα με κάποιες σκηνές - σαν αυτή που ο Ίαν βγάζει βόλτα το πτώμα της κοπέλας - να αγγίζουν τα όρια του κωμικού.

* Η Αγάπη αιώνια προβάλλεται την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου, στις 20.00, στην αίθουσα Δαναός 2

Εν αντιθέσει με την Αγάπη αιώνια, τα Μαθήματα αρμονίας είναι μια δίωρη συγκλονιστική ταινία, συμπαραγωγής Καζακστάν, Γερμανίας και Γαλλίας. Με τα Μαθήματα αρμονίας, ο σκηνοθέτης Εμίρ Μπαϊγκαζίν σάρωσε διεθνώς τα βραβεία και παρουσίασε μία, ποιητικών διαστάσεων, ιστορία ακραίας αντεκδίκησης εφήβων: Ο Ασλάν ζει με τη γιαγιά του σε μια φτωχή επαρχία του Καζακστάν, είναι υποχόνδριος με την καθαριότητα, νοσοφοβικός, επιμελής στα μαθήματα του με διάκριση στις θετικές επιστήμες, αμίλητος και συνεσταλμένος. Το δωμάτιο του το μοιράζεται με κατσαρίδες, τις οποίες αντιμετωπίζει ως φορείς ασθενειών. Μια συμμορία νεαρών, όμως, λυμαίνεται το σχολείο του Ασλάν και τον ίδιο τον αντιπαθεί σφόδρα. Αρχηγός της συμμορίας είναι ο Μπόλατ, ο οποίος ακούει τις εντολές δύο μεγαλύτερων αγοριών και εκβιάζει με την απειλή ξυλοδαρμού τα υπόλοιπα παιδιά ώστε να αποσπάσει τα χρήματα τους. Στο μεταξύ, στο σχολείο έρχεται κι ένας καινούργιος μαθητής που γίνεται φίλος με τον Ασλάν και συνέχεια του μιλάει για την Happylon, έναν πολυχώρο νεανικής ψυχαγωγίας μακριά από την επαρχία. Όταν ο Μπόλατ θα βρεθεί δολοφονημένος θα κατηγορηθούν ως ένοχοι ο Ασλάν και ο φίλος του, λόγω των συχνών διαφορών τους με το θύμα. Θα φυλακιστούν, θα δοκιμάσουν τη σκληρότητα και την απανθρωπιά των φυλακών του Καζακστάν σε όλο τους το μεγαλείο, το ένα από τα δύο παιδιά θα πεθάνει μεσ' στο κελλί, μα στο τέλος θα συλληφθούν οι πραγματικοί ένοχοι, τα δυο μεγαλύτερα αγόρια που διέταζαν τον Μπόλατ να πουλάει μαγκιά στο σχολείο. Η ταινία τελειώνει με μια πανέμορφη ποιητική σεκάνς: στην όχθη μιας λίμνης βρίσκεται ο Ασλάν και απέναντι ο Μπόλατ και ο φίλος του, οι δύο νεκροί, που τον καλούν να έρθει κοντά τους. Του λένε να μη φοβηθεί το νερό, όπως κάνει και ένα πρόβατο που εμφανίζεται ξαφνικά και περπατάει πάνω στη λίμνη. Πιθανώς ο εύθραυστος Ασλάν που έζησε άδικα ένα δράμα έχει αποφασίσει να αυτοκτονήσει...Από τις καλύτερες επιλογές του φετινού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας! Μέσα από μια ιστορία σχολικού τραμπουκισμού - έχουμε δει άπειρες τέτοιες ειδικά στο αμερικανικό σινεμά - ο Μπαϊγκαζίν έφτιαξε μια σκληρή και ταυτόχρονα τρομερά ευαίσθητη ταινία, παίζοντας με το αχανές του φυσικού τοπίου του Καζακστάν, θυμίζοντας Θόδωρο Αγγελόπουλο από απόσταση, περιγράφοντας ακόμη το καθεστώς βίας των φυλακών και εστιάζοντας το φακό του στο μόνιμα θλιμμένο βλέμμα του καταπληκτικού νεαρού ηθοποιού του! Σενάριο με χαρακτήρες και πλοκή, ποιητική διάθεση από το πρώτο ως το τελευταίο λεπτό και η απόδοση μιας ολόκληρης κοινωνίας, ξεχασμένης στην ουσία από θεούς κι ανθρώπους! Αριστούργημα!

* Τα Μαθήματα αρμονίας προβάλλονται την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου, στις 20.15, στην αίθουσα Δαναός 2

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ