Αίμα, σπέρμα, δάκρυα

Αίμα, σπέρμα, δάκρυα Facebook Twitter
0
Τοσπέρμα, το αίμα, τα δάκρυα πρωταγωνιστούνστην τελευταία έκθεση του JanFabre στην γκαλερί Α.Δ. καιενώ κανείς θα περίμενε διαβάζοντας αυτήτην πρόταση να αντικρύσει μια έκθεσηπου θα βασίζεται σε μια διαδικασίαεντυπωσιασμού μέσα από «τεχνάσματα»σοκαρίσματος, πρόκειται για κάτι πουδιαπραγματεύεται ίσως ακριβώς τοαντίθετο. Μια σειρά από σχέδια φτιαγμέναμε τα τρία «καταραμένα-ευλογημένα»υγρά του ανθρώπινου σώματος μαρτυρούντις ψυχολογικές μεταπτώσεις τουκαλλιτέχνη, και τη διαδικασία τηςαποπεράτωσης άλλοτε δυσκολότερων καιάλλοτε ευκολότερων καταστάσεων. Μπορείη χρήση των συγκεκριμένων υλικών ναξεσηκώνει, αλλά η ευθραυστότητα τωνίδιων των σχεδίων και το μικρό μέγεθόςτους (το οποίο παραπέμπει στη φύση τωνσημειώσεων) προδίδουν έναν αναμφισβήτηταπροσωπικό χαρακτήρα και τα καθιστούν,πέρα από όλα, μαρτυρίες ζωής.Αμφιταλαντευόμενα ανάμεσα στο συναίσθημα,την ιδέα και την τελική πράξη (ή, ακόμηκαλύτερα, τη διαδικασία της δημιουργικήςδιαπραγμάτευσης), τα σχέδια του Fabreμοιάζει να αναφέρονται περισσότερο απόκάτι άλλο σε μια επείγουσα δράσηεπερώτησης γύρω από τον εαυτό, γεγονόςπου μεταδίδεται στους θεατές και τουςκαθιστά συνένοχους (συμμάχους) σε αυτήτην αυτο-ανησυχία γύρω από την ανθρώπινηύπαρξη.

Κάθεενότητα σχεδίων προσαρμόζεται στη φύσητων εκκρίσεων. Το αίμα, κινητήριος δύναμηγια ζωή, μοιάζει να φτάνει στο χαρτί μεπερισσότερη πίεση από τα δάκρυα πουαμυδρά διακρίνονται, έτσι όπως έχουναρχίσει να καταστρέφουν τους σχεδιασμένουςπύργους σε μια σειρά από μικρά, εύθραυστακαι περισσότερο ρομαντικά σχέδια, ενώταυτόχρονα το σπέρμα, σε μικρότερηποσότητα, δίνει μια παιχνιδιάρικη καιενίοτε κριτική για τη φύση-ιδιότητα τουσυμβολικού χαρακτήρα του συγκεκριμένουυγρού και την ανδρική δύναμη που μπορείνα χρησιμοποιηθεί άλλοτε υγιώς καιάλλοτε καταχρηστικά. Το σωματικό στοιχείοείναι πολύ σημαντικό σε αυτά τα σχέδια,τα οποία φέρουν τα ίχνη του σώματος,όπως και στο καθολικό έργο του Fabre.Το σώμα, ακόμη και εάν απουσιάζει, αυτόκαθαυτό, υιοθετεί μέσα από τα ίχνη του(τις εκκρίσεις του, ακριβέστερα) το ρόλοτου συμβολικού μεταφορέα του νοήματοςτης ζωής και της κοινωνίας, τηςσεξουαλικότητας και του θανάτου.Περισσότερο από «αντικείμενα τέχνης»φτιαγμένα με «προκλητικά υλικά»(τα σωματικά υγρά που αποτελούν ταμπούγια την κοινωνική θέαση), η δουλειά αυτήαποτελεί πειστήριο «μιας ασταμάτητηςπροσπάθειας» προκειμένου κάποιοςνα επιβιώσει σε αυτό τον κόσμο... «ωςέχει». Το έργο του Fabre,τόσο στην εικαστική τέχνη όσο και στοθέατρο, διαπραγματεύεται την άμεσησχέση της Τέχνης με τη βιωμένη εμπειρία.

Τηνέκθεση συμπληρώνουν γλυπτά-εγκαταστάσειςόπως και μια βίντεο-προβολή. Ξεχωρίζουντο «I let myself drain», όπου βλέπουμε τοακριβές ομοίωμα του Fabreνα αιμορραγεί μπροστά σε ένα«ιστορικό-μουσειακό έργο». Βλέπονταςτα έργα των Φλαμανδών μαιτρ του παρελθόντοςμε μαστιγωμένους, αίματα και πληγές στοGroeningemuseum στην Bruges στο τέλος της δεκαετίαςτου ‘70, ο Fabre ξεκίνησε τηνενότητα των σχεδίων με αίμα που μοιάζειπια να καταλήγει σε αυτό το γλυπτό. Ανκαι ο τρόπος με τον οποίο είναι φτιαγμένοθυμίζει πια καταρχήν την τεχνική τουMaurizio Catelan,από τον οποίο έχουμε δει την πλατιάχρήση των ομοιωμάτων σε απρόβλεπτεςκαλλιτεχνικές αλληγορίες, και φυσικάτα μουσεία των κέρινων ή άλλων ομοιωμάτωνπου αναπαριστούν τη ζωή και την ιστορίαμέσω αυτής της γλώσσας, το έργο σίγουραέχει μια ξεχωριστή δύναμη που προδίδειτη στενή σχέση του Fabre μετα θεάματα! Τη σκηνοθεσία, τη σκηνογραφία,τη χορογραφία!

Τοομοίωμα γίνεται η γλώσσα που τελικά μαςφέρνει πιο κοντά σε αυτό που θέλει ναεκφράσει από τα βάθη της ψυχής του, καιη στιγμή στην οποία γινόμαστε μάρτυρεςείναι ουσιαστικά έντονη! Ταυτόχρονα,στον άλλο όροφο, μια εντελώς διαφορετικήφιλόδοξη προσπάθεια, το γλυπτό «Ruinswith Tears»,ξετυλίγεται μέσα σε ένα μαύρο χώρο (πουαποτελεί κομμάτι του). Μια σειρά απόσχήματα που μοιάζουν με γυάλινα δοχείαγια δάκρυα συνθέτουν μαζί με διάσπαρτακομμάτια ανθρώπινου σώματος, λευκά(λόγω του υλικού με το οποίο είναιφτιαγμένα), μια ιδιαίτερα ανοίκειατοπογραφία. Το αλλόκοτο στοιχείουπερισχύει σε αυτό το γλυπτό με τέτοιοντρόπο που τελικά του δίνει ένα τόσοιδιαίτερο χαρακτήρα, παρ' όλο που οιαισθητικές, στυλιστικές και συμβολικέςαναζητήσεις είναι συγχρονισμένες μεένα διεθνές σύγχρονο γλυπτικό γίγνεσθαιμε αναφορές σε goth στοιχεία.Αυτό το έργο παρουσιάζεται για πρώτηφορά στον κόσμο στην γκαλερί Α.Δ. καικαλό θα είναι να μην το χάσετε.

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μυστήριο 151 A Rave Down Below

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / Μυστήριο 151 A Rave Down Below

Από τις 18 Νοεμβρίου 2023 έως τις 28 Ιανουαρίου 2024, η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζει την ομαδική έκθεση Μυστήριο 151 A Rave Down Below, με τησυμμετοχή καταξιωμένων καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό και μία σειρά από νέες παραγωγές έργων, σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου.
THE LIFO TEAM
 Christina Lappa παρουσιάζει την εγκατάσταση «Πορτραίτα συναισθημάτων, 120 εκφράσεις της καθημερινότητας» στα εγκαίνια του νέου της χώρου στο Κολωνάκι.

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / H εγκατάσταση «Πορτραίτα συναισθημάτων, 120 εκφράσεις της καθημερινότητας» εγκαινιάστηκε στο Κολωνάκι

Η Christina Lappa παρουσίασε πρόσφατα την εγκατάσταση «Πορτραίτα συναισθημάτων, 120 εκφράσεις της καθημερινότητας» στα εγκαίνια του νέου της χώρου στο Κολωνάκι.
THE LIFO TEAM
"Διαστροφή": Έκθεση φωτογραφίας του food-photographer Χρόνη Σπανού στο Casablanca social club

Εικαστικά - κριτικές / «Διαστροφή»: Έκθεση φωτογραφίας του food-photographer Χρόνη Σπανού στο Casablanca social club

Μια ανατρεπτική προσέγγιση που αναδεικνύει την ωμή ομορφιά των συστατικών της κουζίνας, χρησιμοποιώντας τα για την «μαγειρική» των εικόνων του φωτογράφου κι όχι του chef.
THE LIFO TEAM
'Αγγελος Παπαδημητρίου - Αλίμονο στους νέους

CASTRATO / 'Αγγελος Παπαδημητρίου - Αλίμονο στους νέους

Η Μαρίνα Φωκίδη πέρασε ένα απόγευμα στο σπίτι-ατελιέ του καλλιτέχνη, όπου, υπό τους ήχους παλιών τραγουδιών, ανάμεσα σε αρωματικά τσάγια, παστάκια και στα νέα του πορσελάνινα έργα (που είναι γεμάτα χιούμορ και πνεύμα), μίλησαν για την αληθινή τέχνη, την ελευθερία που οφείλει να έχει κάθε καλλιτέχνης ώστε το ταλέντο του να απεγκλωβίζεται από ό,τι τον κρατά πίσω και να υιοθετεί με ενθουσιασμό παιδιού τα καινούργια πράγματα.
ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΡΙΝΑ ΦΩΚΙΔΗ