Η κορυφαία της ύστερης μοντερνικότητας

Η κορυφαία της ύστερης μοντερνικότητας Facebook Twitter
0

Η αναδρομική της ΜπίαςΝτάβου στο ΕΜΣΤ είναι μια από τις πιοσημαντικές εκθέσεις στην πόλη αυτήν τηστιγμή (ίσως και τα τελευταία χρόνια).Ύστερα από τη δωρεά του έργου της απότο γιο της καλλιτέχνη Ζάφο Ξαγοράρη στοΕΜΣΤ το 2002, ήταν μια έκθεση που έπρεπεεδώ και χρόνια να έχει γίνει και πουτώρα μάλλον βρέθηκαν η κατάλληλη στιγμήκαι ο χώρος για να πραγματοποιηθεί. Μιασειρά από σχέδια, φωτοτυπίες, δοκιμές,κολλάζ, εφήμερες (τουλάχιστον στο ύφος)γλυπτικές εγκαταστάσεις, ανάμεσα σεάλλα, στον καινούργιο χώρο του ΕΜΣΤπροδίδει τον ιδιοσυγκρασιακά ποιητικόκαλλιτεχνικό χαρακτήρα της Ντάβου καισε κάνουν να αναρωτιέσαι για την τόσοκαίρια διαχρονικότητα της «σημαντικήςκαλλιτεχνικής δημιουργίας». Ταυτόχρονα,η διαδρομή που διαλέγει πάνω στις τομέςδιαφορετικών «επιστημών» και κυρίωςτης μαθηματικής λογικής με την ποίησηκαι την εικαστική δημιουργία και οσχεδόν αυτόματος και γεμάτος συναίσθηματρόπος με τον οποίο διεκπεραιώνει κάτιτέτοιο ενισχύουν την εναρμόνιση με τησημερινή διεπιστημονικότητα (τηνκαραμέλα της τελευταίας δεκαετίας στογενικότερο χώρο της δημιουργίας,). Ταέργα μοιάζουν σχεδόν σαν να έχουν γίνειχθες, παρόλο που φέρουν πάνω τους έντονατις αναζητήσεις του 1970 για την αμφισβήτησητου καλλιτεχνικού αντικειμένου και τηνπροώθηση, σε πρώτο πλάνο, της διαδικασίαςτης δημιουργίας μαζί με τα διαφορετικάστάδια καλλιτεχνικής ζύμωσης που αυτήπεριέχει. Ίσως, και αυτό που βλέπουμεαπό την Ντάβου (και άλλες σπάνιεςπεριπτώσεις ανά τον κόσμο) να είναι ηεπιτομή της avant-guard(εμπροσθοφυλακή). Μια καλλιτεχνικήδημιουργία φαινομενικά ήσυχη, αβίασταδημιουργική, ανολοκλήρωτη και πειραματικήστο ύφος της, χωρίς φανφάρες (grandnarratives) ή απόλυτακωδικοποιημένα κοινωνικά πολιτικάτσιτάτα. Μια δημιουργία χωρίς την αγωνίατου «ανήκειν» σε περιοριστικέςκατηγοριοποιήσεις, με μια αναμφισβήτητηελευθερία και καλλιτεχνική αφοσίωσησε αυθεντικές προθέσεις, μαζί με μιαπειραματική διάθεση και περιέργεια γιατην ουσιαστική ανακάλυψη νέων πτυχώνσε οτιδήποτε, ακόμη και στον ίδιο τονεαυτό της.

Η Μπία Ντάβου υπήρξεένας από αυτούς τους καλλιτέχνες πουκατάφερε να μιλήσει με τα δικά του λόγιακαι όχι με δανεικά, προκειμένου νααγγίξει την πρωτοπορία. Και εάν ακόμηαυτά συνέπεσαν «οργανικά» με διαφορετικέςφωνές ανά τον κόσμο, πρόκειται περισσότερογια διάλογο. Μια συνομιλία ανάμεσα σειδιαίτερα ευαίσθητους ανθρώπους πουεπηρεαζόταν ταυτόχρονα με παρόμοιουςτρόπους από την πραγματικότητα τηςεποχής και ένιωθαν την άμεση ανάγκη νατα εκφράσουν. Το έργο της, όπως συμβαίνειπάντα με την πρωτοπορία, το αληθινάδιαφορετικό -παρά τους θερμούςυποστηρικτές, και περισσότερο από όλουςτον Μάνο Παυλίδη και την Έπη Πρωτονοταρίουτης γκαλερί ΔΕΣΜΟΣ- ίσως να ξένισε τηνεποχή που το πρωτοπαρουσίασε. Ίσως καιλόγω των χαμηλών τόνων προσωπικότητάςτης (ιδίωμα κάποτε των αυθεντικώνδημιουργών) να μην της δόθηκαν ποτέ όσοήταν εν ζωή οι δάφνες που της άξιζαν.Όχι πως δεν είχε το σεβασμό ή τηναναγνώριση που της άρμοζαν, στον ελλαδικότουλάχιστον χώρο. Όμως πάντα αναρωτιόμουντι είναι αυτό που συνέβαλε ώστε ταΔιαγράμματα και τα Κυκλώματα της Ντάβου(στα οποία διαπραγματεύεται τις έννοιεςτους ψηφιακού προγραμματισμού, τουsoftware και του hardwareστις αρχές του 1970) ή ακόμη και οι Σειριακέςτης Δομές της επόμενης εποχής μέχρι τηναπελευθερωτική εικαστική μετουσίωσηόλων των προηγούμενων στον Επιτάφιοκαι στα σχέδια του 1990 να μη συζητιούνταιισάξια ανάμεσα στα διαφορετικά έργατέχνης, που επέφεραν τομές στο διεθνήχώρο της τέχνης. Όσο και εάν ακούγεταιπαρατραβηγμένο, εάν υπήρχε έναςκαλλιτέχνης η δουλειά του οποίου θαμπορούσε να σταθεί ανάμεσα σε άλλα ιεράτέρατα της ύστερης μοντερνικότητας,δεν θα μπορούσα να σκεφτώ άλλο από τηνΜπία Ντάβου.

Τώρα πια που οι άνθρωποιτης τέχνης κινούνται περισσότερο καιπου το ΕΜΣΤ καλύπτει αυτό το έλλειμμαμε μια πολύ εύστοχη σειρά εκθέσεωνμε άξονα την ανάδειξη του χρονικούβάθους της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα,ας ελπίσουμε πως το έργο της Ντάβου θα«ταξιδέψει» και θα συμπληρώσει κάποιοκενό στην παγκόσμια ιστορία της τέχνης.Αν αυτή η έκθεση δεν συμπληρώσει τουςεπισκέπτες που τις αξίζουν, τότε τοφταίξιμο για την έλλειψη του πολιτισμούστην Ελλάδα, αυτό για το οποίο γκρινιάζουμε,είναι απόλυτα δικό μας. Διότι σε αυτήτην περίπτωση η δουλειά είναι εξαιρετική,τόσο της Μπίας Ντάβου όσο και τηςπρωτοβουλίας και επιμέλειας της έκθεσηςαπό το ΕΜΣΤ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μυστήριο 151 A Rave Down Below

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / Μυστήριο 151 A Rave Down Below

Από τις 18 Νοεμβρίου 2023 έως τις 28 Ιανουαρίου 2024, η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζει την ομαδική έκθεση Μυστήριο 151 A Rave Down Below, με τησυμμετοχή καταξιωμένων καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό και μία σειρά από νέες παραγωγές έργων, σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου.
THE LIFO TEAM
 Christina Lappa παρουσιάζει την εγκατάσταση «Πορτραίτα συναισθημάτων, 120 εκφράσεις της καθημερινότητας» στα εγκαίνια του νέου της χώρου στο Κολωνάκι.

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / H εγκατάσταση «Πορτραίτα συναισθημάτων, 120 εκφράσεις της καθημερινότητας» εγκαινιάστηκε στο Κολωνάκι

Η Christina Lappa παρουσίασε πρόσφατα την εγκατάσταση «Πορτραίτα συναισθημάτων, 120 εκφράσεις της καθημερινότητας» στα εγκαίνια του νέου της χώρου στο Κολωνάκι.
THE LIFO TEAM
"Διαστροφή": Έκθεση φωτογραφίας του food-photographer Χρόνη Σπανού στο Casablanca social club

Εικαστικά - κριτικές / «Διαστροφή»: Έκθεση φωτογραφίας του food-photographer Χρόνη Σπανού στο Casablanca social club

Μια ανατρεπτική προσέγγιση που αναδεικνύει την ωμή ομορφιά των συστατικών της κουζίνας, χρησιμοποιώντας τα για την «μαγειρική» των εικόνων του φωτογράφου κι όχι του chef.
THE LIFO TEAM
'Αγγελος Παπαδημητρίου - Αλίμονο στους νέους

CASTRATO / 'Αγγελος Παπαδημητρίου - Αλίμονο στους νέους

Η Μαρίνα Φωκίδη πέρασε ένα απόγευμα στο σπίτι-ατελιέ του καλλιτέχνη, όπου, υπό τους ήχους παλιών τραγουδιών, ανάμεσα σε αρωματικά τσάγια, παστάκια και στα νέα του πορσελάνινα έργα (που είναι γεμάτα χιούμορ και πνεύμα), μίλησαν για την αληθινή τέχνη, την ελευθερία που οφείλει να έχει κάθε καλλιτέχνης ώστε το ταλέντο του να απεγκλωβίζεται από ό,τι τον κρατά πίσω και να υιοθετεί με ενθουσιασμό παιδιού τα καινούργια πράγματα.
ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΡΙΝΑ ΦΩΚΙΔΗ