ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Αrt Talks: Γεράσιμος Καππάτος

Αrt Talks: Γεράσιμος Καππάτος Facebook Twitter
0

photo by Kamilo Nollas copyright @ http://www.kamilonollas.com

 

Tο Art Professionals-in-Athens Residency είναι το πρώτο πρόγραμμα art residency που οργανώνεται στην Ελλάδα. Τι σας έκανε να πάρετε αυτή την απόφαση και τι φιλοδοξεί να πετύχει το Professionals-in-Athens Residency στο μέλλον;

Τα Art Residencies διεθνώς έχουν μια πολύ μεγάλη συμβολή στην ανταλλαγή και διακίνηση καλλιτεχνών και υπάρχουν σχεδόν σε όλες τις χώρες του Δυτικού κόσμου όπως και σε άλλες περιοχές του πλανήτη. Στην χώρα μας δεν έχει υπάρξει ένα οργανωμένο πρόγραμμα με σοβαρή υποδομή και επίσημη στήριξη από την Πολιτεία μέχρι σήμερα. Το Art Professionals-in-Athens Residency είναι το πρώτο που δημιουργήθηκε υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και συμμετέχει σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Αποτελεί μια καινοτόμο και αναπτυξιακή πρόταση για την χώρα μας στο χώρο της Σύγχρονης Τέχνης και συνιστά μια σημαντική πρωτοβουλία για την εισαγωγή και καθιέρωση ενός νέου και απαραίτητου θεσμού και στην αναβάθμιση των καλλιτεχνικών και δημιουργικών δραστηριοτήτων που προσφέρονται στην Αττική, με πολλαπλά οφέλη για το κοινό και για το ανθρώπινο δυναμικό της Τέχνης στη χώρα μας.Διαχειριστής του είναι μια μη κερδοσκοπική εταιρεία στην οποία συμμετέχουν άτομα με μεγάλη εμπειρία και προσφορά στα εικαστικά.

 

Η πρόθεση για την δημιουργία του Residency είναι να αποτελέσει ένα δημιουργικό όχημα για επικοινωνία, καλλιτεχνική και πνευματική δημιουργία, ένα χώρο και μέσο ανταλλαγής και παρουσίασης ιδεών και καλλιτεχνών από το εξωτερικό που ταυτόχρονα θα φέρει σε επαφή το Ελληνικό κοινό και τους Έλληνες καλλιτέχνες με τους φιλοξενούμενους καλλιτέχνες και άλλους ανθρώπους των Τεχνών. Είναι μια εντελώς διαφορετική κατάσταση από μια έκθεση ενός ξένου καλλιτέχνη σε ένα εκθεσιακό χώρο. Οι καλλιτέχνες που φιλοξενούνται, έρχονται σε επαφή με την καθημερινότητα της χώρας μας, γνωρίζονται με τον κόσμο, επισκέπτονται Μουσεία, γκαλερί, εργαστήρια καλλιτεχνών και αποκτούν μια άμεση σχέση με τη χώρα μας. Το ίδιο διάστημα παράγουν έργα τα οποία στη συνέχεια θα εκθέσουν στο Residency. Μια «καλλιτεχνική καταγραφή μιας φιλοξενίας» μέσα από την δημιουργική διαμονή και ανάμειξη με τον πολιτισμό και τη ζωή στη χώρας μας.

 

'Untitled', 2013, Hand cut found protest posters, photo by Alexia Karakassis

 

Παρότι στον κύκλο των εικαστικών έχουν ακουστεί πολλές σκέψεις για τη δημιουργία προγραμμάτων art residency, το Professionals-in-Athens Residency είναι το πρώτο πρόγραμμα που καταφέρνει να υλοποιηθεί. Πρόκειται για ένα εύκολο εγχείρημα, ή αντιμετωπίσατε δυσκολίες στην πορεία; Πόσο εύκολη είναι μια τέτοια πρωτοβουλία σήμερα;

Όπως ήταν πάντοτε. Θέληση και διάθεση χρειάζεται να υπάρχει και μια δημιουργική ιδέα που θα αποτελέσει το κίνητρο και το σκοπό και στη συνέχεια πολύ δουλειά. Όπως σε όλα τα πράγματα. Δεν διαφέρει από άλλα εγχειρήματα, είναι μια ιδέα που αν είναι χρήσιμη και ενδιαφέρουσα θα υλοποιηθεί και θα επιτύχει στις επιδιώξεις της.

'Root', 2013, multi media performance, sand, digital sound composition, performers, 5m x 4.2m / 23 minutes, photo by Christina Pappas

Διαβάζω πως το Art Professionals-in-Athens Residency είναι ένας χώρος που δεν θα αφορά αποκλειστικά καλλιτέχνες αλλά και άλλους σημαντικούς παράγοντες της Τέχνης. Ποια θα είναι τα οφέλη της εγχώριας αγοράς από αυτή την ιδιαιτερότητα;
Οι φιλοξενούμενοι θα είναι και άνθρωποι που εργάζονται στον ευρύτερο χώρο της πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας, όπως Θεωρητικοί και Ιστορικοί Τέχνης, Επιμελητές Μουσείων, Συλλέκτες, Γκαλερίστες, Δημοσιογράφοι Τέχνης, κ.α. Τα οφέλη είναι προφανή. Οι φιλοξενούμενοι ερχόμενοι σε επαφή με τους καλλιτέχνες και τους πολιτιστικούς χώρους, θα γίνονται κοινωνοί της εικαστικής σκηνής στη χώρα μας και θα δημιουργήσουν ένα κομμάτι από το νήμα που έχει τόσο ανάγκη ο εικαστικός κόσμος στην Ελλάδα για να συνδεθεί με το εξωτερικό.

'Overlay', 2012, HD digital film, 10 minutes 10 seconds (edition of 5)

Τι διάρκειας είναι το residency και πως μπορεί κάποιος να συμμετέχει σε αυτό; Υπάρχουν κριτήρια επιλογής;
Το Residency έχει διάρκεια 4-6 εβδομάδες και στη συνέχεια ακολουθεί η έκθεση του φιλοξενούμενου καλλιτέχνη. Οι καλλιτέχνες που ενδιαφέρονται στέλνουν μια επιστολή ενδιαφέροντος μαζί με μια πρόταση για δημιουργία εικαστικού έργου. Οι προτάσεις των καλλιτεχνών αξιολογούνται από την επιτροπή του Residency με βασικά κριτήρια τη καλλιτεχνική τους αρτιότητα, έρευνα και πρακτική, τις σπουδές τους, τη σχέση τους με τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή, τη διατομεακή καλλιτεχνική δημιουργία, το ενδιαφέρον τους για την ανάπτυξη δεσμών και σχέσεων με την εγχώρια καλλιτεχνική σκηνή και το κοινό της χώρας μας. Επίσης, με την παρουσία τους σε διεθνείς εκθέσεις, σε φεστιβάλ, "ανεξάρτητους, εναλλακτικούς" χώρους τέχνης και την εμφάνισή τους σε εκδόσεις και δημοσιεύσεις για την Σύγχρονη Τέχνη.

Θα δίδονται ίσες ευκαιρίες σε όλους τους υποψηφίους, ανεξάρτητα από καταγωγή, φύλο η εθνικότητα, συμβάλλοντας έτσι στην εξάλειψη κοινωνικών ανισοτήτων και ρατσιστικών διαχωρισμών.
Το Residency θα προσκαλεί και γνωστούς καταξιωμένους εικαστικούς Καλλιτέχνες να φιλοξενηθούν και να παρουσιάσουν το έργο τους με master classes, σεμινάρια, ομιλίες και μαθήματα. Το κριτήριο επιλογής θα είναι η θέση τους στον Διεθνή χάρτη της Σύγχρονης Τέχνης, η πρωτοτυπία και σημαντικότητα του καλλιτεχνικού έργου τους και πόσο επηρέασαν νεότερους καλλιτέχνες, η ικανότητα μετάδοσης της καλλιτεχνικής σκέψης και μεθοδολογίας τους σε άλλους καλλιτέχνες μέσω σεμιναρίων, μαθημάτων και ενδεχομένως η σχέση τους και η ενασχόλησή τους με την Ελλάδα, τον πολιτισμό και την Ιστορία της.

'Overlay', 2012, HD digital film, 10 minutes 10 seconds (edition of 5)

 

Που εδρεύει το πρόγραμμα;
Στο Ιστορικό Κέντρο της Αθήνας, στην οδό Αθηνάς 12, στο Μοναστηράκι.

 

'Between the Night and the Day', 2012, 9 x drawings, hand ground Japanese Sumi ink on Moriki Kozo paper, 49 x 64 cm

 

Ο πρώτος καλλιτέχνης που συμμετέχει στο πρόγραμμα είναι ο Mat Chivers, ο οποίος από τις 17 Οκτωβρίου παρουσιάζει την ατομική του έκθεση. Θα ήθελα να μου πείτε δυο λόγια για τον καλλιτέχνη καθώς και το τι μπορούμε να δούμε στην έκθεση.
Ο Mat Chivers είναι ένα Βρετανός καλλιτέχνης που παρουσιάζεται σε πρώτη ατομική έκθεση στην Ελλάδα. Στο έργο του εξετάζει τα αντίρροπα φαινόμενα της υποκειμενικής και αισθησιακής σχέσης του ατόμου με τον κόσμο, καθώς και των γεωμετρικών σταθερών που τα διέπουν. Τo έργο του Chivers λειτουργεί (ή ταλαντεύεται) ανάμεσα σε πραγματικότητες (Νύχτα/Μέρα, Σκότος/Φως, Ορατό/Αόρατο, Παρουσία/Απουσία, Κίνηση/Στάση, Πολιτικό/Προσωπικό, Αισθησιακό/Νοητικό) και ανάμεσα σε καλλιτεχνικά μέσα (σχέδιο/βίντεο, γλυπτική/εγκαταστάσεις, ήχος/κίνηση), ενώ εστιάζει στους ενδιάμεσους χώρους που προκύπτουν από αυτές τις φαινομενικά αντίθετες έννοιες και μέσα.
Η νέα ενότητα έργων του καλλιτέχνη που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της διαμονής του στο Residency επιχειρεί να ερμηνεύσει τα περιστατικά που λαμβάνουν χώρα στο κοινωνικό και πολιτικό φάσμα της Ελλάδας, δίνοντας έμφαση στα στοιχεία που μπορούν να συμβάλουν στην ομόνοια και στην ενότητα του κοινωνικού συνόλου.
Στα εγκαίνεια της έκθεσης παρουσιάσθηκε η performance "Root," σε σύνθεση του μουσικού Γιώργου Συμεωνίδη και σε χορογραφία της Ίρις Κάραγιαν. Το έργο εμπνέεται από τις αναλογίες της διμερούς συμμετρίας του ανθρώπινου σώματος και της ασύμμετρης έκφρασής του στον κόσμο, ενσωματώνει στοιχεία του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος σε μια αινιγματική εμπειρία που αρνείται τις απόλυτες αναγνώσεις. Ο καλλιτέχνης βασίζεται σε αυτήν την αμφισημία της σωματικότητας επιχειρώντας να ανακινήσει νέες σχέσεις μεταξύ της τέχνης και της γεωμετρίας. Το ίδιο έργο θα εγκαινιάσει και το πρόγραμμα PublicScapes: Σύγχρονη Τέχνη και Επιμελητικές Πρακτικές στο Δημόσιο Χώρο που θα παρουσιαστεί στα πλαίσια του Residency στην Πλατεία Μοναστηρακίου στις 23 Νοεμβρίου 2013. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει κορυφαίες προσωπικότητες από τις τέχνες, εικαστικούς χορευτές, χορογράφους και αρχιτέκτονες που θα συμμετέχουν σε εκδηλώσεις, παρεμβάσεις, εγκαταστάσεις και δράσεις σε σχέση με το κοινωνικό πλαίσιο που διαμορφώνεται ο δημόσιος χώρος στην Αθήνα.

Πως φαντάζεστε το Art Professionals-in-Athens Residency σε 5 χρόνια από τώρα;

Αν είναι μια ισχυρή και ενδιαφέρουσα πρόταση θα πάρει τη δική της μορφή. Δεν θα ήθελα να το φανταστώ κάπως, προτιμώ να με εκπλήξει θετικά.

Art Professionals-in-Athens Residency

Αθηνάς 12, Μοναστηράκι, Αθήνα

http://artprofessionalsinathens.wordpress.com .

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ