ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Αυτοί που έλεγαν ιστορίες. Από το Νικόλα Σεβαστάκη

Αυτοί που έλεγαν ιστορίες. Από το Νικόλα Σεβαστάκη Facebook Twitter
0
Αυτοί που έλεγαν ιστορίες. Από το Νικόλα Σεβαστάκη Facebook Twitter
Καλοί αφηγητές ήταν πάντα όσοι μπορούσαν να μεγεθύνουν επαρκώς τις δυνατότητες των πραγμάτων.

Κάθε φορά που αναγνωρίζω ταλαντούχο αφηγητή στην παρέα, κάθομαι και ακούω.  Δεν θέλω να χάσω την ευκαιρία να μάθω ονόματα, ιστορίες, κομμάτια από τον κόσμο του άλλου. Ποτέ δεν θεοποίησα τους λαϊκούς ανθρώπους, τα τοπικά πράγματα, τις λεγόμενες αυθεντικές εμπειρίες. Γιατί, εκτός των  άλλων, θεωρούσα πως έτσι δεν θα μπορούσα να καταλάβω αυτούς που μου εμπιστεύονταν τις ιστορίες τους. Θα γινόμουν κι εγώ άλλος ένας εθνογράφος κάποιων «κόσμων που χάνονται» κι αυτό καθόλου δεν με ενδιέφερε.  

 

Έδινα περισσότερη σημασία στις πληροφορίες, στα γενεαλογικά δέντρα, στα πλέγματα των τοπικών σχέσεων. Συνήθως, όλα αυτά ξεφύτρωναν από ένα στόμα ελαφρά σουρωμένο. Σε κάποια ταβέρνα. Πιο μεθυσμένος ο ίδιος αφηγητής γινόταν κουραστικός και τελικά έπνιγε τις ιστορίες του μες στην ίδια του τη θλίψη. Ή έχανε τον ειρμό του σε ξεσπάσματα θυμού με απειλές προς πάσα κατεύθυνση. Όπως κάνουν όσοι πίνουν άσχημα. Πίστευα πάντα ότι ο καλός αφηγητής χρειάζεται διαύγεια. Ακόμα και λίγο ζαλισμένος, «στην ντράλα» όπως λέγαμε στη Σάμο.

 

Οι ιστορίες που ρουφούσαμε περιείχαν συνήθως αλλόκοτα ζώα, νυχτερινούς τρόμους, οικογενειακά μυστικά. Οι αφηγητές τέντωναν την άκρη μιας φήμης ή μυθολογούσαν το καθημερινό. Επισκέπτονταν απόμερες σπηλιές, ορμίσκους, βαθιά πηγάδια όπου είχε σίγουρα αυτοκτονήσει κάποιο σπουδαίο πρόσωπο. Γύριζαν ανάποδα το χρόνο για να δούμε τι σκοτεινό υπάρχει «από κάτω».

Με στεναχωρεί πολύ λοιπόν όταν σήμερα, δεκαετίες μετά, πέφτω πάνω σε ανθρώπους που δυσκολεύονται να πουν μια ιστορία. Που μοιάζει να μην διαθέτουν την παραμικρή όρεξη για επινόηση αλλά κοινοποιούν μονότονα που πήγαν, τι έφαγαν και τα σχετικά. Που πήγε αυτή η ωραία ικανότητα; Πώς ζάρωσε έτσι ο λόγος για να χωρέσει σε μικρά πακέτα έτοιμων φράσεων;

Δεν πιστεύω ότι εκείνες οι παλιότερες ζωές είχαν σώνει και καλά μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Συχνά ήταν κάποιες φυσιογνωμίες καθηλωμένες στη λάσπη που μπορούσαν να σε κάνουν να πετάξεις. Κάτι φάτσες της σκιάς που είχαν την ικανότητα να φωτίζουν ένα βράδυ, μια ώρα. Άνθρωποι χωρίς εφόδια και κοινωνικό γόητρο, νέοι ή γηραιότεροι αλλά ακάματοι τερατολόγοι και κομιστές απίθανων ιστοριών.

Τα σεξουαλικά τους κατορθώματα –σχεδόν εξολοκλήρου φανταστικά– έβγαιναν από την ανελέητη χειμωνιάτικη στέρηση. Από το ελάχιστο των γυμνών εικόνων κατάφερναν, παρόλα αυτά, να αποθησαυρίζουν ηδονή όπως οι άλλοι αποταμίευαν χρήμα. Ήταν βέβαια οι εποχές πριν τους πορνογραφικούς κορεσμούς, η εποχή των ακατέργαστων σωμάτων.

Αυτοί που έλεγαν ιστορίες. Από το Νικόλα Σεβαστάκη Facebook Twitter

Οι ιστορίες που ρουφούσαμε περιείχαν συνήθως αλλόκοτα ζώα, νυχτερινούς τρόμους, οικογενειακά μυστικά. Οι αφηγητές τέντωναν την άκρη μιας φήμης ή μυθολογούσαν το καθημερινό. Επισκέπτονταν απόμερες σπηλιές, ορμίσκους, βαθιά πηγάδια όπου είχε σίγουρα αυτοκτονήσει κάποιο σπουδαίο πρόσωπο. Γύριζαν ανάποδα το χρόνο για να δούμε τι σκοτεινό υπάρχει «από κάτω».

Όλα αυτά πήγαιναν μαζί με αξιοσημείωτη φαντασία. Καλοί αφηγητές ήταν πάντα όσοι μπορούσαν να μεγεθύνουν επαρκώς τις δυνατότητες των πραγμάτων. Παίζοντας δηλαδή, εν αγνοία τους, το ρόλο μιας εφαρμογής τύπου pokemon go για την «επαυξημένη πραγματικότητα».

Έτσι μάθαμε πως τα σπίτια μας χτίστηκαν πάνω σε πάθη που ούτε να τα φανταστούμε. Πως στα μέρη μας επιβίωναν εξαφανισμένα είδη και ψάρια των τροπικών (προτού η υπερθέρμανση φέρει στ΄ αλήθεια ψάρια απ’ τον Ινδικό ωκεανό στο Αιγαίο). Πως ζούσαμε εντέλει κάτι ξεχωριστό, ενώ εμείς βλέπαμε γύρω μας τα ίδια και τα ίδια…

Δεν υπάρχει αυτό το «τα ίδια και τα ίδια», έλεγαν με τον τρόπο τους. Και ούτε εμείς ούτε εκείνοι υποψιάζονταν τότε πως μας έκαναν ένα σπουδαίο δώρο: μας χάριζαν ιστορίες που τις μοιραζόμασταν και τις ανταλλάσσαμε ελεύθερα στο μοναδικό δημοκρατικό κομμουνιστικό πείραμα που γνωρίσαμε: στον κομμουνισμό της φαντασίας.

Γιατί όμως δεν τραύλιζαν με κάτι «εγώ λοιπόν νομίζω» και «βασικά πιστεύω» και άλλες τέτοιες αναιμικές εισαγωγές; Ίσως, λέω τώρα, γιατί είχαν κάτι να πουν. Κάτι σπουδαιότερο από αυτούς τους ίδιους. Όπως συμβαίνει και στην καλή λογοτεχνία που ξεκινάει σχεδόν πάντα από έναν παράξενο συνδυασμό  ματαιοδοξίας και ταπεινότητας.

Αλλά οι άνθρωποι μαρμαροτεχνίτες και ναυτικοί και αλητάμπουρες ήταν, όχι των βιβλίων. Και τέτοιες μέρες, μέσα του Αυγούστου, ήταν η στιγμή τους. Πίσω από ένα τείχος μπίρες και με μάτια που έψαχναν το δρόμο, προς κάτι πιο μακρινό.  

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ