Sonia Rykiel: Η βασίλισσα των πλεκτών δεν ήξερε να πλέκει Facebook Twitter
Η ιδιαίτερη αισθητική της δεν έγινε εύκολα αποδεκτή.

Sonia Rykiel: Η βασίλισσα των πλεκτών δεν ήξερε να πλέκει

0


Πλεκτά, ρίγες, χρώμα,
πολύ χρώμα, κάποτε κι ανυπόφορα εκτυφλωτικό, αλλά κυρίως πλεκτά: στη Sonia Rykiel οι γυναίκες - και η μόδα - χρωστούν το ότι τις συμφιλίωσε με τα μάλλινα, ανακαλύπτοντας την πιο φιλική για το ευαίσθητο γυναικείο δέρμα, εκδοχή τους. Τα μαλακά πουλόβερ, αυτά που δεν αγρίευαν το δέρμα στα πρώτα λεπτά της επαφής, ήταν μια δική της απαίτηση που τελικά έγινε αυτοκρατορία, με την υπογραφή της, φυσικά. 

Όταν στα 60s και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της αναζητούσε ένα μαλακό πουλόβερ για να ζεσταθεί, δεν θα ήταν η πρώτη που θα διαπίστωνε ότι ο κόσμος των πλεκτών ήταν φτιαγμένος αποκλειστικά για άντρες και για γυναίκες, που θα άντεχαν τις ζακέτες που "τσιμπούσαν". Θα ήταν, όμως, η πρώτη που θα αποφάσιζε να απευθυνθεί σε έναν από τους προμηθευτές του συζύγου της στη Βενετία, για να φτιάξει πλεκτά, που θα "αγαπούσαν" το γυναικείο σώμα και ταυτόχρονα θα το κολάκευαν.

Και μετά ήταν και το πάθος της με το χρώμα: γιατί ο χειμώνας έπρεπε να εκπροσωπείται στη γυναικεία γκαρνταρόμπα μόνο από μονοσήμαντα μαύρα, γκρι, καφέ, στην καλύτερη περίπτωση μπλε ρούχα; Χώρος για φούξια, κίτρινα, κόκκινα, στις πιο φωτεινές αποχρώσεις τους, στις πιο glossy υφές τους, υπήρχε; Γιατί όχι, λοιπόν; 

Sonia Rykiel: Η βασίλισσα των πλεκτών δεν ήξερε να πλέκει Facebook Twitter
Ήταν η πρώτη που αποφάσισε να απευθυνθεί σε έναν από τους προμηθευτές του συζύγου της στη Βενετία, για να φτιάξει πλεκτά, που θα "αγαπούσαν" το γυναικείο σώμα και ταυτόχρονα θα το κολάκευαν. Φωτογραφία: Peter Knapp για το ELLE, 1971

Η σφήνα της στον χώρο της μόδας από εμπορικής άποψης συνέβη εύκολα. Στο μικρoμέγαλο σύμπαν της μόδας - ξέχειλο από κακότητα και μικροπρέπειες - όχι και τόσο. Παρά τις αριστοκρατικές καταβολές και το ιδιαίτερο παρουσιαστικό της με τα φουντωτά κόκκινα μαλλιά και τα διεισδυτικά πράσινα μάτια, παρά την εμπορική επιτυχία των προϊόντων που σχεδίαζε, πολλά εκ των οποίων αφιερωμένα στη μητρότητα και στην περίοδο που το γυναικείο σώμα υφίσταται κάθε λογής αλλαγή, η ιδιαίτερη αισθητική της δεν έγινε εύκολα αποδεκτή.

Οι οριζόντιες ρίγες σε πουλόβερ, που εξ ορισμού παχαίνουν, και σε φορέματα, αυτά που τα μέλη της fashion κοινότητας αποκαλούν 'bodycon', με θράσος ακύρωναν τους κανόνες που προέκυπταν από την haute couture, συχνά στραγγαλίζοντας το γυναικείο σώμα και στερώντας του πρόσβαση σε ρούχα που μέχρι και σήμερα θεωρούνται δύσκολα για τους περισσότερους γυναικείους σωματότυπους. Και μετά όλες αυτές οι ιδέες για φτερά, πούπουλα, παγιέτες, ακόμη και πάνω σε παχιά πουλόβερ, μπουτονιέρες, ακόμη και πάνω σε σχέδια και ρίγες; Δεν ήταν τόσο εύκολα τα πράγματα στην αρχή, ακόμη κι αν από την αρχή η αισθητική της Rykiel είχε κάτι να πει σε γυναίκες αναμφισβήτητης κομψότητας, όπως η Audrey Hepburn. 

  

Άλλωστε, κομψότητα δεν είναι πάντα και αδιαπραγμάτευτα η συμμετρία και το επιμελές ταίριασμα χρωμάτων και υλικών: μπορεί να είναι και μια σταγόνα τρέλας και ακανόνιστης χάρης, όπως αυτήν με την οποία η Rykiel έντυνε τις κούκλες στη βιτρίνα του Grande Maison de Blanc μόλις στα 17 της. "Μια λεπτομέρεια μπορεί να κάνει τη διαφορά. Μία τσέπη σε ένα αναπάντεχο σημείο του ρούχου, ένα λουλούδι που ξεφυτρώνει στο απολύτως μη αναμενόμενο σχέδιο", είχε πει με την αιώνια γαλλική προφορά της πριν από λίγα χρόνια στη "Herald Tribune" και ενώ το Μουσείο Μόδας των Παρισίων γιόρταζε τα 40 χρόνια προσφοράς της, όχι μόνο στη μόδα, αλλά στον τρόπο με τον οποίο επηρέασε τις ενδυματολογικές απόψεις γυναικών: κυρίως εκείνων που δεν χωρούσαν ούτε στα αυστηρά πατρόν της υψηλής ραπτικής ούτε στην κλασική, κλασικιστική σχεδόν, αντίληψη τους για το τι είναι ωραίο. 

 

"Ναι, γιατί υπάρχει και μια άλλη γραμμή στη Γαλλική μόδα, παράλληλη με αυτή του Yves Saint Laurent, του Dior και του Givenchy, παράλληλη, αλλά και τόσο διαφορετική. Είναι η γραμμή που είχε το όνομα της", λέει στο LIFO.gr η fashion editor, Margarete Cruzemark και συνεχίζει: "Ήταν μια γυναίκα που αντιλαμβανόταν ότι η προσωπική της ανάγκη για μια «απελευθερωτική μόδα» , χωρίς τις αυστηρές γραμμές των πιο compact υφασμάτων που χρησιμοποιούν οι μεγάλοι οίκοι μόδας, είναι κάτι που πρέπει να εδραιωθεί σαν must σε μια γκαρνταρόμπα. Αυτό και τα χρώματα. Η ίδια, κατά τη διάρκεια της παραγωγικής διαδικασίας των ρούχων της πέρασε στιγμές αμφισβήτησης της δημιουργικότητάς της, γιατί θεωρεί πως αυτά που φτιάχνει είναι πολύ συμβατικά και ταιριαστά στην κουλτούρα του μεγαλοαστικού ονείρου που υπηρετεί κατά κύριο λόγο η μόδα. Όπως έλεγε και η ίδια "πάντα επεδίωκα ένα airplane-style, travel-style, luggage-style. Έβλεπα τον εαυτό μου σαν μια γυναίκα που βρίσκεται διαρκώς σε κίνηση που με περιβάλλουν όλη την ώρα βαλίτσες και παιδιά. Έτσι, οραματίστηκα "kangaroo-clothes," ρούχα που διπλώνονται, μαζεύονται και μεταφέρονται εύκολα, ρούχα χωρίς σωστή και λάθος πλευρά, ρούχα χωρίς ποδόγυρο. Ρούχα που θα φοριούνται την ημέρα και θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν, με μια κίνηση, για το απόγευμα. Έτσι, έβαλα την μόδα στην άκρη, για να δημιουργήσω μια «όχι μόδα» ("non-fashion.")".

 

Sonia Rykiel: Η βασίλισσα των πλεκτών δεν ήξερε να πλέκει Facebook Twitter
Η Sonia Rykiel στην πρώτη της μπουτίκ. Ιούνιος, 1965

 

Τη "βασίλισσα των πλεκτών" έχει από χρόνια διαδεχθεί στην οικογένεια, η κόρη της, Nathalie, η οποία ήδη από τη δεκαετία του '90 την καλλιτεχνική διεύθυνση του οίκου Sonia Rykiel. Όπως η ίδια συνήθιζε να λέει, ήταν "βασίλισσα των πλεκτών", χωρίς να μάθει ποτέ να πλέκει. "Απλώς ήμουν καλή κλέφτρα. Πήγαινα να παρακολουθήσω την Traviata και το ίδιο βράδυ οι συνεργάτες του μπορεί να πήγαιναν στους Be Gees. Την επόμενη μέρα ξέραμε ότι θα προκύψει μία συλλογή που θα είχε οπερετικά στοιχεία και λίγο ροκ. Ή το αντίστροφο. Όμως, ήταν υπέροχα", είχε πει σε μια συνέντευξη της στη γαλλική τηλεόραση πριν από αρκετά χρόνια. 

 

Εκεί, είχε αποκαλύψει ότι κάθε μέρα έλεγε στον εαυτό της ότι θα τα παρατήσει. Δεν τα παράτησε ούτε όταν διαγνώστηκε με Πάρκινσον. Μίλησε με θάρρος γι' αυτό σε ένα από τα βιβλία της, που αυτή τη φορά δεν ήταν παιδικό παραμύθι, το "N'oubliez Pas Que Je Joue" (μτφ.: "Μην ξεχνάτε πως είναι ένα παιγνίδι"). 

 

 

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Matthieu Blazy

Μόδα & Στυλ / Matthieu Blazy: Ποιος είναι ο ιδιοφυής designer που επέλεξε η Chanel να την πάει στο μέλλον;

Ανακοινώθηκε επιτέλους πως ο νεαρός Γαλλοβέλγος σχεδιαστής είναι ο εκλεκτός του οίκου Chanel για την (ακέφαλη επί 6 μήνες) κορυφή της υψηλής μόδας, διαψεύδοντας και τα πιο τολμηρά προγνωστικά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Miu Miu: Ο εμπορικός θρίαμβος μιας φιλότεχνης κυρίας

Μόδα & Στυλ / Miu Miu: Ο εμπορικός θρίαμβος μιας φιλότεχνης κυρίας

Οι «Ιστορίες και Αφηγήτριες», το καλλιτεχνικό δρώμενο που παρουσίασε τέλη Οκτωβρίου στο Παρίσι η Miu Miu ως official partner της Art Basel Paris, αποτελούν το πιο πρόσφατο δείγμα της επιτυχημένης στρατηγικής μάρκετινγκ του ομίλου Prada στη διεθνή αγορά μόδας, η οποία συνδυάζει παιχνιδιάρικο νεο-φεμινισμό με μπόλικη πολιτιστική ευαισθησία. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Μόδα & Στυλ / «Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Η Cora Corré, μοντέλο και ακτιβίστρια, αφοσιωμένη στις αρχές της διάσημης σχεδιάστριας και γιαγιάς της, αποχώρησε από την εταιρεία που φέρει το όνομα εκείνης και καταγγέλλει ενέργειες που προδίδουν την κληρονομιά και τους στόχους της.
THE LIFO TEAM
Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ