Με την ευρωπαϊκή πρεμιέρα της ταινίας «Afterimage», το κύκνειο άσμα του Πολωνού δημιουργού Αντρέι Βάιντα για τον ζωγράφο Βλαντισλάβ Στρεμίνσκι, ξεκινάει την Τετάρτη 16 Νοεμβρίου στο «Άστορ» το 29ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.
Η φετινή διοργάνωση, που θα διεξαχθεί στους κινηματογράφους Τριανόν και Ααβόρα από τις 17 έως τις 27/11, υπόσχεται ένα πλούσιο και πολύπλευρο πρόγραμμα που φιλοδοξεί να γοητεύσει κάθε σινεφίλ. Εκτός από «Afterimage», το πρόγραμμα περιλαμβάνει και άλλες πρεμιέρες στην ενότητα «Διεθνής Εικόνα σε Πρώτη Προβολή», όπως την τελευταία γλυκόπικρη ταινία του Μάρκο Μπελόκιο «Sweet Dreams» (με την οποία θα πέσει και η αυλαία της διοργάνωσης), ενώ κατά την διάρκεια του φεστιβάλ θα προβληθούν ακόμα το σκοτεινό θρίλερ «Creepy» του Κιγιόσι Κουροσάβα, το «24 Weeks» της Γερμανίδας Anne Zohra Berrached και η «Παγκόσμια Ψυχή» του Νίκου Κορνήλιου.
Και βέβαια, όπως κάθε χρόνο, βασικός πυρήνας της διοργάνωσης αποτελεί το διεθνές διαγωνιστικό της πρόγραμμα που φέτος συνθέτουν 11 άπαιχτες στην Αθήνα, ευρωπαϊκές ταινίες από Μ.Βρετανία, Ρωσία, Τσεχία, Γεωργία, Ουγγαρία, Λετονία, Τουρκία, Κροατία και Πολωνία. Ανάμεσά τους και μια ταινία από την Κύπρο: το «Αγόρι στη γέφυρα» του Πέτρου Χαραλάμπους, με ήρωα ένα παιδί.
Φέτος, τo Πανόραμα τιμά τον αγαπημένο φίλο του Φεστιβάλ, Νίκο Παναγιωτόπουλο, με μια ρετροσπεκτίβα που περιλαμβάνει όλες τις μεγάλου μήκους ταινίες του επιθυμώντας να αναδείξει το πολύπλευρο έργο του αντισυμβατικού Έλληνα δημιουργού. Παράλληλα, πραγματοποιεί δύο μεγάλα αφιερώματα, στον 75χρονο Ιταλό αντικομφορμιστή Μάρκο Μπελόκιο, παρουσιάζοντας στο κοινό μερικές από τις πιοαντιπροσωπευτικές του ταινίες («Γροθιές στην τσέπη» /1965, «Eν ονόματι του πατρός» /1971, «Kαλημέρα, νύχτα»/ 2003, «Kρυφή Ερωμένη»/ 2009 και «Η Ωραία Κοιμωμένη» /2012), καθώς και στον Ελληνοαμερικανό Αλεξάντερ Πέιν, προβάλλοντας πέντε ταινίες του («Πολίτης Ρουθ» / 1996 , «Σκάνδαλα στα θρανία»/ 1999) , «Πλαγίως»/ 2004 , «Οι Απόγονοι»/ 2011, «Nebraska»/ 2013) ως ένδειξη αναγνώρισης ενός μεγάλου ταλέντου που συνεχώς εξελίσσεται.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η ενότητα «Μέρες του '36», με έξι ταινίες που ανασυνθέτουν ποικιλόμορφα την εποχή του οικονομικού κραχ, αλλά και αυτήν της ανόδου του φασισμού και ναζισμού. Συγκεκριμένα, θα προβληθούν οι «Μοντέρνοι καιροί» του Τσάρλι Τσάπλιν (1936), το «Η ζωή είναι δική μας» (1936) του Ζαν Ρενουάρ, το «Λάσπη στ΄αστέρια» (1960) του Ηλία Καζάν, το «Πεθαίνοντας στην Μαδρίτη» (1963) του Φρεντερίκ Ροσίφ, το «Viva la Muerte» (1971) του Φερνάντο Αραμπάλ, το «Πνεύμα του μελισσιού» (1973) του Βίκτορ Ερίθε , το «Γη και ελευθερία» (1995) του Κεν Λόουτς και οι «Μέρες του '36» (1972) του Θόδωρου Αγγελόπουλου.
Επίσης, σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) και με αφορμή τον εορτασμό των 40 χρόνων της, το φεστιβάλ θα φιλοξενήσει μία ρετροσπεκτίβα με όλες τις ταινίες μεγάλου μήκους του Ταρκόφσκι, ενώ θα παρουσιαστούν έξι από τις συνολικά είκοσι ταινίες που η ΠΕΚΚ, μετά από ψηφοφορία ανέδειξε ως τις καλύτερες των τελευταίων σαράντα ετών («Το Βλέμμα του Οδυσσέα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «Γλυκιά Συμμορία» του Νίκου Νικολαϊδη, «Οι Απέναντι» του Γιώργου Πανουσόπουλου, «Επάγγελμα: Ρεπόρτερ» του Μικελάντζελο Αντονιόνι, «Το Στοιχείο του Εγκλήματος» του Λαρς Φον Τρίερ και «Κάποτε στην Ανατολία» του Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν.
Ακόμη, στην 29η διοργάνωσή του, το φεστιβάλ υποστηρίζει την μικρού μήκους φόρμα, και δίνει βήμα στους σπουδαστές δύο φιλόδοξων κινηματογραφικών σχολών να δείξουν στο κοινό τις πρώτες τους κινηματογραφικές αναζητήσεις.
Τέλος, το Πανόραμα επιστρέφει σε έναν θεσμό που ξεκίνησε τα πρώτα χρόνια της διοργάνωσής του με ζωντανή κλασική μουσική να συνοδεύει βωβή ταινία. Φέτος η μαυρόασπρη ταινία του 1926 «Φάουστ» του F.W. Murnau, ένα θαυμάσιο παράδειγμα γερμανικού εξπρεσιονισμού, που έχει ψηφιστεί ως μία από τις καλύτερες ταινίες τρόμου όλων των εποχών, θα προβληθεί με συνοδεία ζωντανής μουσικής από τον συνθέτη Νίκο Πλάτανο, από κόπια που έχει αποκατασταθεί πρόσφατα από την Ταινιοθήκη της Γερμανίας.
πηγή: ΑΠΕ/ ΜΠΕ