Πώς να εντοπίζετε τις ψευδείς και παραπλανητικές ειδήσεις σε Facebook, Twitter και Google

Πώς να εντοπίζετε τις ψευδείς και παραπλανητικές ειδήσεις σε Facebook, Twitter και Google Facebook Twitter
1

Επειδή κάτι δημοσιεύεται στο διαδίκτυο, δεν σημαίνει αυτομάτων πως είναι και αληθινό. Ακούγεται πολύ απλό, αλλά αν το γνώριζαν όλοι αυτό, τότε το Facebook και η Google δεν θα αναγκάζονταν να αναδιαμορφώνουν συνεχώς τους αλγορίθμους τους και να αποσύρουν αναληθείς ή παραπλανητικές ειδήσεις που ο κόσμος αναπαράγει μανιωδώς- από το ότι ο Ντόναλντ Τραμπ είναι «reptilian» (σ.σ. εξωγήινος- σαύρα) μέχρι το ότι η Χίλαρι Κλίντον είναι ανδροειδές με κοστούμι. 

Σε κάθε περίπτωση, οι ψευδείς ειδήσεις δεν είναι δύσκολο να εντοπιστούν, εάν ο αναγνώστης ξέρει τι πρέπει να κοιτάξει. Και ο «Οδηγός» για τον εντοπισμό ψευδών ειδήσεων στο διαδίκτυο που ετοίμασε το CNN διαχωρίζει τους διαφορετικούς τύπους των παραπλανητικών ειδήσεων:

Ψευδείς ειδήσεις


Αυτές είναι οι πιο εύκολες να εντοπιστούν, αφού συνήθως προέρχονται από ψεύτικες ιστοσελίδες οι οποίες έχουν σχεδιαστεί ώστε να φαίνονται σαν αληθινές πηγές ειδήσεων. Σε αυτές τις ιστοσελίδες αναρτώνται συνήθως παραπλανητικές φωτογραφίες και τίτλοι, οι οποίοι σε μια πρώτη ανάγνωση φαίνονται αληθινές. Φυσικά τις περισσότερες φορές δεν ισχύει κάτι τέτοιο.

Παραπλανητικές ειδήσεις

 

Αυτές είναι οι πιο δύσκολες να εντοπιστούν καθώς συχνά, χρησιμοποιούν ως πυρήνα, μια αληθινή είδηση, όπως π.χ. ένα γεγονός που συνέβη ή μια δήλωση κάποιου σημαντικού προσώπου. Αυτό που θα πρέπει να προσέξει ο αναγνώστης είναι τα εντυπωσιακά πρωτοσέλιδα, τα οποία όμως δεν συμβαδίζουν με το κυρίως κείμενο.

Υπερβολικά κομματικές ειδήσεις

Ένα είδος παραπλανητικών ειδήσεων. Μπορεί να αποτελούν παραλλαγή μιας πραγματικής είδησης, ωστόσο τα γεγονότα που αναφέρονται παραποιούνται με σκοπό να ταιριάζουν με τα εκάστοτε πολιτικά συμφέροντα.

Clickbait


Τα σοκαριστικά ή γεμάτα κοροϊδία πρωτοσέλιδα βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της κατηγορίας, αφού χρησιμοποιούνται προκειμένου να τραβήξουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη ώστε αυτός να κάνει κλικ στο σύνδεσμο για να διαβάσει περισσότερες πληροφορίες- που είτε θα οδηγούν στην είδηση που υποσχέθηκε είτε όχι.


Σάτιρα

Αυτή η κατηγορία είναι επίσης δύσκολη, καθώς η σάτιρα δεν προσποιείται ότι είναι πραγματική κι εξυπηρετεί έναν σκοπό, όπως σχολιασμό ή ψυχαγωγία. Ωστόσο, αν ο αναγνώστης δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσει μια σατιρική ιστοσελίδα, θα μπορούσε να διαμοιραστεί την «είδηση» ως πραγματική.

Οι 10 ερωτήσεις που πρέπει να κάνει κάποιος αν μια είδηση μοιάζει παραπλανητική ή ψευδής:

1. Η είδηση προέρχεται από περίεργο URL;

2. Ο τίτλος συμβαδίζει με τις πληροφορίες μέσα στο άρθρο;

3. Είναι πρόσφατη είδηση ή κάποια παλιά που αναπαράγεται ξανά;

4. Είναι οι φωτογραφίες και τα βίντεο της είδησης αξιόπιστα;

5. Το άρθρο αναφέρει την αρχική πηγή της είδησης;

6. Η είδηση παραθέτει δηλώσεις και αν ναι, κατά πόσον μπορούν να διασταυρωθούν; 

7. Είναι η μόνη πηγή που αναπαράγει την είδηση;

8. Για το αν η είδηση είναι αληθινή ή όχι, επηρεάζεστε περισσότερο από τις προσωπικές σας πεποιθήσεις και προκαταλήψεις; 

9. Έχει επιβεβαιωθεί ως είδηση από κάποιον αξιόπιστο οργανισμό που διασταυρώνει την αξιοπιστία των ειδήσεων;

10. Η αρχική πηγή της είδησης συγκαταλέγεται σε ιστοσελίδες αναξιόπιστες; 

Τech & Science
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αυξήθηκαν οι πιθανότητες ο αστεροειδής 2024 YR4 να χτυπήσει τη Γη και είναι «μεγαλύτερες από ποτέ»

Τech & Science / Αυξήθηκαν οι πιθανότητες ο αστεροειδής 2024 YR4 να χτυπήσει τη Γη και είναι «μεγαλύτερες από ποτέ»

Η NASA δημοσίευσε νέα δεδομένα που υποδηλώνουν ότι ο αστεροειδής 2024 YR4 μπορεί να αποτελέσει κίνδυνο για μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές στον κόσμο
LIFO NEWSROOM
Μελέτη: Τα επίπεδα χλωρίωσης του νερού στην ΕΕ ενδέχεται να αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου

Τech & Science / Μελέτη: Η χλωρίωση του νερού στην ΕΕ πιθανώς αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου

Η χλωρίωση του νερού αύξησε δραματικά το προσδόκιμο ζωής στις αρχές του 20ού αιώνα, αλλά οι επιστήμονες ανακάλυψαν τις αρνητικές συνέπειες της διαδικασίας δεκαετίες αργότερα
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια