«Αν ο Όμηρος ζούσε θα χαμογελούσε». Αυτό μου είπε μία από τις εκπαιδεύτριες μεταναστών του νομού Κοζάνης όταν με υποδέχτηκε στην είσοδο. «Θα χαμογελούσε γιατί θα έβλεπε όλα αυτά τα πρόσωπα να διψούν να γνωρίσουν από κοντά τον «Οδυσσέα» του». Όταν μπήκα στην αίθουσα κατάλαβα ακριβώς τα λόγια της νεαρής κοπέλας. Η μάθηση, άλλωστε, αποτελεί μονόδρομο στον... πηγαιμό για την Ιθάκη.
«Το πρόγραμμα «ΟΔΥΣΣΕΑΣ - Εκπαίδευση των μεταναστών στην ελληνική γλώσσα, ιστορία και πολιτισμό» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε μετανάστες, ανεξαρτήτου καταγωγής, που διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα. Στο πρόγραμμα αυτό εξειδικευμένοι εκπαιδευτές, χρησιμοποιώντας μεθοδολογία που απευθύνεται σε ενήλικες, προσπαθούν να φέρουν σε επαφή τους μετανάστες με πτυχές του ελληνικού πολιτισμού, ζητήματα της ελληνικής ιστορίας και με την ελληνική γλώσσα. Η ενασχόληση συγκεκριμεένα με την ελληνική γλώσσα αναφέρεται στην κατανόηση και την παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.
Οι εκπαιδευτικές αυτές δράσεις προσφέρονται σε τέσσερα διαφορετικά εκπαιδευτικά προγράμματα ανάλογα με το επίπεδο ελληνομάθειας του κάθε συμμετέχοντα. Με αυτόν τον τρόπο, οι μετανάστες μαθαίνουν ελληνικά, βελτιώνουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες, γνωρίζουν πτυχές του ελληνικού πολιτισμού και της ιστορίας και εξασφαλίζουν μία καλύτερη ποιότητα ζωής», αναφέρει η εκπαιδεύτρια, Μαρία Μπιλιώνη.
«Κάθε τμήμα εκπαίδευσης λειτουργεί με 15-20 εκπαιδευόμενους. Τα μαθήματα γίνονται 2 ή 3 φορές την εβδομάδα ύστερα από συνεννόηση μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευομένων. Υπάρχει ευελιξία στον προγραμματισμό των μαθημάτων καθώς για παράδειγμα ένα τμήμα μάθησης μπορεί να επιλέξει να πραγματοποιεί 6 ώρες μαθημάτων την εβδομάδα ενώ ένα άλλο, στο οποίο επιδιώκεται η ταχεία εκμάθηση της γλώσσας, 12 ή και παραπάνω. Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα πρόγραμμα δια βίου μάθησης που σέβεται τις ιδιαιτερότητες και εστιάζει στις ανάγκες και επιθυμίες των εκπαιδευομένων με απώτερο βέβαια στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του κάθε μετανάστη.
Όπως αντιλαμβάνεστε από τον τίτλο του προγράμματος πολλά είναι τα γνωστικά αντικείμενα που μπορούν να ενταχθούν στις διδακτικές συναντήσεις. Έτσι, πραγματοποιούνται μαθήματα Ελληνικής Γλώσσας, Ιστορίας αλλά και μαθήματα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Γεωγραφίας και Εικαστικών, καθώς οι θεματικές αυτών των γνωστικών αντικειμένων εμπίπτουν στο ευρύ πεδίο του πολιτισμού», συνεχίζει.
Στη διπλανή αίθουσα βρίσκεται η Κυριακή Μεχτερίδου - Παπαδοπούλου, εκπαιδεύτρια τις τελευταίες οκτώ εβδομάδες.
«Η πρόοδος των εκπαιδευομένων είναι θεαματική. Άνθρωποι που εργάζονται πολλές ώρες και συχνά σε απαιτητικές θέσεις, με οικογενειακές υποχρεώσεις, θυσιάζουν τον προσωπικό τους χρόνο για να μπορούν να ανταπεξέλθουν τόσο στο ωράριο των μαθημάτων όσο και στη συνεχώς αυξανόμενη ύλη. Είναι τεράστια ικανοποίηση για έναν εκπαιδευτή να βλέπει τους μαθητές του να προοδεύουν.
Αυτό που μου έχει κάνει εντύπωση και έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι παρόλο που το κάθε τμήμα αποτελείται από γυναίκες και άντρες διαφόρων ηλικιών, από διαφορετικές χώρες και με διαφορετικές καταβολές, αποτελεί μία εξαιρετικά ενωμένη ομάδα με ένα κοινό στόχο», αναφέρει με ενθουσιασμό.
Πώς αντιμετωπίζουν όμως ο Έντμοντ, ο Έντισον και οι υπόλοιποι μαθητές τη νέα τους αυτή εμπειρία μέσα σε σελίδες, χάρτες και βιβλία;
«Η ελληνική γλώσσα είναι πολύ όμορφη αλλά και πολύ δύσκολη ταυτόχρονα. Είναι πλούσια και ξεχωριστή και διαφέρει από τις υπόλοιπες γλώσσες που γνωρίζουμε. Στην ελληνική γλώσσα όσος καιρός κι αν περάσει, κάθε μέρα ανακαλύπτεις και κάτι καινούριο πάνω στη γραμματική ή στο λεξιλόγιο. Πολλοί από εμάς θέλαμε εδώ και καιρό να μάθουμε την ελληνική γλώσσα, να γνωρίσουμε τον πολιτισμό και την ιστορία των Ελλήνων. Ευτυχώς, αυτήν την πληροφορία μας την έδωσε η ΑΡΣΙΣ Κοζάνης- μία εθελοντική κοινότητα αλληλεγγύης και κοινωνικής δράσης, η οποία μας έχει βοηθήσει με πολλά θέματα της καθημερινής ζωής.
Αυτό το πρόγραμμα μας δίνει την ευκαιρία να μάθουμε πολλά χρήσιμα πράγματα, κυρίως για την ελληνική γλώσσα αλλά και την Ιστορία και τον Πολιτισμό. Στις προγραμματισμένες συναντήσεις μας μαθαίνουμε να διαβάζουμε, να γράφουμε ορθογραφημένα, να εκφράζουμε τις απόψεις μας με σαφήνεια. Μέσω των κειμένων και των ασκήσεων γνωρίζουμε τον τρόπο ζωής και τη νοοτροπία στην Ελλάδα, κάτι που μας βοηθά να προσαρμοστούμε καλύτερα στην κοινωνία που ζούμε. Όλα αυτά συνεισφέρουν στο να πάρουμε την πιστοποίηση της ελληνομάθειας, να βοηθάμε εμείς τα παιδιά μας στο σχολείο και να βρούμε τη δουλειά που μας ταιριάζει. Από αυτήν τη διαδικασία έχουμε καταλάβει ότι ο «ΟΔΥΣΣΕΑΣ» δεν μας μαθαίνει μόνο γράμματα, αλλά και να σεβόμαστε τον κάθε άνθρωπο.
Το αγαπημένο μας μάθημα είναι η ελληνική Ιστορία. Έχει πλούσιο περιεχόμενο καθώς είναι και από τις αρχαιότερες ιστορίες του κόσμου και καλύπτει όλες τις περιόδους. Κάτι ακόμη που μας αρέσει είναι ότι μέσα από την ιστορία ανακαλύπτουμε τους πολύ στενούς δεσμούς των χωρών μας με την Ελλάδα», αναφέρουν όλοι μαζί.
Ποια ήταν όμως η στάση των οικογενειών τους στην απόφασή τους να διαβούν ξανά την πόρτα ενός σχολείου; «Η οικογένεια και το περιβάλλον μας μας ενθαρρύνουν για την απόφασή μας. Πολλές φορές κάποιοι φίλοι μας μας πειράζουν λέγοντάς μας πως γεράσαμε για να μαθαίνουμε γράμματα, άλλες φορές τα παιδιά μας ή οι δικοί μας γίνονται οι δάσκαλοί μας και μας βοηθούνε όσο μπορούνε. Όλοι είναι περήφανοι για εμάς», καταλήγουν.
Περήφανος θα ήταν και ο Όμηρος, του οποίου οι ραψωδίες συνεχίζουν να γοητεύουν ανθρώπους ανεξαρτήτου φυλής, εθνικότητας και χρώματος. Έτσι γίνεται συνήθως με τη μάθηση. Καίει τον φασισμό όπως τα ταξίδια τον ρατσισμό. Και ένας Οδυσσέας ξέρει από ταξίδια.
Υ.Γ. Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε εδώ ή στα τηλέφωνα 2131314592, 2131314580.
σχόλια