[Αργυρώ Μποζώνη]
Η γνωστή Ελληνίδα εικαστικός Ελένη Μυλωνά, που ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη, παρουσιάζει τον κύκλο δουλειάς της «Το καταραμένο φίδι», στο Μουσείο Μπενάκη, από τις 10 Απριλίου 2014.
Πηγή έμπνευσής της, τα κράνη των διαδηλωτών της Αραβικής Άνοιξης, τα οποία ήταν αυτοσχέδιες κατασκευές για την προστασία από τον πετροπόλεμο που μαίνονταν σε δρόμους και πλατείες.
Ζωγραφικοί πίνακες, βίντεο, μια εγκατάσταση και φωτογραφίες της ίδιας της εικαστικού με καπέλα από αντικείμενα οικιακής χρήσης και σκουπίδια, συνθέτουν το δικό της σχόλιο για την τόλμη και τη φαντασία των διαδηλωτών.
Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από το ομώνυμο έργο του Μάνου Χατζιδάκι που αναφέρεται στη νίκη του Μεγαλέξανδρου επί του φοβερού και τρομερού όφεως που τρομοκρατούσε τη χώρα και την παρέμβαση του Καραγκιόζη. Τα έργα της έκθεσης, όπως και η ιστορία του καταραμένου φιδιού, αναδεικνύουν ότι η όποια κρίση μπορεί να μας απειλεί, συμπεριλαμβανομένης και της προσωπικής μας, μπορεί να κατανικηθεί με τόλμη και φαντασία.
Η επιμελήτρια της έκθεσης, ιστορικός τέχνης Χριστίνα Πετρινού σημειώνει:
Το σύνολο των φωτογραφικών έργων που παρουσιάζονται στην έκθεση της Ελένης Μυλωνά Το Καταραμένο Φίδι εμπνέονται από την ευρηματικότητα των διαδηλωτών της Αραβικής Άνοιξης. Η Μυλωνά είδε στο διαδίκτυο και στον τύπο εικόνες διαδηλωτών που με ένα ταψί, ένα χωνί, ένα χαρτόκουτο κι ό,τι άλλο, προσπαθούσαν να τα βγάλουν πέρα με το θεριό που λεγόταν εξουσία. Οι εικόνες αυτές την συνεπήραν. Αρχικά δημιούργησε μια σειρά από σχέδια με μολύβι και αργότερα έργα ζωγραφικά. Στη συνέχεια η Μυλωνά ταυτιζόμενη με τους διαδηλωτές αρχίζει να τοποθετεί διάφορα αντικείμενα πάνω στο κεφάλι της και να επινοεί τα δικά της προστατευτικά κράνη καταλήγοντας σε έργα φωτογραφικά όπου η διαδικασία έχει αλλάξει. Έχοντας σαν αφετηρία και έμπνευση τα αυτοσχέδια κράνη των διαδηλωτών και εντάσσοντας τον εαυτό της μέσα στο έργο καταλήγει σε πρωτότυπες εικόνες με καινούργιες έννοιες.
Οι προσωπογραφίες αυτές είναι καδραρισμένες στο ύψος του στήθους και μεταμορφώνονται από έργο σε έργο ανάλογα με το αντικείμενο που φέρει στο κεφάλι της η καλλιτέχνης. Ένας προφυλακτήρας μετουσιώνεται στο καπέλο του Ναπολέοντα. Δυο άχρηστα πλαστικά αυτοσχεδιάζουν μια περικεφαλαία ενώ ένα κολάν με σταυρικό μοτίβο μεταμορφώνεται σε ράσο. Σε άλλο έργο η καλλιτέχνης καθηλώνεται από ένα στρατιωτικό κράνος μπροστά σε μια ταπετσαρία, πολιτικό έργο του Klaus von Bruch, που περιέχει φονικά όπλα και πρόσωπα των Ερυθρών Ταξιαρχιών. Παρακάτω ένα σύμπλεγμα από φίδια μετατρέπει τη Μυλωνά σε Μέδουσα. Με μια εξαιρετική πλαστικότητα χειραγωγεί στερεότυπες εικόνες και προτείνει νέες ταυτότητες και ρόλους.
Η σειρά αυτή των φωτογραφιών είναι σε άμεση συνάρτηση με τα προσωπεία του Καραγκιόζη που πρωταγωνιστεί σε διάφορες ιστορίες αλλάζοντας ταυτότητες. Το βίντεο που πλαισιώνει την έκθεση παρουσιάζει την Μυλωνά ως περφόρμερ να τραγουδά το τελάλημα από το έργο του Καραγκιόζη Ο Μεγαλέξαντρος και το Καταραμένο Φίδι. Στο συγκεκριμένο επεισόδιο ο Καραγκιόζης εξουδετερώνει τον δράκο με μια πέτρα τολμώντας όχι μόνο να τα βάλει με το θεριό αλλά και να υπερισχύσει του μυθικού ήρωα Μέγα Αλέξανδρου. Σαν ένας άλλος Δαυίδ, ο Καραγκιόζης νικά το Κακό και αναπάντεχα σώζει την κατάσταση και μετατρέπεται σε ήρωα!
σχόλια