Περίπου 10.000 άτομα παρακολούθησαν χθες σε ζωντανή μετάδοση μέσω διαδικτύου, την «παρθενική» επίσημη αποστολή του drone της Ελληνικής Αστυνομίας, για την επιτήρηση της εθνικής οδού Αθηνών- Λαμίας και την επιστροφή των εκδρομέων.
Το παραπάνω νούμερο θεωρείται από τους επιτελείς της ΕΛ.ΑΣ μεγάλη ανταπόκριση του κοινού, για κάτι με το οποίο δεν έχει ακόμα εξοικειωθεί. Η χρήση του drone για την επιτήρηση της εθνικής οδού και τον έλεγχο της κίνησης κατά την επιστροφή του τριημέρου, έγινε με εντολή του Αναπληρωτή Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Νίκου Τόσκα, προκειμένου να δοκιμαστούν οι χειριστές και να εξαχθούν συμπεράσματα για τον βαθμό συμβολής των μη στελεχωμένων αεροσκαφών στο έργο της Αστυνομίας υπό πραγματικές συνθήκες.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο σύμβουλος και στενός συνεργάτης του κ. Τόσκα, Γιάννης Βυζάντιος, πτέραρχος ε.α., «ήταν ένα πολύ καλό τεστ, σε εύκολες συνθήκες, με στόχο, σιγά σιγά, να περάσουμε στα δύσκολα». Την ικανοποίηση του από το αποτέλεσμα της πρώτης αποστολής, εξέφρασε και ο επικεφαλής της ομάδας των χειριστών των μη στελεχωμένων αεροσκαφών, αστυνόμος Α΄ Δημήτρης Γριζάπης.
Ο κ. Βυζάντιος, επί χρόνια ιπτάμενος της Πολεμικής Αεροπορίας, λόγω της μακράς εμπειρίας του σε επιτελικές και μάχιμες θέσεις και άριστος γνώστης του αντικειμένου, είναι ο άνθρωπος που «τρέχει» το συγκεκριμένο πρόγραμμα εδώ και ένα χρόνο για λογαριασμό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. «Όλο το έργο, μέχρι την πλήρη αξιοποίηση του, έχει μακρύ ορίζοντα» τόνισε και συνέχισε: «Είμαι βέβαιος ότι θα μπει στην καθημερινότητα μας, γιατί αυτή η τεχνολογία είναι το μέλλον, καθώς είναι μικρού κόστους και κινδύνων για ανθρώπινες ζωές».
Σε ό,τι αφορά την χτεσινή αποστολή, ο κ. Βυζάντιος ανέφερε πως οι εντολές της πολιτικής ηγεσίας ήταν να ξεκινήσει η εφαρμογή των drones ήπια, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους χειριστές να κάνουν χρήση της εκπαίδευσης που ολοκλήρωσαν πρόσφατα και να προετοιμάζονται για άλλες σοβαρότερες αποστολές, όπως είναι, σε πρώτη φάση, η επιτήρηση δύσβατων δασικών περιοχών, κυρίως στην Αττική, ο έλεγχος συνόρων, η αναζήτηση προσώπων στα βουνά και άλλες «δύσκολες» περιοχές, κ.λ.π.
Το αμέσως επόμενο διάστημα, τα drones της ΕΛ.ΑΣ, θα μπουν ενεργά στην επιτήρηση των δασών και κυρίως εκεί όπου είναι δύσκολος ο εντοπισμός πυρκαγιών από το έδαφος, γιατί δεν μπορούν να λειτουργήσουν επαρκώς παρατηρητήρια, όπως για παράδειγμα είναι τα Δερβενοχώρια. Επίσης, σταδιακά και με την αύξηση της εμπειρίας των χειριστών θα μπουν στο πρόγραμμα και οι νυχτερινές πτήσεις, όπου με τις ειδικές κάμερες μπορούν να εντοπιστούν «κρυμμένες» εστίες πυρκαγιών που σιγοκαίνε και άλλα στοιχεία με ενδιαφέρον για τις αρχές. Στην χτεσινή αποστολή, χρησιμοποιήθηκε ένα από τα μεγάλα drones της ΕΛ.ΑΣ, (διαθέτει συνολικά δύο συστήματα με έξι αεροσκάφη), τύπου Thunder B, το οποίο διαθέτει δίχρονο κινητήρα βενζίνης και έχει αυτονομία πτήσης 24 ώρες.
Η εκτόξευση του έγινε από το στρατόπεδο της Π.Α. στην Τανάγρα, όπου βρισκόταν το ειδικό βαν με τους χειριστές. Όπως εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αστυνόμος Δ. Γκριζάπης, σύμφωνα με το πρωτόκολλο, είχε δοθεί ειδική άδεια από το ΓΕΑ και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, για πτήση από τις 18.00 το απόγευμα, μέχρι τις 20.15, στον εναέριο χώρο από την Υλίκη μέχρι τα διόδια Αφιδνών και για ύψος 3.000- 4.000 πόδια. Ειδικότερα, πέταξε σε ύψος 3.500 ποδών και μετέδιδε εικόνα και ήχο από την κίνηση στην εθνική οδό. Για την λήψη η Αστυνομία είχε τρεις διαφορετικούς κωδικούς για είσοδο στο You Tube και συγκεκριμένα έναν για Αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ. έναν για όσους αστυνομικούς ήθελαν να παρακολουθήσουν και έναν που δόθηκε στα ΜΜΕ και από εκεί σε όλους τους πολίτες. Η μετάδοση γινόταν με την μέθοδο video streaming (συνεχή ροή βίντεο).
Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ, η μετάδοση από το drone μπορεί να γίνει με τρεις τρόπους: Δορυφορικά, μέσω των υπηρεσιών του ΓΕΕΘΑ και με δικλείδες ασφαλείας για «μυστικές αποστολές», ιντερνετικά, όπως χτες, ή με ειδικές συσκευές από τις ενδιαφερόμενες αστυνομικές υπηρεσίες και από απόσταση έως και 30 χιλιομέτρων. Η χτεσινή αποστολή χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα εύκολη, καθώς δεν υπήρχε μεγάλη κίνηση ούτε συνέβη κάτι απρόοπτο, αλλά ήταν απαραίτητη. Όπως λένε και ο κ. Βυζάντιος και ο αστυνόμος Γκριζάπης, είναι επιβεβλημένο να υπάρχει μια συνεχής εκπαίδευση των χειριστών, που προϋποθέτει τουλάχιστον μια πτήση την εβδομάδα, για να μην χάσει το προσωπικό την διαθεσιμότητα του, καθώς σε μεγάλα κενά χρειάζεται εκπαίδευση από την αρχή.