Το μετρό της Στοκχόλμης έχει χαρακτηριστεί ως η μεγαλύτερη γκαλερί στον κόσμο καθώς έργα τέχνης εκτίθενται μόνιμα σε 90 από τους 100 σταθμούς κατά μήκος του συστήματος σήραγγας των 68 μιλίων. Τα μόνιμα έργα καταπιάνονται με ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα δικαιώματα των γυναικών, αλλά ακόμη και την αποψίλωση των δασών.
Αλλά μια νέα έκθεση που εγκαταστάθηκε σε έναν σταθμό έχει προκαλέσει αντιδράσεις μεταξύ των επιβατών που μετακινούνται καθημερινά με το μετρό.
Προκαλώντας συζήτηση για το ρόλο της δημόσιας τέχνης και αν η αναμονή για το μετρό είναι η κατάλληλη στιγμή για να σπάσουν των ταμπού, η σειρά των σκίτσων της Liv Strömquist φιλοξενείται στο σταθμό Slussen.
«Ο Κήπος της Νύχτας» αποτελείται από πολλά σκίτσα με γάτες, δέντρα, γυμνούς άντρες - και γυναίκες με ανοιχτά πόδια και ορατό εμμηνορροϊκό αίμα.
Η εικόνα μιας γυναίκας με πέδιλα παγοδρομίας και τα πόδια ανοιχτά τιτλοφορείται«Είναι εντάξει, είναι απλά αιμορραγία».
Η Strömquist, η συγγραφέας έξι βιβλίων, είναι γνωστή για τη σατυρική και φεμινιστική διάθεση των έργων της. Έχει πει ότι η σειρά των έργων της θέλει να μεταφέρει την αίσθηση της ηρεμίας στους μετακινούμενους.
Αλλά η δουλειά της έχει τελικά διχάσει. Ο SR.se, ο σουηδικός εθνικός ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός, ανέφερε ότι η τέχνη χαρακτηρίζεται «αηδιαστική» από χρήστες στα social media.
«Δεν είναι διασκεδαστικό να εξηγούμε σε ένα τετράχρονο παιδί το κόκκινο ανάμεσα στα πόδια» ανέφερε ενδεικτικά ένα tweet.
Μεγάλο μέρος της κριτικής επικεντρώθηκε στην καταλληλότητά του έργου για το περιβάλλον. «Ωραία. Τώρα οι κάτοικοι της Στοκχόλμης μπορούν να απολαύσουν την περίοδο ακόμα και στο μετρό», αναφέρει ένας άλλος χρήστης.
Η Strömquist είπε στον ραδιοτηλεοπτικό φορέα ότι είναι πλέον συνηθισμένη να βλέπει το έργο της να γίνεται επίκεντρο διαμάχης και αισθάνθηκε ότι «ο Κήπος της Νύχτας» είχε προκαλέσει μια υγιή και απαραίτητη συζήτηση για ένα θέμα ταμπού. «Είναι περίεργο το γεγονός ότι θεωρείται τόσο προκλητικό, καθώς είναι κάτι που βλέπουμε όλη την ώρα», είπε στον τηλεοπτικό σταθμό SVT.
«Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι από όλους τους πολιτισμούς και τις χώρες, συμπεριλαμβανομένων των τουριστών, περνούν καθημερινά μέσω αυτού του σταθμού και δεν έχουν καμία επιλογή ως προς το εάν θέλουν να δουν την τέχνη αυτή ή όχι», αναφέρει μια γλωσσολόγος από την Αφρική που ει και εργάζεται στην πρωτεύουσα της Σουηδίας.
Η Martina Viklund, εκπρόσωπος της εταιρείας μεταφορών της Στοκχόλμης, επιβεβαίωσε στον Guardian ότι είχαν υποβληθεί επίσημες καταγγελίες για τις εικόνες της Strömquist, αλλά δήλωσε ότι ο φορέας είχε πάρει την απόφαση να δώσει έγκριση στην έκθεση.
Τα έργα επιλέγονται από επιτροπή αποτελούμενη από υπαλλήλους, συμβούλους τέχνης και καλλιτέχνες. «Δεν επιθυμούμε να είναι προσβλητικό το έργο» δήλωσε η Viklund και τόνισε πως δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη πολιτική όσον αφορά τις διαφορετικές εκφράσεις του γυμνού ανθρώπινου σώματος.
«Παρουσιάζοντας την τέχνη της Liv Strömquist, θέλαμε να γιορτάσουμε το ανθρώπινο σώμα σε όλα του τα σχήματα και μορφές», καταλήγει.