«Δεν στεναχωριέμαι τόσο για την καταστροφή του Phylax στο Φάληρο, όσο για το τι σηματοδοτεί αυτή η συμπεριφορά σε κοινωνικό επίπεδο», δηλώνει στο LIFO.gr ο δημιουργός του κατεστραμμένου αγάλματος, Κωστής Γεωργίου.
Τα ξημερώματα της περασμένης Πέμπτης, 15 άγνωστοι με full-face μάσκες, προσέγγισαν το άγαλμα με ένα τζιπ και ένα ημι-φορτηγό, έδεσαν τον Phylax με σκοινιά και τον έριξαν στο έδαφος.
Μόνος αυτόπτης μάρτυρας του επεισοδίου ήταν ο ιδιοκτήτης μίας παρακείμενης καντίνας που δέχτηκε τις ύβρεις και τις απειλές των κουκουλοφόρων, όταν τους ζήτησε να σταματήσουν.
«Ό,τι δεν μας αρέσει το γκρεμίζουμε, το καίμε. Πού θα φτάσουμε; Στη λογική της καύσης βιβλίων όπως γινόταν στη ναζιστική Γερμανία;», αναρωτιέται ο καλλιτέχνης που θυμάται και άλλες καταστροφές έργων τέχνης συναδέλφων του, όπως το Φεγγάρι του γλύπτη Παύλου Βασιλειάδη, που άγνωστοι επιχείρησαν να ρίξουν στη θάλασσα της παραλίας Θεσσαλονίκης, το 2015.
Για το περιστατικό στο Φάληρο εκκρεμεί ήδη αυτεπάγγελτη έρευνα ενώ, σε συνέντευξή του στο LIFO.gr, ο δήμαρχος του Παλαιού Φαλήρου Διονύσης Χατζηδάκης έλεγε πως δεν σκοπεύει να επανατοποθετήσει το άγαλμα αν δεν βρεθούν οι υπαίτιοι.
«Υπάρχουν κοινωνίες με διαφορετική στάση σε ό,τι αφορά τα έργα τέχνης (...) ουδέποτε συνάντησα πρόβλημα σε δημόσια έργα μου εκτός Ελλάδας, στην Κίνα, την Ευρώπη και την Αμερική», σχολιάζει ο γλύπτης.
Το γλυπτό παραμένει σε αποθήκη του δήμου Παλαιού Φαλήρου και για να ξεκινήσει η επισκευή του θα πρέπει να βρεθεί χορηγός που θα καλύψει το κόστος καθώς η ζημιά είναι πάρα πολύ μεγάλη, εξηγεί ο κ. Γεωργίου.
Τα σημάδια από τα σκοινιά είναι εμφανή, έχουν σπάσει τα φτερά και ο λαιμός. Το έργο θα πρέπει να γίνει «σχεδόν εξ'αρχής», προσθέτει.
Θα ήθελε όμως ο ίδιος να ξανανέβει στο Παλαιό Φάληρο το άγαλμα;
«Δεν σας κρύβω ότι το σκέφτομαι. Δεν δέχομαι να είμαι ο σάκος του μποξ για αντιπολιτευτικούς, θρησκευτικούς ή άλλους λόγους, ούτε να σκυλεύεται το έργο μου», απαντά στο LIFO.gr.
Δύο εβδομάδες πριν την καταστροφή του έργου, μία ομάδα παλαιοημερολογιτών, καθοδηγούμενη από τον ιερέα Πατάπιο του Ναού Παναγίας Μυρτιδιώτισσας, έκανε πορεία διαμαρτυρίας έως το γλυπτό, τελώντας ακόμα και αγιασμό κάτω από τον Phylax.
«Ου γαρ οίδασι τι ποιούσι», απαντά ο καλλιτέχνης, χαρακτηρίζοντας την τελετή εξαγνισμού άκρως παράλογη κίνηση και γραφική αντίδραση που αγγίζει τα όρια του γελοίου.
«Πώς να τοποθετηθεί κανείς λογικά σε παράλογες πράξεις;», αναρωτιέται κάνοντας λόγο για «οξειδωμένο περιβάλλον» που είναι δύσκολο να ζει κανείς.
Δεν είναι δυνατόν να φυλάει η αστυνομία τα έργα τέχνης
Ο ίδιος δεν θεωρεί πως έπρεπε να ληφθούν επιπλέον μέτρα επιτήρησης του Phylax μετά τις πρώτες βανδαλιστικές επιθέσεις στο άγαλμα.
«Δεν μπορείς να βάλεις την αστυνομία να φυλάει ένα έργο, δεν είναι σωστό (...) λέει ο κ. Γεωργίου, αναγνωρίζοντας πως ο δήμος Παλαιού Φαλήρου έκανε, σε κάθε περίπτωση, ό,τι ήταν δυνατόν για την αποκατάσταση των προηγούμενων ζημιών.
«Όταν άγνωστοι έσπαγαν τους προβολείς, άλλαζαν τις λάμπες την επόμενη ημέρα. Όταν έριξαν μπογιά στο άγαλμα, το καθαρίσαμε αμέσως με γερανοφόρα μηχανήματα (...) προηγούνται άλλα κοινωνικά προβλήματα, η εγκληματικότητα και η παραβατική συμπεριφορά - δε μπορεί η αστυνομία να ασχολείται με τη φύλαξη των έργων τέχνης».
Ο ζωγράφος και γλύπτης μας αποκαλύπτει πως του έχουν γίνει προτάσεις για μεταφορά και έκθεση του Phylax αλλού αλλά, όπως μας λέει, δεν τον απασχολούν για την ώρα, μέχρι να ξεκαθαρίσει το φαληρικό μέλλον του αγάλματος.
Οι πιο γραφικοί, όπως οι χριστιανοί παλαιοημερολογίτες που έκαναν αγιασμό, «είδαν» στον Phylax έναν δαίμονα ενώ η πλειονότητα υποδέχτηκε με θετικό μάτι το έργο στο φαληρικό Δέλτα.
Τι σημαίνει όμως ο Phylax για τον ίδιο τον δημιουργό;
«Aποφεύγω τον συμβολισμό. Δεν υπήρξε επ' ουδενί η πρόθεση να σημάνει έναν άγγελο ή έναν διάβολο. Είναι ένα γλυπτό, μία οντότητα που στέκεται εκεί για να δημιουργήσει δράση και αντίδραση. Μία παρέμβαση στον χώρο, ένα κόκκινο στοιχείο».
«Μια χαρά καθόταν το έργο εκεί, μέχρι που ερμηνεύτηκε «ανάποδα» και τότε άρχισαν τα προβλήματα», μας λέει ο καλλιτέχνης που ομολογεί ότι όλη αυτή η κατάσταση του στερεί χρόνο από την προετοιμασία των μελλοντικών εκθέσεων.
«Επεμβαίνουν στην δουλειά μου που πήγε πίσω και πρέπει να δουλέψω», σημειώνει ο κ. Γεωργίου που σύντομα θα εκθέσει έργα του σε διεθνές φεστιβάλ της Ιταλίας.
«Δεν περιμένω την καταξίωση από ένα έργο, ούτε με απασχολεί αυτό».
«O Phylax υφίσταται ως ιδέα στα έργα μου αν παρατηρήσει κάποιος τη ζωγραφική και τη γλυπτική μου. Υπάρχει σαν στίγμα και έτσι λειτουργεί. Δημιουργώ ένα πεδίο δράσης ώστε να λειτουργήσει, μέσω αυτού, ελεύθερα ο θεατής», προσθέτει, καθώς θυμάται την περίπτωση ενός άλλου έργου του, ενός ζωγραφικού τοπίου, στο οποίο κάποιος ενθουσιάστηκε με κάποιον ανύπαρκτο καρχαρία.
«Άφησα το θεατή να «βλέπει» τον καρχαρία», μας λέει χαρακτηριστικά. «Έτσι πρέπει, κατ' εμέ να λειτουργεί η τέχνη, σε πλαίσιο απόλυτης ελευθερίας».
σχόλια