Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
1

«Υπάρχουν φορές που ανοίγω την πόρτα και νομίζω ότι με περιμένουν», μας λέει ο Μαρκ Χατζηπατέρας ανοίγοντας την πόρτα της γκαλερί Φουγάρο στο Ναύπλιο. Μέσα στην σκιερή αίθουσα μας περιμένει ένας ολόκληρος κόσμος ή μάλλον πολλοί κόσμοι που ενώνονται. Περισσότερα από 100 έργα, η χρωματιστή κοινωνία των City Dwellers, τα new totem, το Δέντρο και οι Πρόγονοι που δημιουργούν το Δάσος. Πομποί και δέκτες και αιωρούμενα όντα σε μια ατέρμονη παράλληλη συνομιλία με το σύμπαν και με εμάς. Μαζί τους οι μονοτυπίες, η νέα δουλειά του Χατζηπατέρα που εξελίσσει τις χαρακτηριστικά καμπυλόγραμμες φιγούρες του σε ελλειπτικά αρχέτυπα σχέδια. Με συμμετοχή σε περισσότερες από 100 εκθέσεις και με 30 ατομικές στο ενεργητικό του στην Ελλάδα, την Ευρώπη και την Αμερική, με διεθνείς διακρίσεις στο βιογραφικό του, το 2002 αποφασίζει μετά από 20 χρόνια στη Νέα Υόρκη να επιστρέψει και να εγκατασταθεί στην Ελλάδα με την οικογένειά του. Από εκεί ξεκινήσαμε τη συζήτηση.

 

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Πολλές φορές μπαίνω και ακούω τα έργα να μιλάνε, ή περιμένουν να τους μιλήσω - άλλωστε είναι ένα κομμάτι της ζωής μου...

«Είναι μια επιλογή για την οποία δεν έχω μετανοιώσει. Ήθελα τα παιδιά μου να είναι εδώ, να μάθουν ελληνικά και να μεγαλώσουν σε ένα πιο ανθρώπινο περιβάλλον».

Εσείς γεννηθήκατε στο Λονδίνο, έτσι δεν είναι;

Ναι και έμεινα εκεί μέχρι τα 28 μου. Ερχόμουν τα περισσότερα καλοκαίρια στην Ελλάδα οικογενειακώς, με τους γονείς και τ' αδέρφια μου. Πριν, όμως, με έστειλαν εσωτερικό στο Κολέγιο Αθηνών από 9 έως 14, από την Τετάρτη Δημοτικού μέχρι τη Δευτέρα Γυμνασίου.

Είμαστε στα 1967;

Ακριβώς. Το '67 με πήραν οι γονείς μου επειδή φοβήθηκαν, είχε γίνει η χούντα. Ευτυχώς, γιατί δε μου άρεσε. Αλλά με έβαλαν εσωτερικό στην Αγγλία. Και εκεί ήταν εξίσου χάλια.

Δε θα τα στέλνατε φαντάζομαι ποτέ τα παιδιά σας εσωτερικά..

Ίσως αν με ικέτευαν!

Με τη ζωγραφική είχατε ανησυχία από παιδί;

Ναι! Στο κολέγιο όταν ήμουν, και μετά στην Αγγλία, ήμουν καλός στα καλλιτεχνικά. Μου άρεσε να ζωγραφίζω και είχα δείξει μια τάση. Αυτή η τάση που δείχνει κανείς, όμως, όταν είναι μικρός, -τουλάχιστον για εμένα το λέω-, δεν είναι απαραίτητο ότι θα εξελιχθεί στο μέλλον. Στο κολέγιο θυμάμαι, με έβαζαν οι συμμαθητές μου να τους ζωγραφίζω γυμνές γυναίκες. Ήξερα ότι μου άρεσε η τέχνη αλλά δεν ήμουν σίγουρος. Έπειτα, όπως ξέρετε μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον στο Λονδίνο μέσα στο οποίο όλοι οι συγγενείς μου ήταν στα ναυτιλιακά. Έτσι δεν ήξερα αν πραγματικά μπορώ να ασχοληθώ με την τέχνη.

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Αυτό το άνετο οικονομικά και μορφωμένο περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγαλώσατε ήταν ανοιχτό στην τέχνη ή ήταν σταθερά προσανατολισμένο στα  ναυτιλιακά όπως κατά παράδοση συμβαίνει;

Θα έλεγα το δεύτερο. Εμείς ήμασταν Έλληνες Χιώτες του Λονδίνου, όπου βρισκόμασταν εκεί πρωτίστως για τα ναυτιλιακά, επειδή ο Πειραιάς εκείνη την εποχή δεν είχε τις υποδομές να μας φιλοξενήσει. Δεν μπορώ να πω ότι γινόταν ιδιαίτερη συζήτηση για την τέχνη.

Και πώς τα καταφέρατε και τους πείσατε να ασχοληθείτε με την τέχνη;

Ήξερα από τα 18 μου ότι αυτό ήθελα να κάνω,  αλλά δεν ήξερα ότι μπορούσα να το κάνω. Μόλις τέλειωσα λοιπόν το σχολείο εργάστηκα για έναν χρόνο με τον αδερφό μου σε ναυτιλιακά γραφεία και μετά μπήκα στο Chelsea School of Arts  και έκανα το foundation year. Τους έπεισε το ότι θα πήγαινα εκεί μόνο για ένα χρόνο. Και μου το επέτρεψαν. Εκεί, ήταν η πρώτη φορά που αισθανόμουν πραγματικά ελεύθερος. Γενικότερα υπήρχε η αντίληψη σε τέτοιου είδους οικογένειες πως με ένα τέτοιο επάγγελμα δε θα μπορείς να βιοποριστείς και ότι είναι προτιμότερο να το κάνεις σαν χόμπι. Δηλαδή η οικογένεια είχε στρώσει μια δουλειά επαγγελματικά και δεν έβρισκε το λόγο να καταπιαστούν τα παιδιά της με κάτι άλλο.

Ξέρετε, μου κάνει εντύπωση, επειδή από αυτή την οικογένεια  βγήκαν δυο καλλιτέχνες τελικά. Εσείς και η αδερφή σας, μια σπουδαία ηθοποιός, η Κάθριν Χάντερ.

Η γιαγιά μου δε το ενέκρινε να γίνει ηθοποιός, αλλά τελικά της το επέτρεψαν πιο εύκολα από ότι σε εμένα. Επειδή ήταν κοπέλα. Εμένα με δέχτηκαν μόνο όταν είδαν ότι δουλεύω σκληρά σε αυτό που θέλω να κάνω. Υπήρχε ένα work ethic στο κύτταρό μου που είχε περάσει από τους παππούδες μου και το πήραν απόφαση.

Εσείς είχατε πάρει απόφαση ακόμα και να κόψετε τους δεσμούς μαζί τους προκειμένου να κάνετε αυτό που είχατε αποφασίσει;

Κάποια στιγμή ήμουν προετοιμασμένος μέχρι και να με αποκληρώσουν. Πολλοί θεώρησαν ότι έκανα κάτι γενναίο. Εγώ απλά δεν είχα τίποτα να χάσω. Αυτό ήθελα να κάνω. Οι καταστάσεις με ανάγκασαν να δράσω έτσι, δεν ήθελα να συμβιβαστώ με μια μετριότητα στη ζωή μου. Δεν μπορούσα να κάνω παράλληλα και τα δύο ναυτιλιακά και τέχνη, έπρεπε να δοθώ ολοκληρωτικά σε ένα από αυτά.

Αυτή η επιμονή σε αυτό που θέλατε να κάνετε, αποτυπώθηκε αργότερα στην τέχνη σας;

Είναι ένα χαρακτηριστικό μου αυτό, η επιμονή, αλλά δεν μπορώ να πω ότι βλέπω κάτι από αυτό απευθείας στο έργο μου. Είδα την επιμονή μου σε άλλα θέματα.

Όπως;

Απλώς και μόνο στο ότι δεν απογοητεύτηκα κάποια στιγμή,  γιατί υπάρχει ένα ποσοστό καλλιτεχνών που το βάζει κάτω,  καθώς δεν είναι εύκολη η πορεία. Όταν ξεκινάς, δεν έχεις άμεση ανταπόκριση, έχεις πάρα πολλές αρνήσεις, υπάρχει και το βιοποριστικό κομμάτι εκτός από το ''ντελικάτο''. Έχω γνωρίσει, ειδικά στα νεανικά μου χρόνια, συναδέλφους που ήταν καλοί. Στο Art School, σε μια τάξη τον έναν χρόνο οι μαθητές ήταν 30, τον άλλον 15 και μετά από 3 χρόνια είχαν μείνει 5. Σίγουρα είναι πολλοί λίγοι αυτοί που θα εξελιχθούν και από αυτούς ακόμα πιο λίγοι αυτοί που θα αντέξουν την άπόρριψη, τη δυσκολία. Εκεί, η επιμονή με βοήθησε πάρα πολύ. Με βοήθησε να αντέξω στην Αμερική τον τεράστιο ανταγωνισμό, όταν πήγα τελείως άγνωστος.

Πόσων χρονών πήγατε εκεί;

Ήμουν 28, το 1982 και έμεινα εκεί 20 χρόνια. Στα μέσα του '80 ήταν μια πολύ ανταγωνιστική περίοδος στην Αμερική. Υπήρχαν 150 με 200,000 εικαστικοί και όλοι ήθελαν μία γκαλερί. Στην Αμερική οι γκαλερί δεν είναι πολύ περισσότερες από όσες υπάρχουν στην Αθήνα. Είναι 300 και  από αυτές είναι ''παίχτες'' οι 30. Στις αρχές είχα απογοητευτεί. Αισθανόμουν ότι δεν μπορούσες να αναδειχθείς. Ήταν κλειστό το κύκλωμα όπως και στην Ελλάδα, με λίγο διαφορετικό τρόπο. Όχι ότι δεν  έβλεπαν τη δουλειά σου και δεν ενδιαφέρονταν αλλά για να τη δείξεις έπρεπε να έχεις κάποιον. Ένα μέσον. Έπρεπε να πας συστημένος από έναν συλλέκτη ή έναν συνάδελφο και πόσοι συνάδελφοι έχουν τη γενναιοδωρία αυτή; Ελάχιστοι. Υπήρχε μια ιεραρχία. Πρώτα ήταν ο συλλέκτης, ο curator, οι super star καλλιτέχνες και ο απλός καλλιτέχνης,  ο τελευταίος τροχός της αμάξης. Η επιμονή με βοήθησε στο να αντιμετωπίσω τις δυσκολίες και τις κατά καιρούς απογοητεύσεις.

 

Χρειάζεται και λίγη τρέλα για να  αντιμετωπίσει κανείς αυτή την πραγματικότητα;

Κάποιος είχε πει ότι πρέπει να είναι και λίγο παράξενοι οι καλλιτέχνες με την έννοια ότι κάποιος ''λογικός'' άνθρωπος καταλαβαίνει ότι οι πιθανότητες είναι εναντίον του. Το λογικό είναι να σκεφτείς ότι δεν έχω καμία ελπίδα, πρέπει να είσαι λίγο αλαζόνας και εγωκεντρικός για να πιστέψεις ότι εσύ μπορείς να τα καταφέρεις. Πολλούς νέους καλλιτέχνες τους διακρίνει μια τέτοια «αισιοδοξία»,  παρ' όλο που φαίνεται πόσο δύσκολο είναι.

Υπάρχει και το άλλο που λέει πως αν αξίζεις κάτι και δεν το βάλεις κάτω κάποια στιγμή θα αναγνωριστείς. Και αυτό έχει μια δόση αλήθειας. Από την άλλη ξέρω κάποιους συναδέλφους πολύ σοβαρούς και σωστούς καλλιτέχνες που δεν είχαν τη δυνατότητα να δείξουν τη δουλειά τους ούτε σε μια γκαλερί.

Εσείς όταν πήγατε στην Αμερική συνδεθήκατε με Έλληνες; Τι κάνατε εκεί για να «μπείτε στο νόημα»;

Σε επίπεδο προσωπικό υπήρχε ένας κύκλος. Η αδερφή μου, ένας ξάδερφος και φίλος μου και μετά από λίγο γνώρισα τη Βάλερι. Μπορώ να πω, κατά παράξενο τρόπο, αισθάνθηκα αποδεκτός στη Νέα Υόρκη από τους πρώτους κιόλας μήνες. Είναι τεράστιο το ποσοστό των καλλιτεχνών εκεί, όλοι οι σερβιτόροι είναι wanna be καλλιτέχνες κάθε είδους. Επίσης στην Αμερική ένοιωθα ξένος μεταξύ ξένων, άρα δεν αισθανόμουν πλέον ξένος. Εκεί, σίγουρα, ωρίμασα σαν καλλιτέχνης και σαν άνθρωπος. Ας πούμε στην Αγγλία, δεν είχα νοιώσει ποτέ άνετα. Ως προς τις παρέες, γνώρισα και Έλληνες. Γνώρισα την τότε καλλιτεχνική ελληνική γενιά  και την εκτίμησα πολύ. Γνώρισα και συνομήλικους αλλά ταίριαξα περισσότερο με μεγαλύτερους σε ηλικία. Με τον Αντωνάκο συνδεθήκαμε πολύ. Ήταν Λάκωνας και λακωνικός. Ήταν για μένα πρότυπο στο πόσο επαγγελματίας ήταν. Γίναμε σαν οικογένεια. Ο Στίβεν (Αντωνάκος) ήταν ένα μάθημα για μένα, με ενέπνευσε και μου ανέβασε το επίπεδο. Και ο Νάσος Δάφνης ήταν γλυκύτατος άνθρωπος. Ο Θόδωρος Στάμος ήταν σκληρός εξωτερικά, αλλά πολύ ενδιαφέρον άνθρωπος. Και υπάρχουν και άλλοι οι οποίοι είναι άγνωστοι εδώ.

Κάνατε σχετικά σύντομα την πρώτη σας έκθεση;

Ενώ μου είχαν πει ότι πρέπει να περάσει ένας χρόνος τουλάχιστον για να κάνω έκθεση, εγώ έκανα έκθεση στον πρώτο μήνα. Παίζει ρόλο λοιπόν η δουλειά, αλλά και η τύχη. Την πρώτη μέρα των εγκαινίων, εκεί γνώρισα και το Στάμο, ήρθε ένας ζωγράφος και γκαλερίστας, ο Frank Marino, με μια πολύ γνωστή γκαλερί τότε, και πήρα μέρος σε μια συλλογική με πολύ γνωστά ονόματα.

Εσείς τι δουλεύατε τότε;

Εγώ σπούδασα ζωγραφική στο Λονδίνο και όταν πήγα το '82 στη Νέα Υόρκη ήμουν ζωγράφος. Τον πρώτο καιρό επηρεάστηκα από τον νέο εξπρεσιονισμό στην Ιταλία, από τους Αμερικανούς Julian Schnabel και  Marcus Jansen και από τους Γερμανούς νεοεξπρεσιονιστές τον Baselitz και άλλους της δεκαετίας του '80. Mετά από ένα ταξίδι στην Ουάσινγκτον, κατά κύριο λόγο, άρχισα να παρατηρώ τους Αμερικανούς modern masters. Μιλάω για τους modernists, που είχαν να κάνουν με την πρώιμη περίοδο του Στάμου. Τους αφηρημένους καλλιτέχνες της πρώτης αμερικανικής περιόδου. Επηρεάστηκα πολύ απ' αυτούς. Επειδή όμως έκανα στην Αγγλία παραστατική ζωγραφική είμαι ως έναν βαθμό επηρεασμένος και από τους νεοεξπρεσιονιστές.


Στην Ελλάδα πότε κάνατε την πρώτη σας έκθεση;

Η πρώτη μου έκθεση ήταν το '86,  στη Dracos Art Center. Ήταν κάτι τεράστια έργα, κάπως μεταφυσικά που είχαν να κάνουν με την αποξένωση που αισθανόμαστε, return to primitivism. Μετά άρχισε να επέρχεται μια αφαίρεση, σιγά- σιγά να αφαιρείται και η ανθρώπινη φιγούρα και να διασπάται πιο πολύ στα στοιχεία της φύσης, στον αέρα, τη γη. Χρησιμοποιούσα στους καμβάδες μου χώμα, δέντρα. Πέρασε στη συνέχεια σε μια αφαίρεση οργανική, που έχει να κάνει με την προέλευση. Μετά το '87 είχε αρχίσει ήδη να υπάρχει αυτή η αφαίρεση ενώ το '89 ζωγράφιζα σχεδόν ελλειπτικές φόρμες.

Και η γλυπτική πώς προέκυψε;

Άρχισα να παίρνω μαθήματα στο School of Visual Arts, να ξαναπηγαίνω σχολείο και να δουλεύω με ξύλο, με πηλό, με σίδηρο, με γύψο γιατί είδα ότι αυτά που με ενδιέφεραν μπορούσαν να αποδοθούν και στην τρίτη διάσταση και ίσως και πιο καλά. Υπήρξε αυτή η μεταβατική περίοδος όπου φτάνω στο '90-'91 και βυθίζομαι τόσο πολύ σ' αυτό που για τα επόμενα 7 χρόνια κάνω μόνο γλυπτική. Ζωγραφίζω, κάνω σκίτσο και μονοτυπίες αλλά φεύγω από το λάδι και τον καμβά και κάνω ελάχιστη ζωγραφική. Μετά ξεκινάω μια άλλη είδους ζωγραφική επηρεασμένη από τη γλυπτική μου διαδρομή, αλλά και από το ότι είχα γίνει πατέρας εκείνη την εποχή. Έκτοτε, αν με ρωτήσετε πιο είναι το επόμενό μου πρότζεκτ θα σας πω ειλικρινά ότι δεν ξέρω. Λέω ας πούμε: «Φέτος θα ζωγραφίσω πολύ». Και τελικά δε το κάνω.

Ποιο είναι το πιο αγαπημένο υλικό που δουλεύετε;

Ένα πολύ αγαπημένο μου υλικό είναι το κάρβουνο. Επειδή όμως όταν το κάνεις σε μεγάλες επιφάνειες πρέπει να το φιξάρεις και δεν είναι ότι καλύτερο, το αποφεύγω κάπως γι' αυτόν τον πρακτικό λόγο. Αλλά σαν υλικό, μου αρέσει πολύ το κάρβουνο και, γενικά, η μονοχρωμία. Αν και βάζω χρώμα, προτιμώ τη μονοχρωμία. Εξάλλου οι πρώτες μου σπουδές ήταν οι γραφιστικές τέχνες. Επίσης, η μονοτυπία, η τεχνοτροπία της  με εξιτάρει γιατί πρέπει να δουλέψεις πολύ γρήγορα και αυθόρμητα για να μη σου στεγνώσει το μελάνι. Δε σε παίρνει να το κουράσεις και εγώ τη ζωγραφική μου την κουράζω. Γενικά έχω κάνει κατά καιρούς καλές ζωγραφικές,  αλλά δε θεωρώ ότι είμαι καλός ζωγράφος, έχω περισσότερη κλίση στη γλυπτική. Νομίζω ότι είμαι πιο καλός στο να βγάζω κάτι σε σύντομο χρόνο παρά όταν προσπαθώ να το δουλέψω πάρα πολύ.

Με τη γλυπτική σας συμβαίνει αυτό; Δουλεύετε επίμονα και πολύ μια φόρμα σας;

Όχι.

 

Τα γλυπτά σας έχουν τη δομή ενός ολόκληρου κόσμου. Τη μελετάτε συστηματικά, πως προκύπτει;

Ναι, αλλά δεν είναι ότι το καθένα στοιχείο δουλεύεται πολύ. Το καθένα πηγάζει από ένα σκίτσο, μια ιδέα που αν επιμένει αρκετά, επανέρχεται, θα το ζωγραφίσεις, θα το ξαναπροσπαθήσεις, κάποια στιγμή θα αποκτήσει περισσότερη μορφή και εκεί θα πω ''μήπως αξίζεις εσύ να γίνεις τρισδιάστατο, να πάρεις σάρκα και οστά;'' Αλλά όλα αρχίζουν από μια αρχική ιδέα. Η αίσθηση, που λέτε, ότι είναι ένας κόσμος, είναι επειδή εξελίσσεται και γίνεται αυτόματα, από μόνο του. Το ένα φέρνει το άλλο. Παρθενογένεση δεν υπάρχει, όλοι έχουν πολλές επιρροές.

Οι δικές σας;

Εγώ έχω μεγάλες επιρροές από τα πάντα, από άλλους καλλιτέχνες, από τη φύση. Ό,τι έχει κάνει ο άνθρωπος διαχρονικά, πολιτισμικά έχει επηρεαστεί από τη φύση. Εγώ επηρεάζομαι κατά καιρούς από κάποιους πολιτισμούς, ρεύματα τέχνης, περιόδους. Εστιάζω και με συγκινεί το ότι υπάρχουν τόσες κοινές αναφορές,  διότι αυτό μου δείχνει πως υπάρχει κάτι μεγαλύτερο από μας που προηγείται. Η φύση και ό,τι περιλαμβάνει έχω την αίσθηση ότι είναι ''σοφά''. Η φύση ίσως κατά κάποιον τρόπο να βλέπει όλη αυτή τη βαβούρα που κάνει ο άνθρωπος αλλά έχει μια επίγνωση, όπως η βασίλισσα Ελισάβετ έχει δει τόσους πρωθυπουργούς να αλλάζουν.

Στα έργα σας όλα μοιάζουν, αλλά είναι και πολύ διαφορετικά μεταξύ τους.

Υμνώ καμιά φορά στο έργο μου αυτή τη διαφορετικότητα, μαζί όμως με τους κοινούς συνειρμούς και ρίζες που ενυπάρχουν.  Από μόνο του αυτό, δείχνει ότι είμαστε όλοι ένα, έχουμε κοινή προέλευση και ότι άρα είναι παράξενο να αντιμετωπίζονται μεταξύ τους λαοί και θρησκείες με τόση καχυποψία. Να φοβόμαστε τη διαφορετικότητα αντί να την αγκαλιάζουμε και να βλέπουμε ότι μπορεί να εμπλουτίσει τον καθένα μας και σε επίπεδο χώρας και σε προσωπικό επίπεδο.

Αν κοιτάξετε πίσω μπορείτε να μου πείτε δυο λόγια για την «αμερικάνικη εμπειρία»;

Ένα πράγμα που σε βοηθάει όταν πας στην Αμερική είναι ότι ανεβάζεις τον πήχη πιο ψηλά. Είναι πιο δύσκολα τα πράγματα εκεί,  αλλά μπορείς πολύ πιο εύκολα να μείνεις στην Ελλάδα και να αισθανθείς μικρό ψάρι στη μεγάλη λίμνη. Εκεί όμως βλέπεις και τα καλύτερα.

 

Άφησα για το τέλος την ερώτηση για την τέχνη στο δημόσιο χώρο, ένα θέμα που ξέρω ότι αγαπάτε και σας απασχολεί.

Πιστεύω πολύ στη δημόσια τέχνη. Η τέχνη πιστεύω πως πρέπει να είναι για όλους, όχι μόνο σε γκαλερί και μουσεία. Όταν πρόσφατα με ρώτησαν αν το έργο που έχω κάνει στο μετρό, είναι το σημαντικότερο έργο μου, θα μπορούσα να απαντήσω, ναι. Είναι τουλάχιστον το έργο μου που έρχεται σε επαφή με τόσο πολύ κόσμο. Κατά τα άλλα πιστεύω ότι ανεβαίνει το επίπεδο της καθημερινής ζωής όταν μας περιστοιχίζουν έργα τέχνης. 

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Εγκατάσταση στην 28th street and Broadway στο Manhattan, στο μετρό της Νέας Υόρκης
Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Υπάρχει ένα φαναρτζίδικο εκεί που νοικιάζω το στούντιό μου και βλέπω αυτά τα χρώμτα των αυτοκινήτων που εχουν όνομα: ΚΙΑ, Σιτροέν. Από αυτά έχω διαλέξει πέντε χρώματα.
Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Τα έχω ονομάσει: ο ζογκλέρ ο Πινόκιο, ο πιερότος, ο αστυνόμος, ο must come με το όνομα- λογοπαίγνιο, ο κάκτος που λέει «μη με φοβάστε», ο smoke…Τον Πινόκιο τον έχω και σε άλλες εκδοχές, καθιστό, να σκύβει, να δίνει την αίσθηση ότι κινείται, ότι είναι ζωντανός.

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Ως προς τη γλυπτική έχω πειραματιστεί με διάφορα υλικά κατά καιρούς γιατί εξυπηρετούσαν μια έκφραση. Τα αγαπάω όλα κατά καιρούς, ίσως όχι όλα το ίδιο. Αγαπάω τη φυσικότητα των υλικών: του ξύλου, του πηλού και την τυπογραφία. Το κάθε ένα, η λιθογραφία, ο τσίγκος, σου δίνουν κάτι διαφορετικό.

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Γενικά εμάς τους καλλιτέχνες μας ιντριγκάρει να κάνουμε το αντίθετο: να δουλεύουμε ένα σκληρό υλικό όπως το σίδερο και να φαίνεται μαλακό.

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Από μια σοδειά έργων των τελευταίων χρόνων, παίζουν αρκετά με το κέντρο βάρους. Αιωρούνται, δεν έχουν κέντρο βάρους, είναι ευάλωτα. Όπως ο άνθρωπος: είναι ήρωας και ευάλωτος, δυνατός και αδύναμος.

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Τα έργα τα ξεχώρισα και κάνουν τις κοινότητές τους

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Ο κόσμος από αλουμίνιο κατοικούν οι City Dwellers έχει στοιχεία και από τη φύση και από το αστικό τοπίο. Είναι ένας μικρόκοσμος με δέντρα, ζώα, κτίσματα, πλατείες με αναφορές στις πυραμίδες. Παίζουν διάφορες έννοιες και αντικείμενα που δεν είναι αμέσως αναγνωρίσιμα, όπως αυτοί οι λεμονοστίφτες, τα κόκαλα για τα παπούτσια, οι φόρμες του κέικ.

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Νοιώθω ότι πηγαίνω στο σχολείο συνεχώς. Με επηρεάζουν οι μεγάλοι καλλιτέχνες και κάθε μέρα μαθαίνω ή παρατηρώ κάτι παραπάνω. Από τα έργα του Μπος, του Ινογκούτσι, της Μπουρζουά.

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Τα πιο αφηρημένα τα άφησα στο άσπρο, αυτά που είναι λιγότερο ζωόμορφα, ανθρωπόμορφα και είναι περισσότερο μουσικά, αλλά όλα έχουν αναφορά και στη φύση, στον άνθρωπο, στο ζωϊκό και φυτικό κόσμο.

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Παλιότερα χαλούσα πολλά έργα, τώρα πια το έχω σταματήσει. Καμιά φορά πρέπει να περιμένεις για χρόνια πριν καταστρέψεις κάτι.Βέβαια, αν κάτι πραγματικά δε μου αρέσει και υποφέρω, προτιμώ να το αλλάξω ή να το καταστρέψω, γιατί καμιά φορά δε μπορεί να γίνει καλύτερο.

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η Ιαπωνία σαν πολιτισμός και το αισθητικό κομμάτι, αυτή η λιτότητα και ο εκλεπτισμός ίσως αντιπροσωπεύεται ως έναν βαθμό και στη minimal art, μπορεί αυτό να μη βγαίνει τόσο στη δουλειά μου αλλά είναι κάτι που σέβομαι και με έχει επηρεάσει.

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας στο LIFO.gr Facebook Twitter
Τα παιδιά όπως και ο καθένας βλέπουν διαφορετικά πράγματα στα έργα. Στην πραγματικότητα δεν είναι παιδικά, ούτε παράξενα. Περισσότερο μοιάζουν με εξωγήϊνα. Όμως και αυτά μεταξύ τους προσπαθούν να επικοινωνήσουν.






1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
μερικές φορές ένα παιδί από ευκατάστατη οικογένεια είναι πιο δύσκολο να ακολουθήσει τα όνειρά του. Οι γονείς έχουν τη τάση να σχεδιάζουν το μέλλον των παιδιών τους κι αν μπορούν να τα εκβιάσουν με το χρήμα και την άνεση... Χαίρομαι που ο Χατζηπατέρας ακολούθησε το όνειρό του, και γιατί μου αρέσουν τα έργα του αλλά και γιατί έγινε ένας άνθρωπος που συναισθάνεται τι συμβαίνει γύρω του, όπως φαίνεται από τα λόγια του