Ένα φορτηγό πλοίο της Maersk θα γίνει την επόμενη εβδομάδα το πρώτο πλοίο της κατηγορίας του που θα διασχίσει το Βόρειο Πέρασμα στην Αρκτική. Η Ρωσία ελπίζει πως, καθώς οι πάγοι λιώνουν, η συγκεκριμένη διαδρομή θα αναδειχθεί σε νέα «θαλάσσια λεωφόρο» μεταφορών.
Το ταξίδι του ολοκαίνουργιού Venta Maersk είναι δοκιμαστικό, και το πλήρωμα του φορτηγού πλοίου, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα της κατηγορίας του, θα συλλέξει πολύτιμα επιστημονικά δεδομένα.
Ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος στον κόσμο, θέλει να εξετάσει με αυτόν τον τρόπο το δρομολόγιο που, αν αποδειχθεί ομαλό, θα μείωνε σημαντικά τον χρόνο και το κόστος μεταφοράς προϊόντων από την Ασία στην Ευρώπη.
«Όταν μία αξιοσέβαστη εταιρεία όπως η Maersk στέλνει ένα φορτηγό-πλοίο διαμέσου της Αρκτικής, σίγουρα σηματοδοτεί πως υπάρχει "κάτι" εκει», σχολίασε ο Μάλτε Χούμπερτ, του think tank «Αρκτικό Ινστιτούτο».
Η διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας ξεκινά από το Μουρμάνσκ, κόντα στα ρωσικά σύνορα με την Νορβηγία και καταλήγει στον Βερίγγειο πορθμό, κοντά στην Αλάσκα. Για να διέλθουν τα πλοία, χρειάζονται την άδεια των ρωσικών αρχών.
Το δρομολόγιο αυτό είναι σημαντικά μικρότερο από το συνηθισμένο, που προϋποθέτει πέρασμα από τη διώρυγα του Σουέζ, αλλά για την ώρα δεν έχει επιβεβαιωθεί ότι είναι εμπορικά βιώσιμο για τα φορτηγά-πλοία.
«Προς το παρόν δεν αντιμετωπίζουμε το πέρασμα της Βόρειας Θάλασσας», ως εναλλακτική επιλογή, παραδέχθηκε εκπρόσωπος της Maersk. «Το πέρασμα παραμένει ανοικτό μόνο για τρεις μήνες κάθε χρόνο, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει στο μέλλον».
Ο πάγος γύρω από τον Βόρειο Πόλο φτάνει στη μέγιστη ακτίνα του τον Μάρτιο και λιώνει στο ελάχιστο τον Σεπτέμβριο. Όμως τις τελευταίες δεκαετίες ο πάγος ολοένα υποχωρεί χωρίς ποτέ να αγγίζει τα προηγούμενα όριά του, εξαιτίας της ανθρώπινης δραστηριότητας που επιτείνει το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Στο παρελθόν, η απρόβλεπτη κατανομή του επιφανειακού πάγου, τα υψηλά ασφάλιστρα και τα υπέρογκα τέλη που ζητούσε η Ρωσία, αποθάρρυναν πολλές ναυτιλιακές από το να σκεφτούν το βόρειο πέρασμα ως οικονομικά βιώσιμη επιλογή.
Η αλλαγή του κλίματος όμως διαμορφώνει σταδιακά ένα διαφορετικό τοπίο στην Αρκτική και η Ρωσία υπόσχεται νέα παγοθραυστικά, από το 2020, που θα κρατούν ανοικτό το πέρασμα όλον τον χρόνο.
Αναλυτές εκτιμούν πως την επόμενη δεκαετία αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες θα εξετάσουν με ενδιαφέρον το συντομότερο πέρασμα, υπό την προϋπόθεση της ασφαλούς διέλευσης.
Τον Ιούλιο, η Novatek μετέφερε το πρώτο φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Κίνα, μέσω της βόρειας θάλασσας και τον Ιανουάριο η Κίνα αποκάλυψε τα σχέδιά της να δημιουργήσει ένα «πολικό δρόμο του μεταξιού», μέσα από θαλάσσιες περιοχές λιωμένων, πλέον, πάγων.
Το Venta Maersk, απέπλευσε από το Βλαδιβοστόκ την Πέμπτη και είναι προγραμματισμένο να αναχωρήσει από το Μπουσάν της Νότιας Κορέας την επόμενη εβδομάδα. Στη συνέχεια θα περάσει τον Βερίγγειο Πορθμό την 1η Σεπτεμβρίου και θα φτάσει στην Αγία Πετρούπολη στα τέλη του ίδιου μήνα.
Με πληροφορίες από Reuters
σχόλια