Το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών διοργανώνει την έκθεση design Svicolando η οποία στοχεύει στη γνωριμία με το έργο του Vico Magistretti ως designer.
Στην Αθήνα θα παρουσιαστούν μια σειρά σχεδίων του και φωτογραφίες, καθώς και πολυάριθμα αντικείμενα που έκαναν γνωστό το ιταλικό design σε όλο τον κόσμο.
Η εγκατάσταση αποτελείται από εννέα δομές, πολύπτυχα από ξύλινο σκελετό και χάρτινα πάνελ, όπου το εκτυπωμένο αρχειακό υλικό καταδεικνύει τους ιστορικούς επαγγελματικούς δεσμούς του Vico Magistretti με μερικές από τις σημαντικότερες ιταλικές εταιρείες design: Artemide, De Padova, Flu, Oluce και Schiffini, οι οποίες από το 2010 είναι επίσης και ιδρυτικά μέλη του Ιδρύματος αφιερωμένου στο δάσκαλο του ιταλικού design. Μέσα από σκίτσα και φωτογραφίες των πιο διάσημων αντικειμένων του Vico Magistretti, μέσα από σημειώσεις, επιστολές και φαξ, καθώς και από ιστορικά κομμάτια που ακόμα και σήμερα συνεχίζουν να κατασκευάζονται, τα πολύπτυχα εξιστορούν τις συνεργασίες αυτές που διήρκεσαν πάνω από είκοσι χρόνια.
Εισαγωγή του Vico Magistretti στο βιβλίο "Vico Magistretti-L'eleganza della ragione", Vanni Pasca, Μιλάνο, Idea Books (1991)
Οι υπεύθυνοι της έκδοσης πάνω στο έργο μου έκριναν σκόπιμο να συνοδεύσουν τις εικόνες με πολλά σκίτσα και σχέδια φιλοτεχνημένα από μένα μέσα στα πολλά χρόνια δουλειάς. Πιστεύω ότι αυτό το έκαναν όχι τόσο γιατί είμαι πολύ καλός σχεδιαστής όσο, μάλλον, για να εκθέσουν τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζω τη δουλειά μου και να καταδείξουν ποια είναι, σύμφωνα με μένα, η διαφορά μεταξύ sketching και design.
Όταν δίνω διαλέξεις ή μαθήματα, προσπαθώ πάντοτε να εξηγήσω ότι η δουλειά του σχεδιαστή δεν πρέπει να στέκεται υπερβολικά στο διεξοδικό καθορισμό κάθε λεπτομέρειας.
Πάντοτε πίστευα ότι το design, τουλάχιστον από την εμπειρία μου στην Ιταλία, είναι αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας μεταξύ κατασκευαστή και δημιουργού και ότι αποστολή του δημιουργού είναι να παρέχει το "concept design", δηλ. τη βαθύτερη έννοια της εικόνας και της χρήσης κάθε έργου, αξιοποιώντας, κατά την υλοποίησή του, την ακριβή τεχνική ικανότητα του κατασκευαστή.
Το αντικείμενο design δεν γεννιέται μόνο πάνω στο σχεδιαστήριο, αλλά αντίθετα διαμορφώνεται στον τόπο κατασκευής σε μια συνεχή ανταλλαγή παρατηρήσεων και προτάσεων.
Με αυτή την έννοια, όλα τα σκίτσα στο βιβλίο επιδιώκουν να καταγράψουν την προσπάθειά μου να αποδώσω στο σχέδιο την αποστολή, ήδη από την πρώτη σχεδίαση, να απεικονίσει όχι τόσο την εικόνα, όσο το σημαινόμενο, την ψυχή που η πρότασή μου αποσκοπεί να εκφράσει, υποδεικνύοντας τα τεχνικά μέσα και καθορίζοντας τα απαιτούμενα υλικά για μια οικονομική και επιτυχή κατασκευή κατά τη μαζική παραγωγή.
Το σχέδιο δεν αποτελεί, κατ' εμέ, αναπαραγωγή του αντικειμένου σε όλες τις μορφολογικές και τεχνικές λεπτομέρειές του, αλλά ένα μέσο για να εξερευνήσει κανείς βαθύτερα, να ανακαλύψει και να εκφράσει την ψυχή, την ουσία του αντικειμένου, ή καλύτερα να προσδιορίσει εκείνη την άλλη πιθανή πραγματικότητα που υπάρχει πίσω από την ορατή πραγματικότητα (look at usual things with unusual eyes).
Αυτό, κατά τη γνώμη μου, είναι το design και εκφράζεται με το sketching.
«Αυτό δεν είναι μια πίπα» έγραψε ο Μαγκρίτ σε ένα πίνακά του που αναπαριστούσε μια πίπα. Και στο design επίσης, κοιτάζοντας την πίπα, ίσως να υπάρχει κάτι άλλο. - Α.Δ.
Info:
Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών, Πατησίων 47, 210 5242646
Διάρκεια έκθεσης: 10-30 Οκτωβρίου 2014
Ώρες λειτουργίας: Δευ-Παρ 10.00-14.00
Είσοδος ελεύθερη
σχόλια