Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια

Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
0

 

Η Φόνισσα, η νέα όπερα του Γιώργου Κουμεντάκη - παραγγελία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής - παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρώτη στις 19 Νοεμβρίου 2014 στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και για τέσσερις μόνο παραστάσεις. Το λιμπρέτο του Γιάννη Σβώλου βασίζεται σε ένα από τα σπουδαιότερα έργα της ελληνικής λογοτεχνίας, τη Φόνισσα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Μια μεγαλειώδης παραγωγή σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου, σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, σκηνικά Πέτρου Τουλούδη, κοστούμια Πέτρου Τουλούδη - Ιωάννας Τσάμη και φωτισμούς του Βινίτσιο Κέλι.

Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
2011. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Μύρων Μιχαηλίδης, αναθέτει στον Γιώργο Κουμεντάκη να συνθέσει την όπερα «Η φόνισσα», πάνω στο ομώνυμο αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
2014. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η νέα όπερα - σε δύο πράξεις - του Γιώργου Κουμεντάκη, το συγκλονιστικό ψυχογράφημα της Φραγκογιαννούς, παρουσιάζεται για τρίτη φορά (23 Νοεμβρίου) στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη. Οι μουσικοί “ζεσταίνονται” στο σκάμμα της ορχήστρας.

Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Έχουν φτάσει πολύ νωρίτερα, όπως και όλοι οι συντελεστές της παράστασης, από τη ώρα της εισόδου του κοινού.

Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Στο διπλανό παρασκήνιο της χορωδίας, με φως που φωτίζει μόνο τις νότες, ο Κωνσταντίνος Ράπτης με το μπαγιάν (ακορντεόν κοντσέρτου) κάνει την δική του προετοιμασία..
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Λίγα λεπτά πριν την έναρξη, η οδηγός σκηνής θέτει τους πάντες σε ετοιμότητα.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Η Φραγκογιαννού της πρώτης διανομής Ειρήνη Τσιρακίδου, λίγο πριν πάρει τη θέση της στη σκηνή..
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Η οδηγός σκηνής της ΕΛΣ, Φανή Γκάρτζιου, έχει δώσει το πρώτο “go”.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Η παράσταση έχει ξεκινήσει.. Ο διακεκριμένος μαέστρος - και μέχρι πρόσφατα Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών - Βασίλης Χριστόπουλος, έχει τη μουσική διεύθυνση
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
“...Άλλως η αγρυπνία ήτο εν τη φύσει και τη ιδιοσυγκρασία της Φραγκογιαννούς, ήτις εσκέπτετο χίλια πράγματα, και είχεν τον ύπνον δύσκολον. Οι λογισμοί και αι αναμνήσεις της, αμαυραί εικόνες του παρελθόντος, ήρχοντο αλλεπάλληλοι ως κύματα μέσα εις τον νουν της, προ των οφθαλμών της ψυχής της...”
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
“Άφησα τη μουσική να περιπλανηθεί και να εκφράσει αβίαστα και ελεύθερα τον ψυχισμό της Φραγκογιαννούς..
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
..φτάνοντας εκεί που δεν μπορεί να φτάσει η λογική" σημειώνει ο συνθέτης Γιώργος Κουμεντάκης.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Και συνεχίζει: “Προσπάθησα να πλησιάσω τις κρυφές πτυχές μιας ψυχοπαθολογικής;
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
..ψυχονευρωτικής; δυναμικής; αυταρχικής;
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
..σίγουρα σύνθετης προσωπικότητας, που παίρνει μορφή μέσα από την συγκλονιστική λογοτεχνική προσέγγιση του Μέγιστου Παπαδιαμάντη...”
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Στη σκηνική εγκατάσταση του Πέτρου Τουλούδη, βλέπουμε το τοπίο ενός οικισμού δίπλα στη θάλασσα, όπου με ευαισθησία και πρωτοτυπία αποτυπώνεται η ελληνικότητα και ο ανοιχτός ορίζοντας. Μαζί με την Ιωάννα Τσάμη υπογράφει και τα κοστούμια.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Η Παιδική χορωδία της ΕΛΣ (που διευθύνει η Μάτα Κατσούλη) έχει τον ρόλο του παιδικού χορού, που τροφοδοτεί την εγκληματική φύση της Φραγκογιαννούς.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Εκτός από τους μονωδούς, η σύνθεση προβλέπει μεγάλη συμφωνική ορχήστρα (της ΕΛΣ), τρεις μουσικούς επί σκηνής (μπαγιάν, σαξόφωνο και κρουστά) καθώς, επίσης, τέσσερα χορωδιακά σύνολα.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Μια ακόμα γυναικεία χορωδία, ολιγομελής, με τέσσερις μοιρολογίστρες (Ειρήνη Δερέμπεη, Μαρία Μελαχροινού, Μάρθα Μαυροειδή, Μαρία Κώτη)
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
..ερμηνεύει χορωδιακά που βασίζονται στα πολυφωνικά τραγούδια της Ηπείρου.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
— ...— Πρέπει να πάρω τα βουνά, δυχατέρα! είπεν αίφνης. Αν προφτάσω!— Γιατί, μάννα; είπεν εν αγωνία η Δελχαρώ.— Γιατί... με γυρεύουν για να με φυλακώσουν.— Αλήθεια;... Εσύ το έρριξες, μάννα, το κορίτσι στο πηγάδι;— Όχι, μάρτυς μου ο Θεός! Αυτό δεν το έκαμα, είπεν η Φραγκογιαννού...— Τότε;...— Σιώπα!— Η αμαρτία σε κυνηγά, μάννα, είπε δειλώς η Δελχαρώ.— Σιώπα! Μουρλάθηκες; είπε βλοσυρά η μάννα της, υποπτεύσασα υπαινιγμόν τινά εις τον τόνον μεθ' ου ωμίλει η κόρη της.— ...
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Φραγκογιαννού (Φόνισσα): Ειρήνη Τσιρακίδου, Μαρουσώ: Έλενα Κελεσίδη, σαξόφωνο: Guido De Flavis..
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Ο ομώνυμος ρόλος είναι “τεραστίων διαστάσεων” λέει χαρακτηριστικά ο συνθέτης..
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
..ενώ απαιτεί πρωτόγνωρες αντοχές,
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
..γιατί η βασική πρωταγωνίστρια βρίσκεται περίπου δύο ώρες επί σκηνής: παρακολουθεί και κατευθύνει τα πάντα.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
“Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησον με...”
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
“Το στοίχημα της παράστασης είναι να αποδώσει το ψυχικό τοπίο της ηρωίδας”, σημειώνει μεταξύ άλλων ο σκηνοθέτης της παραγωγής Αλέξανδρος Ευκλείδης. “Τον εφιαλτικό κόσμο της Φραγκογιαννούς..”
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
— ...— Μεγάλη φουρτούνα μ' ηύρε, γέροντά μου, και μεγάλη λιγοψυχιά μ'εκόλλησε.— Ο Θεός να σε γλυτώση, κόρη μου, «από ολιγοψυχίας και από καταιγίδος», επέφερεν ο Ιωάσαφ, συνεχίζων τον ψαλμόν.— ...
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
Ιωάσαφ: Τάσος Αποστόλου.
Η Φόνισσα, από τα παρασκήνια Facebook Twitter
...Η γραία Χαδούλα εύρε τον θάνατο εις το πέραμα του Αγίου Σώστη, εις τον λαιμόν τον ενώνοντα τον βράχον του ερημητηρίου με την ξηράν, εις το ήμισυ του δρόμου, μεταξύ της θείας και της ανθρωπίνης δικαιοσύνης.
Αρχείο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ