Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Anna Wintour, ως διευθύντρια, δημοσιογράφος και κυρίως ως περσόνα, με μία καριέρα τριών δεκαετιών, έχει ξεπεράσει τη φήμη της Vogue, τη φήμη της ίδιας της «Βίβλου της Μόδας», μέσα στα χρόνια έχει μετατραπεί σε ένα brand από μόνη της.
Με το αιώνιο bob καρέ κούρεμά της, τα μεγάλα γυαλιά ηλίου, το αυστηρό παρουσιαστικό της και την αινιγματική φιγούρα της να διατρέχει τα ντεφιλέ και να εξουσιάζει τις τάσεις και τις προτιμήσεις αναγνωστών της Vogue, αλλά και μεγάλων οίκων μόδας και αγαθών πολυτελείας, η Wintour έχει αποδείξει τη δύναμή της στον χώρο εκδόσεων και μόδας, ταυτόχρονα και χωρίς αμφισβήτηση.
Είναι το στέλεχος της Conde Nast που μετέτρεψε το fashion show του Met Gala σε ένα πραγματικά οσκαρικών διαστάσεων γεγονός και κυρίως σε ένα event γενναιόδωρων χορηγιών για σπουδαίους σκοπούς: μόνο το 2015, οι New York Times κατέγραφαν ότι το συγκεκριμένο gala είχε βγάλει πάνω 145 εκ. δολάρια και δεν είναι αυτή η μόνη προσφορά της.
Φέτος και παρά το ότι η Wintour ετοιμάζεται να γιορτάσει τα 70ά γενέθλιά της, τα Μέσα και οι άνθρωποι των εκδόσεων παγκοσμίως, εικάζουν ότι η θρυλική σύμβουλος της Vogue εισέρχεται στην πιο απαιτητική και προκλητική φάση της καριέρας της.
Όπως και πολλές επιχειρήσεις μέσων μαζικής ενημέρωσης, η Vogue και η μητρική της εταιρεία Condé Nast στην παρούσα φάση βρίσκονται μπροστά σε μία πρόκληση. Πριν από λίγους μήνες, η εταιρεία αναγκάστηκε να προχωρήσει στην αναστολή έκδοσης αρκετών εντύπων της -μεταξύ των οποίων το Glamour, η Teen Vogue και το Self. Ωστόσο, τα γραφεία της Condé Nast στο Λονδίνο -γραφεία τα οποία θεωρούνται οι ψηφιακοί κόμβοι της επιχείρησης- έχουν γιγαντωθεί σε μέγεθος και κλίμακα τους τελευταίους 18 μήνες. Παράλληλα, ο εκδοτικός κολοσσός έχει κάνει άνοιγμα στις ψηφιακές εκδόσεις και εν γένει το διαδίκτυο, με προσπάθειες όπως το εγχείρημα της Vogue Business.
Μιλώντας στην Christiane Amanpour, η Wintour εξέφρασε την αισιοδοξία της γι' αυτή τη στροφή του Ομίλου στο διαδίκτυο, τα social media και την ολομέτωπη επικοινωνία με το αναγνωστικό κοινό.
«Νομίζω ότι είμαστε απίστευτα τυχεροί σήμερα που έχουμε στη διάθεσή μας, τόσους διαύλους επικοινωνίας για να επικοινωνούμε με το αναγνωστικό κοινό. Πίσω στη δική μου γενιά, όταν ήμουν εγώ ένα νεαρό κορίτσι που μεγάλωνε στη Βρετανία και όταν πια προσελήφθην στην πρώτη μου δουλειά, θεωρείτο τεράστιο επίτευγμα το να καταφέρεις -ως περιοδικό- να φτάσεις σε ένα αναγνωστικό κοινό της τάξης των 90.000 ανθρώπων. Τώρα, έχουμε 22 εκ. followers στο Instagram μόνο στον επίσημο λογαριασμό της αμερικανικής Vogue. Αυτό σημαίνει ότι απευθυνόμαστε σε άντρες και γυναίκες απ' όλον τον κόσμο με τόσο διαφορετικούς τρόπους. Βασικά, με έναν τρόπο που θα ήταν αδύνατον ακόμη και να φανταστούμε πριν από 10-15 χρόνια», δήλωσε η ίδια.
Η τοποθέτηση της, φρέσκια και απολύτως εναρμονισμένη με τις ανάγκες της εποχής, έγινε λίγο πριν από την επίσημη παρουσίαση του Roger Lynch, ως παγκόσμιου chief executive της Condé Nast και περίπου 6 μήνες μετά την ανακοίνωση για συγχώνευση της Condé Nast Internationalμε την αμερικανική Condé Nast.
Ήταν πάνω κάτω την ίδια περίοδο που οι φήμες ήθελαν τη θρυλική CEO να αποχωρεί -εν μέσω παρασκηνίου- από το τιμόνι της έκδοσης και τη θέση της CEO, φήμες που επανήλθαν πέρσι το καλοκαίρι, αλλά και στις δύο περιπτώσεις διαψεύστηκαν από τους επικεφαλής του εκδοτικού ομίλου και μάλιστα με το σχόλιο ότι η Wintour είναι αναπόσπαστο κομμάτι της φίρμας.
«Η Wintour είναι απίστευτα ταλαντούχα, μία δημιουργική ηγέτις που η επιρροή της απλώς δεν είναι εφικτό να μετρηθεί», είχε σχολιάσει ο CEO της Conde Nast, Bob Sauerberg.
«Είναι αναπόσπαστο κομμάτι του μέλλοντος του μετασχηματισμού της εταιρείας μας και συμφώνησε να συνεργαστεί μαζί μου επ 'αόριστον στο ρόλο της ως επικεφαλής της Vogue και καλλιτεχνική διευθύντρια της Condé Nast», ξεκαθάρισε.
Και μετά είναι και ο τρόπος που τόσο η Wintour, όσο και η Vogue έχουν επιλέξει να προσεγγίσουν μία σειρά από ακανθώδη ζητήματα που ξεπερνούν τα όρια της μόδας και πλέον αφορούν την κοινωνία: η διαφορετικότητα, η πολιτική, το θέμα των σοβαρών λαθών οίκων μόδας αναφορικά με την πολιτική ορθότητα. Από τη χρήση αληθινής γούνας και την καταδίκη αυτής της πρακτικής από μεγάλους οίκους μόδας μέχρι τα ρατσιστικά ατοπήματα, όλα τίθενται επί τάπητος σήμερα που τα κοινωνικά δίκτυα αντανακλούν την άποψη της κοινής γνώμης και συχνά επιφέρουν κατακραυγή.
Και η Wintour πολλές φορές κατά το παρελθόν -και πολύ πριν γίνει σαφής αυτή η ανάγκη ξεκάθαρης θέσης- έχει διατυπώσει την άποψη ότι πρέπει να υπερασπίζεται κανείς αυτό που πιστεύει. Κάτι που επανέλαβε πολλές φορές και στη συνέντευξή της στην Αμανπούρ. Και το έχει αποδείξει εμπράκτως: στην αμερικανική πολιτική αναμέτρηση τάχθηκε με την πλευρά της Χίλαρι Κλίντον και έδωσε το εξώφυλλο της Vogue τρεις φορές στην Μισέλ Ομπάμα. Ομοίως, έχει φροντίσει για την προβολή της Αλεξάντρια Οκάζιο Κορτέζ και άλλων γυναικών που έχουν τολμήσει να ορθώσουν το ανάστημά τους στο κατεστημένο και στις μορφές πατριαρχίας με τις οποίες έπρεπε να παλέψουν.
Όταν ρωτήθηκε τι ακριβώς ήθελε να δηλώσει με αυτές τις κινήσεις της, η Wintour ήταν κατηγορηματική:
«Δεν νομίζω ότι στην παρούσα φάση μας επιτρέπεται να μην παίρνουμε θέση. Πιστεύω -και εγώ και όσοι εργαζόμαστε στην Conde Nast ότι πρέπει να παλεύεις για τις πεποιθήσεις σου και να διατυπώνεις ξεκάθαρα την άποψή σου. Είναι πολύ πολύ σημαντικό να έχεις άποψη και γι' αυτό στο περιοδικό φιλοξενούμε γυναίκες στις οποίες πιστεύουμε πραγματικά. Μετά την ήττα της Κλίντον το 2016, πιστεύουμε σθεναρά ότι οι γυναίκες πρέπει να διεκδικήσουν την εξουσία και σκοπεύουμε να τις στηρίξουμε σε αυτό», απάντησε, όταν ρωτήθηκε για τη φιλοξενία τόσων Δημοκρατικών στις σελίδες του περιοδικού.
Όσο για την Ομπάμα και τα τρία εξώφυλλά της; «Ήταν πραγματική έμπνευση για τόσες πολλές γυναίκες. Και προφανώς, σε ένα πολύ υποκειμενικό σχόλιο μου, μιλώντας ως επικεφαλής της έκδοσης, είναι μια γυναίκα που αγαπά τη μόδα και ενημερώνεται», τόνισε και εξήγησε ότι είναι παράδοση του περιοδικού να φωτογραφίζει τις Πρώτες Κυρίες, συνήθως σεμνές, με ένα αυστηρό σακάκι και λίγες πέρλες να στολίζουν τον λαιμό ή τ' αυτιά τους. Όμως, η Ομπάμα, όπως παραδέχεται ήταν στυλιστικά ατρόμητη και ήταν τεράστια χαρά για όλους στην έκδοση να δουλέψουν μαζί της.
Η ίδια μίλησε με εξυμνητικά σχόλια για την πρωθυπουργό της Νέας Ζηλανδίας, Τζσαίντα Αρντέρν.
«Πιστεύω ότι λειτούργησε ενωτικά για τη χώρα με τόσο αξιοσημείωτα υπέροχο τρόπο, με τρόπο που λίγοι ηγέτες έχουν καταφέρει μέχρι σήμερα. Και ήταν τόσο ενωτικό αυτό που είπε ότι είμαστε όλοι μια πατρίδα! Ήταν ένα μήνυμα - μάθημα για πολλούς ηγέτες», τόνισε.
Παρ' όλα αυτά και παρά τη γυναικεία ματιά της, η Wintour δεν ξεχνά ότι η μεγαλύτερη έμπνευση στη ζωή και την καριέρα της, ήταν ο πατέρας της, ο παθιασμένος αρχισυντάκτης της Evening Standard, γνωστός και με το παρατσούκλι "Chilly Charlie". Όπως εξηγεί, η αποφασιστικότητα, το πείσμα και το πάθος της το οφείλει σ' εκείνον.
Πέρα από τα σοβαρά θέματα η ίδια δεν δίστασε να απαντήσει και σε ερωτήσεις που αφορούσαν το παρουσιαστικό της, το γεγονός ότι κατά το παρελθόν της έχει ασκηθεί κριτική για το πόσο αδύνατη δείχνει, αλλά και για την περσόνα που έχει δημιουργήσει. Μια περσόνα που έγινε παγκοσμίως γνωστή μέσα από το βιβλίο και την ταινία «Ο Διάβολος φορούσε Prada». Τι πραγματικά πιστεύει για όλα αυτά;
«Πολλές φορές έχω γίνει ο αποδέκτης μίας απολύτως προσωπικής κριτικής, η οποία δεν πιστεύω ότι θα ασκείτο και μάλιστα με τόση πίεση, αν στο ίδιο πόστο που βρίσκομαι εγώ, βρισκόταν ένας άντρας». Πιστεύει, λοιπόν, ότι έχει αδικηθεί ως γυναίκα σε τέτοια θέση; Η απάντησή της αξίζει τον κόπο για την ιδιαίτερη οξυδέρκεια με την οποία τοποθετείται επί του θέματος.
«Είμαι πάρα πολύ συγκεντρωμένη. Γι' αυτό, λοιπόν, ίσως εξαιτίας της υψηλής συγκέντρωσης και της διαύγειας μου, δεν έχω επιτρέψει να με επηρεάσει όλο αυτό»... Όσο για τα γυαλιά; «Με βοηθούν όταν νιώθω λίγο κουρασμένη ή άυπνη. Και ίσως γι' αυτό να έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι αυτού που είμαι. Και για να είμαι απολύτως ειλικρινής μαζί σας, ήμουν φρικτά άρρωστη όλη αυτή την εβδομάδα και επιπλέον έκανα ένα μικρό χειρουργείο στα μάτια, οπότε, τώρα γνωρίζετε και τον λόγο για τον οποίο φοράω τα γυαλιά σήμερα»...
Με στοιχεία από το Cnn.com