Τσέπες, κουμπιά και ψηλά τακούνια: Μήπως είναι εντελώς αναχρονιστικά τα ρούχα μας;

Τσέπες, κουμπιά και ψηλά τακούνια: Μήπως είναι εντελώς αναχρονιστικά τα ρούχα μας; Facebook Twitter
H Chiuri είχε τονίσει τη μεγάλη επίδραση του "Are Clothes Modern?" στην κολεξιόν της, λέγοντας ότι όποιοι ασχολούνται με τη δημιουργία ρούχων οφείλουν να έχουν πάντα στο μυαλό την επισήμανσή του Ρουντόφσκι ότι «η μόδα δεν έχει να κάνει μόνο με τη δημιουργικότητα αλλά με όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής».
0

H καλλιτεχνική διευθύντρια του Christian Dior, Maria Grazia Chiuri, άνοιξε την πρόσφατη επίδειξη μόδας του διάσημου οίκου της παρουσιάζοντας ένα απλό λευκό φόρεμα που θύμιζε τα πέπλα της κλασικής Ελλάδας και είχε πάνω του σταμπαρισμένο τον τίτλο ενός από τα πιο σημαντικά και λιγότερα γνωστά ίσως έργα κοινωνιολογικής κριτικής: του βιβλίου "Are Clothes Modern? (Είναι τα ρούχα μας σύγχρονα;) του Αυστρο-αμερικανού Μπέρναρντ Ρουντόφσκι - και μάλιστα με τα τυπογραφικά στοιχεία της πρωτότυπης έκδοσης που κυκλοφόρησε το 1947.

Ο Ρουντόφσκι, ο οποίος πέθανε το 1988 σε ηλικία 83 ετών στη Νέα Υόρκη υπήρξε ένας πολυμαθής και εικονοκλάστης αρχιτέκτονας, συγγραφέας και σχεδιαστής που έγινε διάσημος κυρίως από το βιβλίο του «Αρχιτεκτονική χωρίς αρχιτέκτονες» στο οποίο είχε επικεντρωθεί στη σπουδή αρχαίων μνημείων, νομαδικών οικισμών και άλλων εκπληκτικών δειγμάτων «πρωτόγονου» design.

«Θα έρθει όμως κάποτε εκείνη η γενιά που δεν θα έχει ανάγκη το ερέθισμα της γόβας της Σταχτοπούτας και θα δώσει τέλος στη βαρβαρική τελετουργία μύησης που αποτελεί το να βάζουμε τις γυναίκες να φοράνε ψηλά τακούνια».

Ήταν κι ο ίδιος σχεδιαστής εσωτερικών χώρων, μεταξύ πολλών άλλων δραστηριοτήτων του στα πεδία της αρχιτεκτονικής και του design, ενώ πέραν του βιβλίου του που κατέληξε φέτος να αποτελεί την κεντρική έμπνευση στην κολεξιόν του Dior, η επίδραση του στις σπουδές της μόδας και κατ' επέκταση στην κοινωνική θεωρία, οφείλεται και στην περίφημη διάλεξη που είχε δώσει κάποτε με τον τίτλο «Πώς μπορούν οι άνθρωποι να περιμένουν καλή αρχιτεκτονική όταν φοράνε τέτοια ρούχα;»

Τσέπες, κουμπιά και ψηλά τακούνια: Μήπως είναι εντελώς αναχρονιστικά τα ρούχα μας; Facebook Twitter
Bernard Rudofsky

Σε πρόσφατη συνέντευξή της στον Guardian, η Chiuri είχε τονίσει τη μεγάλη επίδραση του "Are Clothes Modern?" στην κολεξιόν της, λέγοντας ότι όποιοι ασχολούνται με τη δημιουργία ρούχων οφείλουν να διαβάσουν το βιβλίο του Ρουντόφσκι και να έχουν πάντα στο μυαλό την επισήμανσή του ότι «η μόδα δεν έχει να κάνει μόνο με τη δημιουργικότητα αλλά με όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής».

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το βιβλιαράκι του Ρουντόφσκι (που είναι εξαντλημένο στα αγγλικά, υπάρχει όμως διαθέσιμο στο web site του Museum of Modern Art) δεν απευθύνεται μόνο σε δημιουργούς ή μελετητές της μόδας, αλλά σε οποιονδήποτε άνθρωπο έχει προβληματιστεί ποτέ με τα ρούχα και τους σύγχρονους κανόνες αμφίεσης, καλώντας τον/την αναρωτηθεί μήπως «τα ρούχα που φοράμε σήμερα είναι αναχρονιστικά, παράλογα και βλαβερά», πέρα από τις πολυάριθμες άσκοπες τσέπες, τα φερμουάρ και τα κουμπιά που είναι «για τον 'πολιτισμένο' ότι είναι οι γυάλινες χάντρες για τον 'απολίτιστο'», όπως χαρακτηριστικά γράφει ο Ρουντόφσκι.

Έγραφε επίσης με γλαφυρό τρόπο για τον παραδοσιακό κορσέ παρότι βρισκόταν ήδη στα τελευταία του ως ένδυμα / αξεσουάρ όταν εκδόθηκε το βιβλίο:

«Ο κορσές αρχικά είχε χρησιμοποιηθεί ως μέσο αντιμετώπισης της υποτιθέμενης δυσπλασίας, αργότερα έγινε εστία ερωτικής έλξης, για να καταλήξει απαραίτητη προϋπόθεση ενδυματολογικής αξιοπρέπειας».

Τσέπες, κουμπιά και ψηλά τακούνια: Μήπως είναι εντελώς αναχρονιστικά τα ρούχα μας; Facebook Twitter
Διαφήμιση του 1972 για τα Bernardo Sandals, αγαπημένα σανδάλια της Τζέιν Μπίρκιν και της Τζάκι Κένεντι Ωνάση

Η εμμονή του Ρουντόφσκι υπέρ ενός ορθολογιστικού design στο ντύσιμο τον είχε οδηγήσει στη δημιουργία – μαζί με τη σύζυγό του, Μπέρτα – της δικής του φίρμας παραγωγής υποδημάτων, τα περίφημα Bernardo Sandals, τα οποία υπήρξαν αγαπημένο θερινό υπόδημα της Τζέιν Μπίρκιν και της Τζάκι Κένεντι Ωνάση, και εξακολουθούν να υφίστανται ως φίρμα.

«Το σύγχρονο υπόδημα ανήκει σ' εκείνα τα είδη ρουχισμού που η εξέλιξη τους εμποδίζεται επειδή αποτελούν και εστίες ερωτισμού» έγραφε ο Ρουντόφσκι. «Θα έρθει όμως κάποτε εκείνη η γενιά που δεν θα έχει ανάγκη το ερέθισμα της γόβας της Σταχτοπούτας και θα δώσει τέλος στη βαρβαρική τελετουργία μύησης που αποτελεί το να βάζουμε τις γυναίκες να φοράνε ψηλά τακούνια».

Με στοιχεία από το New Yorker

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
We Will Always Have London: Η νέα καμπάνια του οίκου Gucci πρωταγωνιστεί η Debbie Harry

Μόδα & Στυλ / Η Nan Goldin φωτογραφίζει την Debbie Harry για τη νέα καμπάνια του οίκου Gucci

Η Debbie Harry και η Kelsey Lu, φωτογραφημένες από την οραματίστρια Nan Goldin, είναι οι πρωταγωνίστριες μιας ιστορίας ανθρώπων, τόπων και στιγμών: μια ωδή στη διαχρονική γοητεία του Λονδίνου και τη βαθιά σύνδεση του Οίκου με την πόλη.
THE LIFO TEAM
Το μέλλον της μόδας; Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά

Μόδα & Στυλ / Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά: Το μέλλον της μόδας;

Η Zsofia Kollar, ιδρύτρια της εταιρείας Human Material Loop, εξηγεί στη LiFO πώς φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σχετιζόμαστε με τα ρούχα μας, επαναπροσδιορίζοντας αυτό που εννοούμε όταν λέμε «ύφασμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ