Ένα νέο χαρακτηριστικό ξεκινά από το Facebook και το Instagram για την καταπολέμηση της εξάπλωσης της παραπληροφόρησης κατά των εμβολίων.
Το Facebook, το οποίο είναι ιδιοκτήτης του Instagram, ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι τα ενημερωτικά αναδυόμενα παράθυρα θα εμφανίζονται στις πλατφόρμες τους όταν ένας χρήστης αναζητήσει περιεχόμενο σχετικό με εμβόλια, επισκέπτεται ομάδες και σελίδες που σχετίζονται με το εμβόλιο ή πληκτρολογεί μια αναζήτηση με hashtag σχετικό με το θέμα.
Εάν ο χρήστης έχει την έδρα του στις Ηνωμένες Πολιτείες, το αναδυόμενο παράθυρο θα συνδέει τον χρήστη με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των Η.Π.Α. για αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τα εμβόλια. Εάν ο χρήστης είναι εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών, θα τα συνδέσει με το Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας καλωσόρισε την δέσμευση του Facebook Inc να κατευθύνει τους χρήστες του σε άλλους ιστοτόπους που διαθέτουν αξιόπιστα στοιχεία και όχι παραπληροφόρηση. Έπειτα από μήνες συζητήσεων με τον ΠΟΥ, το Facebook δεσμεύτηκε να κατευθύνει τους χρήστες του σε «ακριβείς και αξιόπιστες πληροφορίες για τα εμβόλια, σε πολλές γλώσσες», στον ιστότοπο του ΠΟΥ, ανέφερε ο Οργανισμός υγείας των Ηνωμένων Εθνών, για «να διασφαλίζεται ότι οι ζωτικής σημασίας πληροφορίες για την υγεία θα φτάνουν σε ανθρώπους που έχουν περισσότερο ανάγκη». «Οι μεγάλοι ψηφιακοί οργανισμοί έχουν ευθύνη προς τους χρήστες τους να διασφαλίζουν ότι εκείνοι μπορούν να έχουν πρόσβαση σε στοιχεία για τα εμβόλια και την υγεία», ανακοίνωσε ο ΠΟΥ.
«Η παραπληροφόρηση για τα εμβόλια συνιστά μια τεράστια απειλή για την παγκόσμια υγεία και μπορεί να ανατρέψει δεκαετίες προόδου που έχει γίνει για την αντιμετώπιση ασθενειών που μπορούν να προληφθούν», υπογραμμίζεται. Θανατηφόρα λοιμώδη νοσήματα, όπως η ιλαρά, η διφθερίτιδα, η ηπατίτιδα, η πολιομυελίτιδα, η χολέρα, ο κίτρινος πυρετός, όλα μπορούν να προληφθούν με εμβολιασμό, πρόσθεσε.
Το Facebook επιβεβαίωσε στην ανακοίνωσή του ότι «ξεκινά να πρωτοπαρουσιάζει περισσότερους τρόπους να συνδέει ανθρώπους με έγκυρες πληροφορίες για τα εμβόλια στο Facebook και στο Instagram». Παράλληλα ανακοίνωσε ότι θα μειώσει στη σειρά κατάταξης ομάδες και σελίδες που διαχέουν παραπληροφόρηση για τους εμβολιασμούς στην ροή ειδήσεων και στα εργαλεία αναζήτησης, ενώ θα απορρίπτει κάθε διαφήμιση που βρίσκει ότι περιλαμβάνει λανθασμένες πληροφορίες για τους εμβολιασμούς.
Ο ΠΟΥ τονίζει ότι τα εμβόλια αποτελούν μία από τις ισχυρότερες καινοτομίες στην ιστορία της δημόσιας υγείας και εκτιμά ότι σώζουν κάθε χρόνο σε όλον τον κόσμο περισσότερες από δύο εκατομμύρια ζωές. Ο εμβολιασμός σημαίνει ότι εκατομμύρια περισσότερα παιδιά δεν μολύνονται με ασθένειες που μπορεί να απαιτήσουν μακράς διάρκειας νοσηλεία και απουσία από το σχολείο, αναφέρει ο Οργανισμός.
Τα τελευταία χρόνια ωστόσο, η παραπληροφόρηση για τους εμβολιασμούς έχει εξαπλωθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε πολλές χώρες – όπως συνέβη κατά τη διάρκεια μεγάλων εκστρατειών εμβολιασμών για την προφύλαξη από την πολιομυελίτιδα στο Πακιστάν και τον εμβολιασμό κατά του κίτρινου πυρετού στην Νότια Αμερική.
Η απόφαση του Facebook ακολουθεί μια παρόμοια του μέσου κοινωνικής δικτύωσης Pinterest Inc, που την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσε πως οι χρήστες της πλατφόρμας της που θα αναζητούν θέματα που σχετίζονται με τα εμβόλια όπως «ιλαρά» ή «ασφάλεια εμβολίων», θα λαμβάνουν αποτελέσματα από οργανισμούς όπως ο ΠΟΥ, το CDC, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής και το Δίκτυο Ασφαλούς Εμβολιασμού που στηρίζεται από τον ΠΟΥ.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας επισήμανε ότι αυτές οι αποφάσεις των εταιρειών κοινωνικής δικτύωσης θα «πρέπει να συνοδεύονται από απτά μέτρα των κυβερνήσεων και του τομέα της υγείας» που θα προωθούν την εμπιστοσύνη στον εμβολιασμό και θα απαντούν στις ανησυχίες των γονέων.