Οι ιδιωτικές στιγμές φίλων που απαθανάτισε ένας Κινέζος καλλιτέχνης πριν αυτοκτονήσει και η απεικόνιση της ζωής των γκέι από έναν ινδό ζωγράφο πριν και μετά την αποποινικοποίηση της ομοφυλοφιλίας, περιλαμβάνονται σε μια ρηξικέλευθη έκθεση φωτογραφίας στην Ταϊλάνδη.
Η έκθεση, η μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ στην Ασία με θέμα την ομοερωτική και LGBT τέχνη, ανοίγει σήμερα στην πρωτεύουσα Μπανγκόκ, επιδιώκοντας να καταπολεμήσει τις διακρίσεις κατά της LGBT κοινότητας σε μια περιοχή όπου εξακολουθεί σε πολλά έθνη να είναι ποινικοποιημένη η ομοφυλοφιλία.
Στην έκθεση SPECTROSYNTHESIS II- Exposure of Tolerance: LGBTQ in Southeast Asia στο Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού της Μπανγκόκ (BACC), η οποία θα διαρκέσει μέχρι την 1η Μαρτίου, πρωταγωνιστούν έργα 60 περίπου αβάν-γκαρντ και παγκοσμίου φήμης ασιατών καλλιτεχνών, που σε πολλές περιοχές θα ήταν αδύνατον να εκτεθούν δημοσίως.
«Στόχος της, είναι η σύνδεση με ανθρώπους που έχουν διαφορετικές απόψεις για την τέχνη των LGBT» , δήλωσε ο Patrick Sun, ιδρυτής του Sunpride του Χονγκ Κονγκ, η συλλογή του οποίου αποτελεί τον πυρήνα της έκθεσης. «Η τέχνη είναι λιγότερο συγκρουσιακή - ίσως είναι πιο ευχάριστη για το ευρύ κοινό που δεν μπορεί να συμμετέχει σε πορεία υπερηφάνειας ή να υποστηρίξει ακτιβιστικά το δικαίωμα του γάμου των γκέι», δήλωσε στο Ίδρυμα Thomson Reuters στην Μπανγκόκ. «Γι 'αυτό είναι σε μια δημόσια γκαλερί, γιατί θέλουμε το κοινό να έρθει και να δει την τέχνη, να σκεφτεί, να μιλήσει γι' αυτή και ίσως να αλλάξει άποψη», είπε. Ο Sun δήλωσε ότι επέλεξε την Μπανγκόκ ως τόπο φιλοξενίας, λόγω της πιο φιλελεύθερης στάσης της απέναντι στην ομοφυλοφιλία.
Νωρίτερα φέτος, η Ταϊβάν έγινε το πρώτο έθνος στην Ασία που αποφάσισε να νομιμοποιήσει τους γάμους ομόφυλων ζευγαριών και οι νομοθέτες στην Ταϊλάνδη συντάσσουν νομοσχέδια για την παροχή περισσότερων δικαιωμάτων στα ζευγάρια του ιδίου φύλου. Η Ινδία αποποινικοποίησε την ομοφυλοφιλία πέρυσι, αλλά οι συντηρητικές αξίες και οι βαθιά ριζωμένες προκαταλήψεις έχουν εμποδίσει την πρόοδο των δικαιωμάτων των ομοφυλόφιλων σε χώρες όπως η Μιανμάρ, η Ινδονησία, η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία και το Μπρουνέι.
Για τους LGBT+ καλλιτέχνες στις ασιατικές χώρες, μπορεί να είναι δύσκολο να δημιουργηθεί ελεύθερα το έργο τους, δήλωσε ο Chatvichai Promadhattavedi, πρώην διευθυντής του BACC, ο οποίος επιμελήθηκε την έκθεση. «Η τέχνη τους θεωρείται ανατρεπτική ή ερωτική και απαγορεύεται ή καταδικάζεται, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολο για αυτούς να γίνουν αποδεκτοί και να είναι επιτυχημένοι ως καλλιτέχνες», δήλωσε.
«Αλλά υπάρχει η εσφαλμένη αντίληψη ότι όλη η LGBT τέχνη έχει ως θέμα της το σεξ. Πρόκειται για τον πόνο, τη χαρά, τις σχέσεις, τα ανθρώπινα δικαιώματα... είναι μια αντανάκλαση της ζωής, αλλά μιας ζωής που έχει αντιμετωπίσει τρομερές τραγωδίες και τεράστιες προκλήσεις», είπε.
Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες του Ren Hang, ενός γκέι κινέζου καλλιτέχνη που έγινε διάσημος παγκοσμίως και το 2017 αυτοκτόνησε στην ηλικία των 29 ετών. Ο Ινδός καλλιτέχνης Sunil Gupta χρησιμοποιεί τους ελληνικούς μύθους για να απεικονίσει τα ζευγάρια του ίδιου φύλου. Υπάρχουν επίσης έργα από την Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ, τις Φιλιππίνες, τη Σιγκαπούρη, τη Μαλαισία, τη Σρι Λάνκα και το Χονγκ Κονγκ.
«Για το κοινό, είναι μια ευκαιρία να έρθει σε επαφή με κάτι στο οποίο δεν θα μπορούσε να εκτεθεί με άλλο τρόπο. Για εμάς, είναι ένας τρόπος να επηρεάσουμε την κοινή γνώμη επειδή η τέχνη έχει τη δύναμη να επιφέρει κοινωνική αλλαγή», λέει ο επιμελητής της έκθεσης.
σχόλια