Σε κάποιες περιοχές στο κέντρο της πολυσύχναστης και πολύβουης Βαρκελώνης υπάρχει ασυνήθιστη ησυχία και ακούει κανείς μόνο το θόρυβο παιδιών που παίζουν σε μια μικρή παιδική χαρά και το κελάηδισμα των πουλιών.
Δεν υπάρχει σχεδόν καμία κίνηση και ο χώρος όπου τα αυτοκίνητα θα ήταν παρκαρισμένα έχει γίνει χώρος για παιχνίδι, φιλοξενεί δέντρα και έναν πεζόδρομο. Το πείραμα δείχνει να πέτυχε: Τα Superblocks είναι ένα ριζοσπαστικό σχέδιο για να απομακρυνθεί ο θόρυβος και η ρύπανση της κυκλοφορίας, κάτι που θα μπορούσε να σώσει εκατοντάδες ζωές που διαφορετικά θα μπορούσαν να χαθούν εξαιτίας του μολυσμένου αέρα. Ελπίζει επίσης να λειτουργήσει ως παράδειγμα για άλλες πόλεις και ήδη η φήμη του εξαπλώνεται διεθνώς.
Υπάρχουν μόλις έξι superblocks μέχρι στιγμής, αλλά η Βαρκελώνη σχεδιάζει εκατοντάδες ακόμη. Αποτελούνται από εννέα υφιστάμενα μπλοκ τα οποία ενώνονται μεταξύ τους σε μια περιοχή που απαγορεύει όλα τα οχήματα, ενώ οι χώροι στάθμευσης για τους κατοίκους είναι υπόγειοι. Μερικοί κάτοικοι είναι αντίθετοι στο σχέδιο, είτε επειδή θέλουν να έχουν τα αυτοκίνητά τους έξω από τα σπίτια τους είτε επειδή έχουν τοπικές επιχειρήσεις και αισθάνονται ότι το εμπόριο θα επηρεαστεί από τη διακοπή της ροής της κυκλοφορίας. Υπάρχει επίσης η πρόκληση της αύξησης της τιμής των ακινήτων και των ενοικίων που είναι ορατή σε περιοχές δημιουργίας των αποκλεισμένων ζωνών, αλλά το συμβούλιο σκοπεύει να ρυθμίσει και αυτό το πλαίσιο.
Αλλά, καθώς οι πόλεις πρέπει να διαχειριστούν τους πόρους και τις προτεραιότητές τους για τη δημιουργία βιώσιμων χώρων για τους επισκέπτες και τους κατοίκους και να προωθήσουν την καινοτομία και την ανάπτυξη, η Βαρκελώνη αποφάσισε να ξεκινήσει με τα πρώτα superblocks το 2016 και τώρα ετοιμάζεται για τη δεύτερη μεγαλύτερη φάση ανάπτυξης.
«Τα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν το 60% του δημόσιου χώρου στην πόλη», εξήγησε η αντιδήμαρχος της πόλης της Βαρκελώνης, Janet Sanz, σε πρόσφατη συνέντευξη στο BBC. «Μόλις αναδιανείμετε αυτό το χώρο και αποκαταστήσετε την ισορροπία της κατάστασης, υποστηρίζετε ομάδες που μέχρι τότε δεν είχαν πρόσβαση σε αυτό το χώρο», λέει για το σχέδιο.
Μια πρόσφατη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Υγείας της Βαρκελώνης εκτιμά ότι, αν 503 ανοιχτά μπλοκ σε ολόκληρη την πόλη ενταχθούν στο σύστημα, οι μετακινήσεις με ΙΧ θα μειωθούν κατά 230.000 την εβδομάδα, καθώς οι άνθρωποι θα χρησιμοποιούν δημόσιες συγκοινωνίες, ποδήλατα ή θα περπατάνε.
Η έρευνα δείχνει ότι αυτό θα βελτίωνε σημαντικά την ποιότητα του αέρα και τα επίπεδα θορύβου στους δρόμους χωρίς αυτοκίνητα, αλλά θα είχε και σημαντικά οφέλη για την υγεία και την ευεξία των πολιτών. Αναμένεται επίσης να υπάρξουν οφέλη για την ψυχική υγεία. Η πρόσβαση σε τέτοιους χώρους μπορεί να αποτρέψει τη μοναξιά και την απομόνωση - ειδικά μεταξύ των ηλικιωμένων - καθώς οι κοινότητες σχηματίζουν ισχυρότερους δεσμούς και γίνονται πιο ανθεκτικές.
Tην ίδια ώρα, στη Βαρκελώνη οριοθετήθηκε η μεγαλύτερη ζώνη χαμηλών εκπομπών στη Νότια Ευρώπη και από την Πρωτοχρονιά, απαγορεύτηκε η κίνηση των πλέον ρυπογόνων οχημάτων σε μια μεγάλη αστική περιοχή της πόλης. Η ζώνη χαμηλών εκπομπών έχει σχεδιαστεί για να συμπληρώσει το σύστημα superblocks της πόλης.
Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν πριν από το 2000 και τα ΙΧ με πετρελαιοκινητήρες παλιότερους από το 2006 θα απαγορευτούν και θα υπάρχουν πρόστιμα ύψους από 100 έως 500 ευρώ κάθε φορά που εισέρχονται στη ζώνη. Ένα μορατόριουμ θα τεθεί σε ισχύ για τους πρώτους τρεις μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων οι παραβάτες θα λαμβάνουν ειδοποίηση για την παράβαση αλλά δεν θα επιβληθούν πρόστιμα. Η ζώνη της Βαρκελώνης καλύπτει 95 τετραγωνικά χιλιόμετρα και θα παρακολουθείται από 150 κάμερες.
σχόλια