Εννέα βίντεο συνολικής διάρκειας 4 ωρών από όλο το φάσμα της δημιουργίας του Κορεάτη Nam June Paik, ντοκιμαντέρ γύρω από τη ζωή και το έργο του, αρχειακό φωτογραφικό υλικό των εγκαταστάσεών του καθώς και επίσημη παρουσίαση από τον John Hanhardt, επιμελητή του τομέα Film and New Media του Smithsonian θα παρουσιαστούν στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων κατά τη διάρκεια του 5ου επετειακού Athens Video Art Festival ‘09 στις 14-17 Μαΐου 2009. Επίσης, για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα προβληθεί το Button Happening, ένα ασπρόμαυρο έργο του 1965 διάρκειας 2 λεπτών, που βρέθηκε και αποκαταστάθηκε πρόσφατα. Είναι πιθανότατα το πρώτο έργο που δημιούργησε ποτέ, μαγνητοσκοπημένο σε κασέτα υπολογιστή και καταγράφει μια ατομική performance - τον ίδιο τον Paik να κουμπώνει και να ξεκουμπώνει το παλτό του.
Το χαϊκού του video art
O Nam June Paik είναι ίσως ο μόνος Κορεάτης καλλιτέχνης που κατάφερε να εκθέσει έργα του σε κορυφαία μουσεία του κόσμου -στα Guggenheim και Whitney της Νέας Υόρκης, στο Guggenheim Bilbao στην Ισπανία και στο κέντρο Pompidou στο Παρίσι- και συγκέντρωνε διαρκώς πάνω του την παγκόσμια προσοχή, δραστήριος μέχρι την τελευταία στιγμή, παρόλο που απ' το 1996 ήταν καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι. Χτυπημένος από εγκεφαλικό που παρέλυσε την αριστερή πλευρά του σώματός του, συνέχισε να δημιουργεί τα γλυπτά-κατασκευές με συσκευές τηλεόρασης, τις ρομποτικές επινοήσεις του και τα γιγαντιαία video-wall, στήνοντας ακόμα και ολόκληρες παραστάσεις σαν το Hommage à John Cage, το φθινόπωρο του 2004. «Κατά τον ίδιο τρόπο που οι Γιαπωνέζοι κατάφεραν να δημιουργήσουν χαϊκού ποίηση, οι video artists πρέπει να μάθουν να εκφράζονται μέσα σε τριάντα δευτερόλεπτα. Διαφορετικά, δεν πρόκειται να επιβιώσουμε τον επόμενο αιώνα. Χρειάζεται να διαθέσεις μόνο δέκα δευτερόλεπτα, είκοσι το πολύ, για τα γλυπτά μου, όσα και για μια εικόνα. Μπορείς να τα κοιτάξεις, να τα ξανακοιτάξεις κι έπειτα να σηκωθείς και να φύγεις...» είχε πει χαρακτηρίζοντας τα έργα του, ένας απ' τους πρώτους που ασχολήθηκε με την τέχνη του video κι απ' τους κορυφαίους στο είδος του, απ' τους βασικούς εκπροσώπους του neo-dada κινήματος, του fluxus.
Ηis MTV
Απ' τις πιο εντυπωσιακές δηλώσεις του ήταν αυτή που υπερασπιζόταν τον κόσμο του MTV: «Τα βιντεοκλίπ του MTV», είχε πει «έχουν ήδη δείξει ότι υπάρχει μεγάλη σχέση μεταξύ ήχου και εικόνας. Οι άνθρωποι έχουν συνηθίσει αυτά τα ηλεκτρονικά κολλάζ. Αν τα συγκρίνεις με τις underground ταινίες της δεκαετίας του '60, θα βρεις πολλά κοινά σημεία. Το MTV δεν είναι η μόνη προσέγγιση στο θέμα ήχος-και-εικόνα, αλλά είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση. Έχει συνεισφέρει πολύ στην ανάπτυξη του visual music και του video art». Εκτός από επίμονος μελετητής της τεχνολογίας υπήρξε και αδιάκοπος αμφισβητίας της. Η διάθεσή του να αμφισβητεί τα πράγματα δεν μπορούσε να μη συμπεριλάβει και την ίδια την τέχνη. Σε μια συνέντευξή του δηλώνει προκλητικά, σχεδόν ντανταϊστικά: «Η τέχνη είναι απάτη. Πρέπει να κάνεις μόνο κάτι που δεν έχει κάνει κανείς άλλος».
σχόλια