- Στιγκ Λάρσον, Το κορίτσι με το τατουάζ, μτφρ. Γιώργος Μαθόπουλος, εκδόσεις Ψυχογιός.
Η βία που ενεδρεύει κάτω από την απόμακρη ευγένεια της Βόρειας Ευρώπης. Η ταινία, σε σκηνοθεσία του Δανού Νιλς Άρντεν Όπλεβ, άφησε εξίσου καλές εντυπώσεις με το βιβλίο.
- Ρίτσαρντ Γέιτς, Ο δρόμος της επανάστασης, μτφρ. Ερρίκος Μπαρτζινόπουλος, εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες.
Η αμερικανική suburbia των '50s σπαράζει και ονειρεύεται το Παρίσι. Η ταινία, σε σκηνοθεσία του Σαμ Μέντες, ήταν υποψήφια για 3 Όσκαρ, και χάρισε στην αγαπημένη μας Κέιτ Γουίνσλετ μια Χρυσή Σφαίρα.
- Στέφανι Μέγιερ, Έκλειψη, μτφρ. Βασιλική Λατσίνου, εκδόσεις Πλατύπους.
Η αιώνια φαντασίωση της αδιάφορης εμφανισιακά έφηβης: ένα πανέμορφο αγόρι (που τυγχάνει βαμπίρ) θα την ερωτευτεί παράφορα, χωρίς κανέναν προφανή λόγο. Αυτός ο ύμνος στην αποχή από το σεξ είναι το νέο μπλοκμπάστερ που θα μας ταλαιπωρήσει και για την επόμενη δεκαετία. Την πρώτη ταινία σκηνοθέτησε η Κάθριν Χάρντγουικ.
- Τζ. Κ. Ρόουλινγκ, Χάρι Πότερ, μτφρ. Καίτη Οικονόμου, εκδόσεις Ψυχογιός.
Πέρα από το κλισέ ότι έμαθαν τη γενιά της τεχνολογικής έκρηξης να διαβάζει λογοτεχνία, τα βιβλία της Ρόουλινγκ είναι πραγματικά απολαυστικά για όλους όσους έχουν κλίση στη λογοτεχνία του φανταστικού. Οι περισσότερες ταινίες ήταν μέτριες, αλλά ξεχωρίζει η τρίτη στη σειρά (Ο Χάρι Πότερ και ο αιχμάλωτος του Αζκαμπάν) γιατί τη σκηνοθέτησε ο Αλφόνσο Κουαρόν.
- Ζαν-Ντομινίκ Μπομπί, Το σκάφανδρο και η πεταλούδα, μτφρ. Μαρία Αγγελίδου, εκδόσεις Ψυχογιός.
Η αληθινή ιστορία του Ζαν-Ντομινίκ Μπομπί που μια ωραία πρωΐα βρέθηκε ολοκληρωτικά παράλυτος (μετά από εγκεφαλικό), και μπορούσε μόνο να ανοιγοκλείνει το ένα του μάτι. Η δύναμη της ανθρώπινης θέλησης και η αγριότητα τού να σε φυλακίζει το ίδιο σου το σώμα έγινε ταινία απ' τον Τζούλιαν Σνάμπελ, που κατάφερε να μας συγκινήσει χωρίς φτηνούς μελοδραματισμούς.
- Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν, Ο Άρχοντας των δαχτυλιδιών, μτφρ. Ευγενία Χατζηθανάση-Κόλλια, εκδόσεις Κέδρος.
Το αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας του φανταστικού έγινε στα χέρια του Πίτερ Τζάκσον ένα μοναδικό επίτευγμα στην ιστορία του κινηματογράφου. Τον ευγνωμονούμε που δεν κατέστρεψε μια απ' τις πιο πολυεπίπεδες και συναρπαστικές ιστορίες που γράφτηκαν ποτέ.
- Πατρίκ Ζισκίντ, Το άρωμα, μτφρ. Μαρία Αγγελίδου, εκδόσεις Ψυχογιός. Σκηνοθεσία Τομ Τίκβερ.
Ο Τομ Τίκβερ πήρε το ανατριχιαστικό, βασανιστικό μυθιστόρημα του Ζισκίντ και το μετέτρεψε σε μια ταινία που μας άφησε με ανάμεικτα αισθήματα.
- Χ. Τζ. Ουέλλς, Ο πόλεμος των κόσμων, μτφρ. Γιώργος Κυριαζής, εκδόσεις Ερατώ.
Η ιστορία που έβγαλε τον κόσμο πανικόβλητο στους δρόμους να ψάχνει τους Αρειανούς όταν τη μετέδωσε ο Όρσον Ουέλλς απ' το ραδιόφωνο στη δεκαετία του '30 έγινε μια μέτρια ταινία απ' τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, με τον Τομ Κρουζ να προσπαθεί να πείσει ότι δεν είναι ο Τομ Κρουζ αλλά ένας λιμενεργάτης με διαλυμένη οικογένεια και να αποτυγχάνει.
- Ντάγκλας Άνταμς, Γυρίστε τον Γαλαξία με ωτοστόπ, μτφρ. Δημήτρης Αρβανίτης, εκδόσεις Φανταστικός Κόσμος.
Η επιστημονική φαντασία ποτέ δεν ήταν τόσο ιδιοφυώς αστεία, πράγμα στο οποίο η ταινία του Γκαρθ Τζένινγκς υστερούσε κατά πολύ.
- Κ. Σ. Λιούις, Το λιοντάρι, η μάγισσα και η ντουλάπα, μτφρ. Τζένη Μαστοράκη, εκδόσεις Κέδρος.
Η χριστιανικών αποχρώσεων παιδική σειρά του Λιούις αγαπήθηκε πολύ από παιδιά και ενήλικες, αλλά οι ταινίες της Ντίσνεϊ ήταν μάλλον απογοητευτικές (για τους ενήλικες τουλάχιστον).
- Σόμερσετ Μομ, Το βαμμένο πέπλο, μτφρ. Τρισεύγενη Παπαϊωάννου, εκδόσεις Μεταίχμιο.
Η τιμωρία και η πνευματική αφύπνιση μιας γυναίκας στη μαστιζόμενη απ' τη χολέρα Κίνα του '20, όπως την έγραψε ο μεγάλος Σόμερσετ Μομ, έγινε από τον John Curran μια ταινία που αποδίδει μοναδικά την ατμόσφαιρα της εποχής και ρίχνει το βάρος της στις ερμηνείες του Έντουαρτ Νόρτον και της Ναόμι Γουότς.
- Τζέιν Όστεν, Περηφάνια και προκατάληψη, μτφρ. Αργύρης Χιόνης, εκδόσεις Πατάκης.
Η απόλυτη ιστορία αγάπης, υπεύθυνη για το σωρό των ρομάντσων που μας κατακλύζει (και απέχει εκατομμύρια έτη φωτός από την κοφτερή γλώσσα και τη διεισδυτική πένα της Όστεν) μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Τζο Ράιτ, με την Κίρα Νάιτλι στο ρόλο της αρχετυπικής Ελίζαμπεθ.
- Νικ Χόρνμπι, High Fidelity, μτφρ. Σώτη Τριανταφύλλου, εκδόσεις Πατάκη.
Το πανέξυπνο μυθιστόρημα του Χόρνμπι για τη δύσκολη ενηλικίωση στα 30 και κάτι ευτύχησε να πέσει στα χέρια του Στίβεν Φρίαρς, βρήκε στο πρόσωπο του Τζον Κιούζακ τον ιδανικό ερμηνευτή, και έγινε must-see για όποιον αρνείται πεισματικά να μεγαλώσει, αγαπάει τη μουσική και τρελαίνεται για λίστες.
- Κόρμακ ΜακΚάρθυ, Ο δρόμος, μτφρ. Αύγουστος Κορτώ, εκδόσεις Καστανιώτη.
Στο Δρόμο του ΜακΚάρθυ περπατούν ένας ανώνυμος πατέρας με το γιο του σε ένα μετα-κατακλυσμιαίο τοπίο, αναζητώντας τη θάλασσα και την επιβίωση. Ο Τζον Χίλκοουτ σκηνοθέτησε τον Βίγκο Μόρτενσεν στην ομώνυμη ταινία, που είναι το ίδιο δυσοίωνη και ζοφερή με το βιβλίο.
- Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας, μτφρ. Κλαίτη Σωτηριάδου-Μπαράχας, εκδόσεις Λιβάνη.
Ο αξέχαστος έρωτας του Φλορεντίνο Αρίσα για τη Φερμίνα Δάσα (την περίμενε 51 χρόνια) που περιέγραψε με το γνωστό αριστοτεχνικό του τρόπο ο Μάρκες μετατράπηκε σε μια κάπως ανιαρή (ίσως και με λάθος καστ) ταινία από τον Μάικ Νιούελ.
σχόλια