Ο κυκλαδικός πολιτισμός ταξιδεύει στην Κωνσταντινούπολη

Ο κυκλαδικός πολιτισμός ταξιδεύει στην Κωνσταντινούπολη Facebook Twitter
0

via

Κυκλαδικά ειδώλια από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης πρόκειται να ταξιδέψουν στην Κωνσταντινούπολη, προκειμένου να παρουσιαστούν από τις 23 Μαΐου σε μία μεγάλη έκθεση, που θέλει να διερευνήσει τις σχέσεις ανάμεσα στις Κυκλάδες και στη δυτική Μικρά Ασία κατά την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού, δηλαδή την 3η π.Χ. χιλιετία.

Η έκθεση θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Σακίπ Σαμπαντσί, στην περιοχή Εμιρτζάν της ευρωπαϊκής ακτής του Βοσπόρου. Για την οργάνωση της έκθεσης συνεργάζονται εδώ και μήνες ο διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης και η διευθύντρια του τουρκικού μουσείου Νανζάν Ολτσέρ. 

Σε αντάλλαγμα εξάλλου θα οργανωθεί το 2012 στην Αθήνα, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, έκθεση χειρόγραφων κειμένων οθωμανικής καλλιγραφίας καθώς και αντικειμένων από το Μουσείο Σακίπ Σαμπαντσί.

Τα Αρχαιολογικά Κρατικά Μουσεία Κωνσταντινούπολης, Σμύρνης, Δορυλαίου και Κιουτάχειας συμμετέχουν στην διοργάνωση, που περιλαμβάνει επίσης νέα ευρήματα από τις ανασκαφές της Μιλήτου και των Κλαζομενών αλλά και ευρήματα από την Τροία. Περισσότερα από 200 αρχαία αντικείμενα από την Τουρκία, 35 από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και 33 από το Εθνικό Αρχαιολογικό θα αναλάβουν να «απαντήσουν» σε ερωτήματα όπως: Πώς ήταν οι δύο πλευρές του Αιγαίου στην 3η π.Χ. χιλιετία; Ποιες ήταν οι σχέσεις και οι ανταλλαγές ανάμεσά τους; Ποιες οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές των πολιτισμών που άνθησαν σ' αυτές της περιοχές; 

Ανάμεσα στις αρχαιότητες που θα ταξιδέψουν στην Πόλη, μετά την έγκριση που έδωσε το ΚΑΣ, περιλαμβάνονται το περίφημο «τηγανόσχημο» αγγείο του Εθνικού Αρχαιολογικού πάνω στο οποίο είναι χαραγμένο ένα πλοίο, μία χρυσή καρφίτσα από τις Κυκλάδες (αντίστοιχη προέρχεται από την Τροία) και το ειδώλιο του «λυρωδού». Από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης εξάλλου έχουν επιλεγεί το ειδώλιο του «αξιωματούχου» (ή κυνηγού), «βιολόσχημα» και «ραμφόσχημα» ειδώλια, αρύβαλλοι (μικρά αγγεία) με χρώμα στο εσωτερικό τους κ.ά. 

Η έκθεση αναπτύσσεται στους νέους χώρους του μουσείου, το οποίο εκτείνεται υπόγεια (το παλαιό κτίριο ου 19ου αιώνα ανήκε σε μία Αιγύπτια πριγκίπισσα και περιτριγυρίζεται από εξαιρετικούς κήπους). Η «αφήγηση» αρχίζει με τα πρώτα αντικείμενα από πηλό, που έφτιαχναν οι άνθρωποι αρχικά με τα χέρια τους και στη συνέχεια με τον τροχό και συνεχίζεται με μεταλλικά όπλα και εργαλεία, όπως οι χάλκινες αιχμές δοράτων και τα εγχειρίδια. 

Η μαρμαρογλυπτική με όλα τα ειδώλια αποτελεί ιδιαίτερη ενότητα, ενώ η επόμενη με τίτλο «Ιδεολογία» αναφέρεται στην ερμηνεία των ειδωλίων και στα ταφικά έθιμα των ανθρώπων εκείνης της μακρινής εποχής. 

Ακολουθεί το εμπόριο και οι σχέσεις που αναπτύσσονταν ανάμεσα στα νησιά και τις ακτές της Μικράς Ασίας με αντικείμενα παρόμοια μεταξύ τους, που βρίσκονταν και στις δύο πλευρές. Εύρημα της έκθεσης τέλος, αποτελεί το ξύλινο ομοίωμα σε φυσικό μέγεθος, ενός κυκλαδικού πλοίου, το οποίο θα είναι τοποθετημένο σε ένα δεύτερο, κατώτερο επίπεδο ώστε να είναι ορατό και από ψηλά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ