ΜΙΑ ΝEΑ ΤΟΠΟΓΡΑΦIΑ της Αθήνας θέλησαν να αναδείξουν οι πέντε θεατρικές ομάδες που συμμετέχουν στις «Πολεοδομές». Οι ίδιοι οι συμμετέχοντες λένε ότι με τις παραστάσεις τους «γράφεται και σκηνοθετείται ένα εναλλακτικό ντοκιμαντέρ της πόλης». Οι χώροι που επιλέχθηκαν για τις παραστάσεις δεν έχουν καμία σχέση με θεατρικές σκηνές, αλλά είναι, ο καθένας με τον τρόπο του, μέρος του σύγχρονου αστικού τοπίου που συνέχεια αλλάζει και μεταμορφώνεται και αποτελούν το σημείο έναρξης των πέντε διαφορετικών ιστοριών που θα παιχτούν αυτό τον Ιούλιο στην Αθήνα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Πέντε διαφορετικές θεατρικές σκηνές, λοιπόν, θα στηθούν σε απρόσμενα σημεία της πόλης, όπως στην ταράτσα του Γαλλικού Ινστιτούτου στο Κολωνάκι, στο Σχολικό Συγκρότημα της Τρώων 2 στο Θησείο, στον προαύλιο χώρο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών και στην ταράτσα του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος.
Ομάδα Nova Melancholia
«Πρώτος Στοχασμός: Περί όσων μπορούν να τεθούν εν αμφιβόλω»
Στην Πολεοδομία 3, η Ομάδα Nova Melancholia, σε σκηνοθεσία Βασίλη Νούλα, ασχολείται με ένα κείμενο του 1641, του φιλόσοφου Ρενέ Ντεκάρτ. Η περφόρμανς, που τιτλοφορείται Πρώτος Στοχασμός: Περί όσων μπορούν να τεθούν εν αμφιβόλω, θα λάβει χώρα στην ταράτσα του Γαλλικού Ινστιτούτου στην οδό Σίνα στο Κολωνάκι κι έχει να κάνει με τη δύναμη του στοχασμού. Όπως εξηγεί ο σκηνοθέτης της παράστασης, «επιχειρείται μια ρυθμική-μουσική προσέγγιση του Πρώτου Στοχασμού του Ντεκάρτ, μέρους του φιλοσοφικού του έργου Στοχασμοί περί της πρώτης φιλοσοφίας (1641), όπου για πρώτη φορά στα νεότερα χρόνια γίνεται λόγος για ριζική αμφισβήτηση των πάντων, ορίζοντας το Εγώ ως απόλυτο κριτή της πραγματικότητας» και συνεχίζει: «Η χρήση της ταράτσας στο έργο έχει την έννοια του στοχασμού που σε βάζει να ξεπεράσεις κάποια όρια και να δεις τα πράγματα από μια απόσταση, έτσι ώστε να μπορέσεις να σκεφτείς και να τα κρίνεις».
10-11-12/07, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών (ταράτσα), Σίνα 32, Κολωνάκι, έναρξη προπώλησης: 20/06
Ομάδα Mkultra
«Μια εκδρομή»
Η Ομάδα Mkultra στην Πολεοδομή 2 παρουσιάζει το έργο Μια εκδρομή σε σκηνοθεσία Γκίγκης Αργυροπούλου, στο σχολικό συγκρότημα της Τρώων 2, στο Θησείο. «Συχνά, στη δουλειά μας η αρχιτεκτονική δομή αλλά και η κοινωνική χρήση ενός χώρου αποτελούν σημαντικό στοιχείο, καθώς κάνουμε παραστάσεις για τον συγκεκριμένο χώρο στον οποίο παρουσιάζονται. Προσπαθούμε να συνδυάσουμε τη δομή, την ιστορία και τη χρήση του χώρου με το υλικό της κάθε παράστασης. Δημιουργούμε, έτσι, μια άλλη αρχιτεκτονική αυτού του χώρου», μας εξηγεί η σκηνοθέτις. «Στη συγκεκριμένη παράσταση παίρνουμε ως δεδομένο ότι η Αθήνα κάθε καλοκαίρι αλλάζει. Μικρές σκηνές διαδραματίζονται στα μπαλκόνια και στις ταράτσες, κάνοντας μια νέα τοπογραφία να αναδυθεί. Το ιδιωτικό γίνεται δημόσιο και το δημόσιο ιδιωτικό. Αυτό που θέλουμε να κάνουμε είναι να οργανώσουμε μια προσωρινή γειτονιά στην καρδιά της Αθήνας, μια ενδιάμεση ζώνη, ένα σπίτι. Η παράσταση αυτή θα είναι μια απρόσμενη εκδρομή. Η ιδέα του σχολείου μάς άρεσε πολύ, γιατί όλοι έχουμε περάσει από κει, αλλά κανείς μας δεν έμεινε. Παρ’ όλα αυτά, τα σχολεία φέρουν για πάντα τα σημάδια αυτών που πέρασαν. Όλοι μας έχουμε αφήσει από ένα ίχνος».
07-09/07, Σχολικό συγκρότημα της Τρώων 2 στο Θησείο, έναρξη προπώλησης: 16/06
Ομάδα Mag
«Αυτοβιογραφία (Τόμας Μπέρνχαρντ)»
Στην Πολεοδομία 1, η Ομάδα Mag επιλέγει να παρουσιάσει την αυτοβιογραφία του Αυστριακού συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ στον προαύλιο χώρο της ΑΣΚΤ. «Πρόκειται για μια παράσταση-περφόρμανς», λέει ο σκηνοθέτης Κώστας Κουτσολέλος, σκηνοθέτης της παράστασης. «Υπάρχουν τέσσερις περφόρμερ και στην ουσία τα τέσσερα σώματα των ηθοποιών καλούνται να προβάλουν το παραμορφωμένο εσωτερικό τοπίο του Μπέρνχαρντ». Η Αυτοβιογραφία του Μπέρνχαρντ είναι ένας μοναδικός στοχασμός πάνω στην αναζήτηση της συνάντησης του Εγώ με τον κόσμο. Μια συνάντηση που δεν επιτυγχάνεται ποτέ. Ο ίδιος εξομοιώνει την κοινωνία μ’ ένα τεράστιο ίδρυμα, ζοφερό και απάνθρωπο, αποτελούμενο από εκατομμύρια άτομα με ειδικές ανάγκες. «Σκοπός μας δεν είναι να κάνουμε μια σκηνική αναπαράσταση των γεγονότων που περιγράφει ο Αυστριακός λογοτέχνης, αλλά να εστιάσουμε στην ίδια την κραυγή απόγνωσης που αρθρώνει το έργο». Όσον αφορά την επιλογή του χώρου, ο Κουτσολέλος υποστηρίζει ότι: «Ήταν θέμα συναισθήματος κι ενστίκτου. Επιπλέον, πρόκειται για έναν χώρο χωρίς καμία προφανή χρήση, κι αυτό βοηθά, επειδή λειτουργεί σαν ένας λευκός καμβάς».
03-05/07, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, έναρξη προπώλησης: 13/06
Ομάδα Χάπι Εντ
«Η ταράτσα του Αυτόχειρα»
Στην ταράτσα του Γαλλικού Ινστιτούτου θα διαδραματιστεί και η Πολεοδομία 4 της Ομάδας Χάπι Έντ σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη. Το έργο Η ταράτσα του Αυτόχειρα πραγματεύεται το ζήτημα της αυτοκτονίας και παίρνει ως αφορμή την πτώση της υπαρξιακής ποιήτριας Κοραλίας Θεοτοκά, συζύγου του Γιώργου Θεοτοκά, από την ταράτσα του σπιτιού της. Τον ρόλο της ποιήτριας ερμηνεύει η Υβόννη Μαλτέζου, μία ηθοποιός με μακρά θεατρική πορεία. Με φόντο μια αστική ταράτσα, μια γυναίκα απευθύνει στο πλήθος τον λόγο της. « Ο χώρος της ταράτσας είναι ταυτόσημος με τον υπαρξιακό ίλιγγο. Εκεί μπορεί να ανέβει κάποιος μόνος του για να σκεφτεί, για να κάνει ένα μικρό διάλειμμα. Ανάμεσα σε όλες τις ταράτσες της Αθήνας υπάρχουν κι αυτές που ανεβαίνει κανείς για να πέσει. Μέσα από την πράξη της αυτοκτονίας καλούμαστε όλοι να αναρωτηθούμε για το νόημα της ζωής», τονίζει η Μαυραγάνη.
14-15-16/07, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών (ταράτσα), Σίνα 32, Κολωνάκι, έναρξη προπώλησης: 23/06
Ομάδα Projector
«Ταξίδι με τρένο»
Τέλος, η Πολεοδομία 5 εμπνέεται από το κτίριο του ΟΣΕ, την κεντρική θέση του στην πόλη και τη θέα που απλόχερα προσφέρει, σαν ένα πλοίο μέσα στον ωκεανό των αθηναϊκών κτιρίων. «Στόχος είναι να αναπτυχθεί, σαν ντοκιμαντέρ, μία παράσταση με θεματικό επίκεντρο τον σιδηρόδρομο στη χώρα μας, την ιστορία, το μέλλον και τους ανθρώπους του. Με υπό- θεση εργασίας και άξονα αφήγησης ένα ταξίδι με το τρένο, φιλοδοξούμε να παρουσιάσουμε με τρόπο θεατρικό ένα πορτρέτο του ελληνικού σιδηροδρόμου. Τι σημαίνει ένα ταξίδι με το τρένο, ποιες αφηγήσεις μάς προσφέρει, ποιες αναμνήσεις μάς ξυπνά αλλά και με ποια παράπονα μας αφήνει. Με επίκεντρο τη συγκεκριμένη ταράτσα και την πόλη να απλώνεται γύρω σε ακτίνα χιλιομέτρων θα επιχειρήσουμε, μέσα από ένα πορτρέτο του μικρόκοσμου των σιδηροδρόμων, μια αναγωγή στον ευρύτερο χώρο της πόλης» λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης Ανέστης Αζάς.
18-19-20/07, Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε. (ταράτσα), Καρόλου 1-3, έναρξη προπώλησης: 27/06
σχόλια