Ακόμα και μετά από τόσα χρόνια, πολύ κόσμος που έχει συνδέσει τις ταινίες του με κάτι έντονα παράδοξο και σκοτεινό, εκπλήσσεται συνειδητοποιώντας πόσο θετική και φωτεινή προσωπικότητα εκπέμπει ως άτομο ο Ντέιβιντ Λιντς, ένας από τους επιφανέστερους σκηνοθέτες του κόσμου, αλλά και ένας από τους πιο γνωστούς και ενθουσιώδεις θιασώτες της τεχνικής του Υπερβατικού Διαλογισμού. Δικό του δημιούργημα άλλωστε είναι το David Lynch Foundation, ίδρυμα που λειτουργεί ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός προσφέροντας υποτροφίες σε όσους/ες επιθυμούν να διδάξουν την συγκεκριμένη μέθοδο, η οποία όπως έχει πει ο ίδιος πολλές φορές, του έσωσε την ζωή και του απελευθέρωσε την δημιουργικότητα, όταν την ανακάλυψε μετά τα μέσα της δεκαετίας του '70.
Ο 74χρονος σκηνοθέτης, δημιουργός μεταξύ πολλών άλλων και της θρυλικής τηλεοπτικής σειράς Twin Peaks που αυτές τις μέρες συμπληρώθηκαν 30 χρόνια από την πρώτη της εμφάνιση στις τηλεοράσεις του πλανήτη, μίλησε στο Vice από το εργαστήριο-ξυλουργείο του στο Λος Άντζελες όπου περνά κυρίως τις ώρες με τις διάφορες εκπληκτικές κατασκευές του. Την ημέρα της συνέντευξης ήταν αφοσιωμένος στη δημιουργίας μιας λάμπας από ξύλο.
Νομίζω ότι μετά από αυτό θα γίνουμε καλύτεροι και πιο συμπονετικοί και θα βρεθούμε πιο κοντά στην πνευματική ζωή αλλά και πιο κοντά ο ένας στον άλλον. Οι ταινίες θα επιστρέψουν. Όλα θα επιστρέψουν σε μια καλύτερη μάλλον εκδοχή.
«Η καθημερινή μου ρουτίνα είναι σχεδόν η ίδια με πριν», λέει. «Με το που ανοίγω τα μάτια, καφές. Κατευθείαν και διαρκώς. Έτσι είμαι εγώ. Πώς είναι οι ασθενείς με τον ορό στα νοσοκομεία; Έτσι είμαι κι εγώ, σα να έχω έναν ορό με καφέ που τρέχει σταγόνα-σταγόνα όλη μέρα. Ακολούθως, διαλογισμός και μετά πιάνω δουλειά...».
Στη συνέχεια περιγράφει την αδυναμία του στις δημιουργίες με βάση το ξύλο: «Είναι το πιο εκπληκτικό υλικό και μυρίζει τόσο υπέροχα όταν το κόβεις. Όπως και ο Υπερβατικός Διαλογισμός, το ξύλο είναι κάτι για το οποίο μπορεί να πει κανείς ότι μας το προσφέρει ο 'παντοδύναμος και ελεήμων Πατήρ΄ εν αφθονία. Πού θα βρισκόμαστε χωρίς την ξυλεία και χωρίς τον ηλεκτρισμό;»
«Το σκοτάδι δεν είναι τίποτα – ορίζεται μόνο ως απουσία. Ο αρνητισμός είναι η απουσία της συνολικά θετικής προδιάθεσης που κρύβουμε μέσα. Όταν αναζωογονηθεί, το σκοτάδι της αρνητικότητας αρχίζει να ξεθωριάζει υπό το φως του θετικού. Μόλις καθαρίσει αυτός ο σωλήνας, οι δημιουργικές ιδέες έρχονται από μόνες τους. Αυτό που μπλοκάρει τη ροή τους είναι η αρνητικότητα. Όταν κάνεις διαλογισμό, αρχίζεις να βλέπεις τις λύσεις να εμφανίζονται»
Και γιατί ειδικά Υπερβατικός Διαλογισμός και όχι κάποια άλλη μέθοδο ή τεχνική διαλογισμού;
«Επειδή είναι εύκολο και δεν θέλει κόπο. Και επειδή δημιουργήθηκε ακριβώς για εξασκείται από κάποιον σε συνθήκες απομόνωσης. Δεν πρόκειται για μέθοδο συγκέντρωσης ή περισυλλογής ή για «διαλογισμό ενσυνειδητότητας» [mindfulness meditation]. Μια χαρά είναι όλα αυτά, αλλά μόνο ο Υ.Δ. επιτρέπει την υπέρβαση. Αν με ρωτάτε ποια συμβουλή θα έδινα στον κόσμο που έχει να διαχειριστεί το άγχος και την αγωνία αυτής της πανδημίας, η απάντηση μου είναι απλή. Είναι ευκαιρία να μάθει κανείς – εξ αποστάσεως έστω - την τεχνική του Υπερβατικού Διαλογισμού. Η ζωή του θα γίνεται όλο και καλύτερη. Θα αρχίσει να βλέπει μια όλο και μεγαλύτερη εικόνα για τον εαυτό του και για τους άλλους»
Όσο για αυτήν την κατάσταση απομόνωσης που βιώνουμε προσπαθώντας να αποφύγουμε την επαφή με τον ιό, προβλέπει ότι θα διαρκέσει για λίγο καιρό ακόμα και πάντως «όσο χρειαστεί για να οδηγήσει σε ένα νέο τρόπο σκέψης».
Καλύτερο ή χειρότερο;
«Νομίζω ότι μετά από αυτό θα γίνουμε καλύτεροι και πιο συμπονετικοί και θα βρεθούμε πιο κοντά στην πνευματική ζωή αλλά και πιο κοντά ο ένας στον άλλον. Οι ταινίες θα επιστρέψουν. Όλα θα επιστρέψουν σε μια καλύτερη μάλλον εκδοχή».
Για όσους πάντως το σκέφτονται να ακολουθήσουν την ένθερμη προτροπή του Λιντς και να εξοικειωθούν με την ιδέα και την τεχνική του Υπερβατικού Διαλογισμού, μια καλή πρώτη επαφή με το θέμα θα ήταν ίσως το παρακάτω ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε προ δεκαετίας, έχει τίτλο "Meditation, Creativity, Peace" (Διαλογισμός, Δημιουργικότητα, Ειρήνη) και συγκεντρώνει μπόλικο υλικά από την παγκόσμια περιοδεία που είχε κάνει ο σκηνοθέτης δίνοντας μια σειρά από διαλέξεις και συνεντεύξεις με άξονα την δημιουργική διαδικασία που ακολουθεί και την σχέση του με την μέθοδο του Υπερβατικού Διαλογισμού.