Η νέα εποχή του αθηναϊκού τουριστικού σουβενίρ

Η νέα εποχή του αθηναϊκού τουριστικού σουβενίρ Facebook Twitter
0

Πόσες φορές δεν έχετε ακούσει ξένους επισκέπτες, αλλά και ντόπιους, να αναφωνούν ότι μόνο στην Αθήνα συμβαίνει το ένα ή το άλλο; Μια ομάδα νέων αθηναιογράφων και σχεδιαστών συλλαμβάνει όλα αυτά τα παράδοξα, άναρχα και μοναδικά φαινόμενα και δημιουργεί μια διαφημιστική καμπάνια για τη νέα ταυτότητα μιας πόλης που επιμένει ακόμα να συστήνεται στους επισκέπτες της μέσα από παρωχημένα σουβενίρ. Οι αρχιτέκτονες Κωνσταντίνος Πανταζής και Μαριάννα Ρέντζου της Point Supreme και ο Στάθης Κεφαλούρος της ομάδας Μπλάνκο εγκαινιάζουν σήμερα το πρωτότυπο εγχείρημά τους και μας εξηγούν.

Τι ακριβώς είναι το «Only In Athens»;
Άλλος ένας τρόπος να δεις και να αναγνωρίσεις την Αθήνα ως μοναδική. Πρόκειται για ένα πρότζεκτ της σειράς προτάσεων για την Αθήνα το οποίο εστιάζει στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε και επικοινωνούμε με την πόλη. Αποτελεί φυσική συνέχεια των πρότζεκτ «H Αθήνα θα σε εκπλήξει» (2008), «Άκτιστο» (2008) και «100 θεάσεις της Ακρόπολης». Το δουλεύαμε πολλά χρόνια, πολύ πριν από τις νεότευκτες συζητήσεις για το περίφημο rebranding της πόλης.

Η νέα εποχή του αθηναϊκού τουριστικού σουβενίρ Facebook Twitter


«Μόνο στην Αθήνα» επειδή..;
Το πρότζεκτ προτείνει μια νέα ανάγνωση της πόλης, βασισμένη σε εκείνα τα στοιχεία που την κάνουν ιδιαίτερη και μοναδική. Έχουμε πολλούς φίλους που μας επισκέπτονται συχνά από το εξωτερικό και παρατηρήσαμε πως συχνά εντυπωσιάζονταν με πράγματα που συμβαίνουν μόνο στην Αθήνα! Επιπλέον, όταν γεννήθηκε αυτό το πρότζεκτ οι συνθήκες ήταν διαφορετικές. Ήταν η εποχή που οι τουρίστες φωτογράφιζαν μανιωδώς τις διαδηλώσεις στην πόλη. Κάποια στιγμή αποφασίσαμε πως άξιζε τον κόπο να προσπαθήσουμε να καταγράψουμε συστηματικά αυτά τα πράγματα και να εξετάσουμε κατά πόσο θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια νέα αναπαράσταση της πόλης. Άλλωστε, τα πράγματα που οι ξένοι βιώνουν ως παράδοξα ή μοναδικά στην πόλη είναι και αυτά που τελικά συζητούν και μεταφέρουν πίσω στις χώρες τους. Τελικά, αυτά αποτελούν τα πραγματικά σύγχρονα ενθύμια.
Μια εναλλακτική καμπάνια με τουριστικά σουβενίρ για την Αθήνα, λοιπόν. Τι είδους αντικείμενα προτείνει η σειρά;
Τα αρχετυπικά τουριστικά προϊόντα (t-shirts, τσάντες, κονκάρδες, μαγνήτες, μαρμάρινα αγαλματίδια, το τάμα) με καινούργια όμως θεματολογία, που αφορά περισσότερο τη σύγχρονη πόλη παρά στην ιστορία της. Φυσικά, το πρότζεκτ θα ανανεώνεται διαρκώς. Η καμπάνια στηρίζεται στην παρατήρηση του ήδη υπάρχοντος, χωρίς προσπάθεια ωραιοποίησης ή αλλαγής του. Με τον ίδιο τρόπο στηριζόμαστε στα ήδη υπάρχοντα τουριστικά προϊόντα και δεν ψάχνουμε, προς το παρόν, να επινοήσουμε καινούργια. Επιπλέον, ο τρόπος που παρουσιάζεται η θεματολογία είναι βασισμένος σε αληθινές φωτογραφίες, με μια τραχιά αισθητική, όπως ακριβώς είναι και η πόλη μας.

Η νέα εποχή του αθηναϊκού τουριστικού σουβενίρ Facebook Twitter


Σύμφωνα και με επίσημα στοιχεία, ο τουρισμός στη Αθήνα αυξήθηκε τον τελευταίο χρόνο. Εκτός από τις ξενοδοχειακές υπηρεσίες που οφείλουν να εκσυγχρονίζονται, μήπως τα σουβενίρ ήταν ένας τομέας του τουρισμού που είχε μείνει κάπως στάσιμος τα τελευταία χρόνια;
Μάλλον έχετε δίκιο. Τα σουβενίρ ήταν ξεχασμένα, στοιβαγμένα σε σκονισμένες κούτες άλλων δεκαετιών. Τις βλέπαμε από κοντά στην Πλάκα. Οι δε καλλιτέχνες δεν τα άγγιζαν μέχρι προσφάτως, την εποχή της κρίσης, που όλα (ξανά)κρίνονται.
Τι έλειπε, λοιπόν, από την αγορά των τουριστικών ενθυμίων και τι νέο προτείνει το «Only In Athens»;
Έλειπε η νέα της ταυτότητα. Η Αθήνα συστηνόταν ακόμα με την παλιά. Ρομαντικό μεν να θυμίζεις τη νεότητά σου, αλλά έτσι δεν ωριμάζεις και συχνά μπερδεύεις. Το τσολιαδάκι και ο κίονας είναι στοιχεία της μυθολογίας της πόλης, αλλά η πόλη δεν είναι μόνο αυτά. Λείπει από την αγορά των σουβενίρ οτιδήποτε αφορά τη νέα πόλη και την εμπειρία της, που δικαιούται το δικό της συμβολισμό. Το Only προτείνει μια νέα διαφημιστική καμπάνια βασισμένη σε στοιχεία της σημερινής πόλης.


Ποιος είναι ο στόχος αυτής της απόπειρας;
Να συμπληρώσει τα στοιχεία της παράδοσης με τα στοιχεία της σημερινής Αθήνας. Αυτή είναι η γοητεία και η μοναδικότητα της πόλης μας, αυτή λοιπόν πρέπει να αναδείξουμε. Αν το πετύχουμε, το αποτέλεσμα θα προωθήσει την Αθήνα με μια νέα ταυτότητα την οποία δεν θα μπορεί να ανταγωνιστεί καμιά άλλη πόλη στον κόσμο. Γιατί η Αθήνα είναι η μόνη πόλη που φέρει ταυτόχρονα τη μυθολογία της αρχαίας πόλης αλλά και της μητρόπολης του 21ου πρώτου αιώνα με τόσο έντονο τρόπο.


Δώστε μας μερικά παραδείγματα παραδόξων που συμβαίνουν μόνο στην Αθήνα και σας ενέπνευσαν δημιουργικά.
Οι εικόνες ήταν πανταχού παρούσες στην καθημερινότητά μας. Βασιστήκαμε κυρίως στις παρατηρήσεις των ξένων φίλων μας. Διασκεδάζαμε καταγράφοντας τι τους έκανε εντύπωση. Οι πολυκατοικίες, τα μπαλκόνια, ο Λυκαβηττός, τα αδέσποτα στις διαβάσεις. Κάθε φορά που έρχονταν για διακοπές τούς λέγαμε να μας στείλουν τις φωτογραφίες τους από την Αθήνα για να δούμε τι τους τράβαγε την προσοχή.

Η νέα εποχή του αθηναϊκού τουριστικού σουβενίρ Facebook Twitter

Κάποιος, όμως, θα μπορούσε να θεωρήσει κακώς κείμενα αυτά τα ξεχωριστά πράγματα. Ωστόσο, εσείς τα αναδεικνύετε με χιούμορ ή και με αυτοσαρκασμό.

Ο αυτοσαρκασμός είναι ο μοναδικός θεμιτός αυτοσκοπός. Η καταγραφή τέτοιων στοιχείων θα μας κάνει να τα συνειδητοποιήσουμε κι αν δεν μας αρέσουν, να κάνουμε κάτι για να τα βελτιώσουμε.


Ποια είναι τα δικά σας αγαπημένα σας μέρη στην πόλη;
Στάθης Κεφαλούρος: Η θέση όπου γράφω. Άνοιξη και καλοκαίρι στην Κλεψύδρα, φθινόπωρο και χειμώνα στο Γιασεμί.
Point Supreme: To κέντρο, η θάλασσα και οι λόφοι.

Η νέα εποχή του αθηναϊκού τουριστικού σουβενίρ Facebook Twitter

Only In Athens 

Εγκαίνια: Πέμπτη 20 Μαρτίου, στις 19:00

Πού: Matalou at home
Ηπίτου 5 & Βουλής 40, Σύνταγμα
Διάρκεια: 20 Μαρτίου έως 5 Απριλίου
211 184 541 6

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ