Οι άνδρες που αγάπησε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Μια όπερα για την προσωπική ζωή του ιδιοφυούς καλλιτέχνη

Οι άνδρες που αγάπησε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Μια όπερα για την προσωπική ζωή του ιδιοφυούς καλλιτέχνη Facebook Twitter
0

Παρότι ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι είναι από τους πιο διάσημους καλλιτέχνες της ιστορίας, πολλές πτυχές της προσωπικής του ζωής παραμένουν άγνωστες. 

Ο ιδιοφυής μηχανικός και εφευρέτης άφησε πίσω του αμέτρητες σημειώσεις για την ανατομία του ανθρώπινου σώματος και την δομή των βοτάνων, για εφευρέσεις και πρωτότυπες ιδέες που δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει ποτέ αλλά, παρά τον όγκο των γραπτών του, δεν έγραψε (ή δεν διασώθηκε) κανένα χειρόγραφο προσωπικό ημερολόγιο. 

Μετά τον θάνατό του, το κενό ήρθαν να συμπληρώσουν άλλοι ερευνητές και συγγραφείς: από τον βιογράφο του 16ου αιώνα Τζόρτζιο Βασάρι μέχρι τον Σίγκμουντ Φρόιντ αυτοπροσώπως, που έψαξαν και για το παραμικρό στοιχείο στις χιλιάδες χειρόγραφες σελίδες του Ντα Βίντσι που διασώθηκαν. 

Πέντε αιώνες μετά τον θάνατό του, μία νέα όπερα, προσπαθεί να ρίξει φως στην προσωπική και ερωτική του ζωή, προσεγγίζοντας τις σχέσεις του με δύο βοηθούς του. Το έργο του συνθέτη Άλεξ Μιλς και του Μπράιαν Μούλιν που υπογράφει το λιμπρέτο "Leonardo" εστιάζει στον Τζιαν Τζιάκομο Καπρότι και στον Φρανσέσκο Μέλσι. 

Ο Καπρότι, που ο Ντα Βίντσι αποκαλούσε «Μικρό Διάβολο» ήταν ένα φτωχό αγόρι που έγινε δεκτό στο εργαστήριό του μεγάλου εφευρέτη σε ηλικία 10 ετών, στα 1490, ενώ ο καλλιτέχνης πλησίαζε τα 40. Αμέσως δημιούργησε την εντύπωση του ταραχοποιού. Ο Μούλιν εντόπισε αρκετές αναφορές στον Καπρότι, που έκλεβε τόσο από τον Ντα Βίντσι όσο και από τους προσκεκλημένους του καλλιτέχνη, τρώγοντας περισσότερο από όσο ο Ντα Βίντσι θεωρούσε σεβαστό. «Ήταν ένα νέο, εργαζόμενο αγόρι, δύσκολα διαχειρίσιμο, που τελικά έμεινε με τον Λεονάρντο για 25 χρόνια», λέει ο Μούλιν. 

Ο Φραντσέσκο Μέλτσι μπήκε στη ζωή του Λεονάρντο αργότερα, στα 1505. Ο νέος αυτός άνδρας ήταν από μία οικογένεια ευγενών στο Μιλάνο και απέκτησε καθήκοντα αποκλειστικού γραμματέα στο εργαστήριο του Ντα Βίντσι. Ο Μέλτσι και ο Λεονάρντο ανέπτυξαν στενότερη οικειότητα που ο Μιλς και ο Μούλιν παραλληλίζουν με αυτή πατέρα -υιού.

Οι άνδρες που αγάπησε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Μια όπερα για την προσωπική ζωή του ιδιοφυούς καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ο Καπρότι (αριστερά) και ο Μέλτσι (δεξιά)
Οι άνδρες που αγάπησε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Μια όπερα για την προσωπική ζωή του ιδιοφυούς καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ο Καπρότι θεωρείται το μοντέλο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι για τον Βάκχο και τον Ιωάννη τον Βαπτιστή

Ο Μούλιν σημειώνει ότι ο Μέλτσι είχε πολύ διαφορετικούς τρόπους και κοινωνικό εκτόπισμα από τον ταραχοποιό. «Κανένα παρατσούκλι για τον αριστοκρατικό Μέλτσι: ο Λεονάρντο του απηύθυνε τον λόγο με το προσωνύμιο "Μάστερ Φραντσέσκο"». 

Η όπερα είναι γραμμένη για παλιά βιολιά, όπως αυτά που χρησιμοποιούνταν τον 16ο αιώνια. Το λιμπρέτο του Μούλιν στηρίζεται σχεδόν εξ ολοκλήρου σε ιστορικές πηγές, όπως στα σημειωματάρια του ίδιου του Λεονάρντο που ο καλλιτέχνης έγραφε με τέτοιο τρόπο, ώστε να διαβάζονται «κατοπτρικά», μέσα από καθρέφτη.

 Η όπερα χαρτογραφεί αυτό το «εναλλασσόμενο τρίγωνο που ο Λεονάρντο διατηρούσε με αυτούς τους δύο νέους άνδρες», εξηγεί ο Μούλιν. Ο Λεονάρντο περνά από τη μία σχέση στην επόμενη και ο «Μικρός Διάβολος» Καπρότι υποχρεώνεται να οπισθοχωρήσει. Αν και ο Λεονάρντο μετακομίζει στη Γαλλία, με τους δύο άνδρες να τον ακολουθούν αρχικά, ο Καπρότι επιστρέφει στο Μιλάνο και δεν είναι εκεί, για να αποχαιρετήσει τον Δάσκαλο στο νεκροκρέβατό του, όταν ο Ντα Βίντσι πεθαίνει στα 1519. 

«Ο Λεονάρντο του αφήνει ελάχιστα πράγματα - μόλις μισό αμπελώνα, που είναι σχετικά περίεργο», σχολιάζει ο Μούλιν. Αντίθετα, ο Μέλτσι κληρονόμησε τα σημειωματάρια του Λεονάρντο και πολλούς πίνακες του Ντα Βίντσι. «Φαίνεται πως υπήρχε ένα ιδιωτικό δράμα, από το ένα πρόσωπο στο άλλο». 

Ως ιστορικά πρόσωπα, και οι δύο αποτυπώθηκαν σε σκίτσα και πίνακες του Ντα Βίντσι. Μάλιστα ο Καπρότι θεωρείται το μοντέλο του Λεονάρντο για τον Βάκχο και τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. «Ο Λεονάρντο τον ζωγραφίζει τόσο συχνά, που δεν είναι λάθος να πούμε ότι αποτέλεσε τον μούσο του», λέει ο Μιλς. «Όλοι τον θεωρούν σύντροφο του Λεονάρντο, του αγοράζει ακριβά ρούχα, ταξιδεύουν μαζί και όλοι παρατηρούν πόσο όμορφος είναι». 

Για να αναλύσουν τα ιστορικά δεδομένα και να μην παραπλανηθούν από τα κενά, ο Μιλς και ο Μούλιν συμβουλεύθηκαν τους ακαδημαϊκούς Μάρτιν Κεμπ και Μάρτιν Κλέιτον. «Θέλαμε τα συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε να είναι όσο το δυνατόν πιο πιθανά και ιστορικά ακριβή», λέει ο Μιλς. «Οι μελετητές του Λεονάρντο και οι ακαδημαϊκοί θεωρούν ότι πιθανότατα ήταν ομοφυλόφιλος, όλα συγκλίνουν προς αυτή την κατεύθυνση και η όπερα μας δίνει την ευκαιρία να εξερευνήσουμε αυτή την πλευρά, σε μία χρονιά που όλα τα υπόλοιπα (σ.σ για τον Ντα Βίντσι) έχουν ήδη εξερευνηθεί». 

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ