Ηλεκτρονικές συναλλαγές: Αυξήθηκαν τα περιστατικά απάτης - Τι να προσέχουν οι καταναλωτές

Ηλεκτρονικές συναλλαγές: Αυξήθηκαν τα περιστατικά απάτης - Τι να προσέχουν οι καταναλωτές Facebook Twitter
pixabay
0

Πανδημία του κορωνοϊού έφερε ραγδαία αύξηση στις αγορές με ηλεκτρονικές συναλλαγές, αλλά και αύξηση στις ηλεκτρονικές απάτες.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, αν και οι ηλεκτρονικές απάτες παραμένουν σε αναλογικά χαμηλά επίπεδα, αυξάνονται μήνα με τον μήνα.

Για τα περιστατικά απάτης, ο δείκτης κυμάνθηκε το α΄ εξάμηνο του 2020 στο επίπεδο του 0,03% και αυτό αναλογεί σε μία συναλλαγή απάτης ανά 3,3.000 συναλλαγές. Σε απόλυτους αριθμούς το εν λόγω μέγεθος ισοδυναμεί με 157.691 συναλλαγές απάτης, έναντι 125.349 στο τελευταίο τρίμηνο του 2019 και αυτό σημαίνει ότι μαζί με την αύξηση των ηλεκτρονικές πληρωμές, αυξήθηκαν και οι ηλεκτρονικές απάτες.

Όπως αναφέρει το iefimerida η έρευνα διαπιστώνει ότι σε όρους αξίας της απάτης, ο δείκτης κυμάνθηκε στο επίπεδο του 0,02% και αναλογεί σε 1 ευρώ αξία απάτης ανά 5,2.000 ευρώ αξία συναλλαγών. Ειδικότερα, μέσα σε το πρώτο εξάμηνο 2020, ο αριθμός των περιστατικών απάτης ήταν μόλος 1,4000 σε ΑΤΜ, 13,500. σε POS και 142.000 στις συναλλαγές μέσω Ίντερνετ. Η αντίστοιχη αξία των περιστατικών απάτης δίνει πληρέστερη εικόνα: 334.000 ευρώ στις συναλλαγές ΑΤΜ, 430.000 ευρώ στις πληρωμές POS και 5 εκατ. ευρώ στις συναλλαγές μέσω Ίντερνετ.

Η Τράπεζα της Ελλάδας, επισημαίνει από την πλευρά της ότι η μη εκτενής χρήση του διεθνούς τεχνικού προτύπου ασφαλών συναλλαγών 3D Secure από παρόχους υπηρεσιών πληρωμών του εξωτερικού συνεπάγεται υψηλότερα ποσοστά απάτης στις διασυνοριακές συναλλαγές διαδικτύου, σε αντίθεση με την ελληνική αγορά όπου οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών έχουν υλοποιήσει σε ευρεία έκταση το πρότυπο ασφαλών συναλλαγών 3D Secure.

Τι να προσέχουν οι καταναλωτές

Καμία τράπεζα δεν θα ζητήσει ποτέ με οποιοδήποτε τρόπο (τηλεφωνικώς, μέσω e-mail ή με οποιοδήποτε άλλο μέσο επικοινωνίας) τους κωδικούς σας. Για τον λόγο αυτό, μην απαντάτε σε επικοινωνίες και e-mail που σας ζητούν Username, Passwords και PIN.


Να ελέγχετε συχνά τις κινήσεις των λογαριασμών σας. Χρησιμοποιείτε πάντα τις πιο ενημερωμένες εκδόσεις Internet browsers (π.χ. Chrome, Microsoft Edge, κ.λπ), οι οποίες εξασφαλίζουν προηγμένο σχεδιασμό ασφαλείας.


Βεβαιωθείτε ότι ο Internet browser που χρησιμοποιείτε δεν αποθηκεύει αυτόματα κωδικούς (User ID & Passwords) σε ιστοσελίδες που επισκέπτεστε (εμπόρων, τραπεζών, κοινωνικής δικτύωσης, κ.λπ).
Μην απαντάτε σε e-mail που σας ζητούν προσωπικά σας στοιχεία. Μην προβαίνετε σε οποιαδήποτε ενέργεια όπως άνοιγμα συνημμένων αρχείων και διαγράψτε τα αμέσως.

Μην εμπιστεύεστε συνδέσμους (links) που πιστεύετε ότι σας ανακατευθύνουν σε 'site' της Τράπεζάς σας. Θα πρέπει πάντα να πληκτρολογείτε τη διαδικτυακή διεύθυνση της ιστοσελίδας εσείς οι ίδιοι. Μην ακολουθείτε υπερσύνδεσμο (link) που σας έχει αποσταλεί μέσω e-mail ή δημοσιεύεται σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media), ιστοσελίδες άλλων εταιρειών, μηχανών αναζήτησης, κ.λπ.


Κατά την πλοήγηση στο διαδίκτυο να δίνετε τα στοιχεία των καρτών σας μόνο σε πιστοποιημένους ιστότοπους/επιχειρήσεις. Αν δεν είστε σίγουροι για την ασφάλειά σας, αποφύγετε να συναλλάσσεστε μαζί τους. Πριν από κάθε χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της Τράπεζάς σας, βεβαιωθείτε ότι βρίσκεστε στο ασφαλές περιβάλλον της. Μπορείτε να αναγνωρίσετε τον επίσημο ιστότοπο της τράπεζας από το λουκέτο (security lock) στην αρχή της γραμμής αναζήτησης. Μετά την ολοκλήρωση των συναλλαγών σας, αποσυνδεθείτε από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της τράπεζας επιλέγοντας «Εξοδος».
Εγγραφείτε στις υπηρεσίες της τράπεζας σας που παρέχουν ασφαλείς ειδοποιήσεις μέσω SMS και e-mail όταν εκτελούνται συναλλαγές σας.


Αν το κινητό σας σταματήσει να λειτουργεί για ασυνήθιστους λόγους, υπάρχει κίνδυνος να έχετε πέσει θύμα του «SIM Swapping» (αντικατάσταση/αλλαγή κάρτας SIM κινητού τηλεφώνου). Για αυτό ενημερώστε άμεσα τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας. Μερικές φορές μπορεί να χάσετε το σήμα λόγω ευρύτερων προβλημάτων που επηρεάζουν την υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας. Ωστόσο, εάν χαθεί η υπηρεσία σε μια θέση που συνήθως έχει καλή κάλυψη, είναι ασφαλέστερο να επικοινωνήσετε με τον πάροχο του δικτύου σας και να επιβεβαιώσετε ότι δεν έχει αντικατασταθεί η SIM. Στη συνέχεια, καλέστε την τράπεζά σας.


Εάν κάποιος καλεί από άγνωστο αριθμό και ισχυρίζεται ότι είναι από μεγάλη πολυεθνική εταιρεία πληροφορικής, χωρίς εσείς να έχετε δηλώσει κάποια βλάβη στον υπολογιστή σας, να διακόπτετε την κλήση και σε καμία περίπτωση να μην εγκαταστήσετε το προτεινόμενο από αγνώστους λογισμικό απομακρυσμένης διαχείρισης.

Οικονομία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ