Yeezy και iPhone, δύο από τα πιο εμβληματικά καταναλωτικά προϊόντα του 21ου αιώνα, κάνουν σήμερα για πρώτη φορά ταυτόχρονη προσπάθεια να αδειάσουν τους τραπεζικούς λογαριασμούς εκατομμυρίων ανθρώπων στον πλανήτη.
Η κυκλοφορία του μεγαλύτερου και ακριβότερου iPhone μέχρι σήμερα, συγχρονίζεται με τη μεγαλύτερη κυκλοφορία των συλλεκτικών Yeezy από τον Kanye West και την Adidas.
Πρόκειται για δύο από τα λίγα προϊόντα που σήμερα εξασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές θα παραμείνουν στην ουρά για ώρες με την ελπίδα να είναι μεταξύ των πρώτων που θα τα αγοράσουν, σε μια εποχή που πολλοί έμποροι λιανικής προσπαθούν να προσελκύσουν πελάτες, σημειώνουν οι Financial Times.
Με το φαινόμενο ασχολείται σήμερα όλος ο διεθνής Τύπος καθώς το ταυτόχρονο ντεμπούτο για το iPhone XS Max και το Yeezy Boost 350 V2 "Triple White" δημιουργεί ένα δίλημμα για πολλούς καταναλωτές και οι αναλυτές αγωνιούν να συγκρίνουν δεδομένα. Κάποιοι πιστεύουν πως σήμερα γράφονται νέοι κανόνες στην αγορά και το μάρκετινγκ και πως η Παρασκευή αυτή θα σηματοδοτήσει το μέλλον των δύο αυτών brands που οδηγούν τις εξελίξεις στους τομείς τους.
Η τεχνολογία και η μόδα, που κάποτε θεωρούνταν χωριστές αγορές, συγκρούονται, καθώς κάθε βιομηχανία προσπαθεί να μάθει από την άλλη για το πώς να εξελιχθεί εμπορικά και να συνδεθεί με τους καταναλωτές.
Τα limited edition αθλητικά παπούτσια είναι ήδη success story καθώς έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα ελκυστικά για τους millennials, σύμφωνα με τον Giovanni Compiani, επίκουρο καθηγητή της Σχολής Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια.
«Ο κόσμος αγοράζει την εμπειρία, θέλει ένα προϊόν που παρέχει κάποια χρησιμότητα ή λειτουργικότητα, αλλά την ίδια ώρα θα κάνει όσους το φορούν να αισθάνονται μέρος σε κάτι μεγαλύτερο από το ίδιο το ίδιο το προϊόν», δήλωσε. «Η στρατηγική είναι να δημιουργήσουν μια αίσθηση επείγουσας ανάγκης, ότι αυτό είναι ένα στοιχείο περιορισμένης έκδοσης που δεν θα είναι διαθέσιμο στο μέλλον». Κοινώς αγόρασέ το τώρα ή ξέχασε το για πάντα.
Το καλοκαίρι του 2015, ο Kanye West κυκλοφόρησε το πρώτο παπούτσι που θα άλλαζε τα πάντα στην αγορά της μόδας μέχρι και σήμερα. Το adidas Originals x YEEZY Boost 350 κυκλοφόρησε τότε στην απόχρωση "Turtle Dove" και ήταν η δεύτερη συνεργασία που ο ράπερ είχε με την adidas. Τα Boost 750 high-tops είχαν κυκλοφορήσει νωρίτερα, αλλά το φθηνότερο 350 ήταν το αποκορύφωμα της διαφημιστικής εκστρατείας τους κατά τη στιγμή του λανσαρίσματος.
Το φαινόμενο «Kanye» στο χώρο της μουσικής ήταν δεδομένο, αλλά εκείνη την ημέρα γεννήθηκε ένα νέο εμπορικό φαινόμενο. Φανς των αθλητικών παπουτσιών σε ολόκληρο τον κόσμο ξόδεψαν χρόνο και χρήμα για ένα ζευγάρι παπούτσια που έγιναν θρύλος στα social media και μέσα σε λίγες ώρες προκάλεσαν φρενίτιδα στην αγορά.
Δεδομένου ότι αυτό ήταν το πρώτο σοβαρό πείραμα της adidas με τον ράπερ, η πρώτη παρτίδα ήταν μικρή για να αποφευχθεί η μαζικότητα της αγοράς. Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ήθελαν απεγνωσμένα να πάρουν στα χέρια τους τα YEEZYs, αλλά μόνο 9000 ζευγάρια ήταν διαθέσιμα. Η πλειοψηφία έμεινε με άδεια χέρια, περιμένοντας την επόμενη συνεργασία και η μαύρη αγορά είχε ήδη βρει τον πρωταγωνιστή της καθώς τα συλλεκτικά παπούτσια άλλαζαν χέρια έναντι χιλιάδων δολαρίων.
Μέσα στα χρόνια, το hype συνεχίστηκε με μερικές ακόμη σειρές που γνώρισαν τεράστια επιτυχία και σήμερα φτάσαμε στο «Υeezy για όλους». Όπως είχε υποσχεθεί ο ράπερ, στόχος του ήταν φέτος να μπορέσουν να αποκτήσουν όσο περισσότεροι γίνεται το παπούτσι με την υπογραφή του. Λίγο πριν το λανσάρισμα του νέου Yeezy, ανακοινώθηκε πως αυτή θα είναι η μεγαλύτερη παρτίδα που έχει βγει ποτέ στην αγορά. Η πλειοψηφία ενθουσιάστηκε, αλλά η ελίτ απογοητεύτηκε καθώς μέρος της γοητείας του sneaker ήταν πως τα αυθεντικά ήταν στα πόδια λίγων. Κάποιοι αναλυτές εκτιμούν πως η κάμψη της δύναμης των Yeezy είχε διαφανεί ήδη από την περασμένη σεζόν καθώς τα νέα μοντέλα που κυκλοφορούσαν ήταν κυρίως χρωματικές παραλλαγές των προηγούμενων.
Και κάπου εδώ φτάνουμε στην Apple, και η ιστορία αρχίζει να μοιάζει ίδια καθώς κάθε χρόνο, τέτοια εποχή, οι φανς γκρινιάζουν για το πόσο λίγα προσφέρει το νέο μοντέλο που κυκλοφορεί. Κι όμως, κάθε χρόνο, η καταναλωτική ισχύς της εταιρίας, που φέτος ξεπέρασε το ανώτατο όριο της αγοράς 1 τρισεκατομμυρίου, παραμένει ακλόνητη.
Τεχνολογία και μόδα επηρεάζουν ο ένας τον άλλο με πολλούς τρόπους, από τις στρατηγικές λιανικής και διανομής μέχρι τα στιλ διαχείρισης.
Ο Kasper Rorsted, διευθύνων σύμβουλος της Adidas, έχει αναλάβει την παρουσίαση των ετήσιων αποτελεσμάτων της γερμανικής εταιρείας σε hoodies και τζιν, περπατώντας πάνω - κάτω στη σκηνή σαν να ήταν σε εκδήλωση της Apple.
Όμως, σε αντίθεση με την Apple, της οποίας ο διευθύνων σύμβουλος, Tim Cook, παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα τα νέα iPhones, ο Rorsted αφήνει τα προϊόντα της Adidas να ξεκινήσουν την πορεία τους από τους influencers. H Kim Kardashian σχεδόν αρκεί για να κάνει τεράστια διαφήμιση στα Yeezy καθώς έχει 117 εκατ, ακολούθους μόνο στο Instagram.
Η Apple, επίσης, προσπάθησε να προσελκύσει τo κοινό της μόδας, καθώς η Angela Ahrendts, εντάχθηκε στο τιμ της προερχόμενη από την Burberry και με στόχοι να αναλάβει την εικόνα στα καταστήματα λιανικής πώλησης της εταιρίας.
Η σύνδεση αυτή εντάθηκε με το ντεμπούτο του Apple Watch το 2014, το οποίο περιλαμβάνει μια ειδική έκδοση του οίκου Hermès. Οι επισκέπτες της παρουσίασης την περασμένη εβδομάδα είδαν ανάμεσά τους τον Virgil Abloh, το νέο σχεδιαστή της αντρικής σειράς Louis Vuitton, ο οποίος παράλληλα τρέχει το δικό του brand μόδας Off-White και πρόσφατα έγινε συνεργάτης της Nike.
«Η Apple δεν είναι εταιρεία τεχνολογίας, είναι μια μάρκα πολυτελείας», δήλωσε ο Scott Galloway, καθηγητής μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Stern School of Business της Νέας Υόρκης.
Apple και Adidas χρησιμοποιούν παρόμοια τακτική για να δημιουργήσουν διαφημίσεις για το λανσάρισμά τους καθώς επιδιώκουν ουρές στα καταστήματα και εξαργυρώνουν τις εικόνες αυτές με περισσότερη δωρεάν προβολή μέσα από τα μίντια. Σε λίγες ώρες τα δημοσιεύματα με τις ουρές για τα νέα iPhone σε καταστήματα όλου του πλανήτη θα είναι παντού στον ηλεκτρονικό Τύπο.
Τα μεγέθη όμως δεν είναι οικονομικά συγκρίσιμα.
Περισσότερα από 10 εκατομμύρια κινητά τηλεφώνα της Apple αναμένεται να πουληθούν το πρώτο Σαββατοκύριακο, ενώ για τα Yeezy αυτός ο αριθμός είναι σχεδόν απαγορευτικός. Όμως τα sneakers είναι σύμφωνα με κάποιους αναλυτές μεγαλύτερο τρόπαιο για τους big spenders, καθώς ότι δεν είναι στο ράφι, προσβάσιμο στη μάζα, είναι αυτομάτως πολυπόθητο. Και η Apple δεν επιδιώκει κάτι τέτοιο...
Άλλωστε όπως σημειώνουν οι Financial Times, το iPhone θα είναι στα χέρια των ιδιοκτητών του περίπου 150 φορές ημερησίως ενώ τα Yeezy θα φορεθούν λίγες φορές και θα καταλήξουν σε μια ντουλάπα.
Όμως ο καθηγητής Compiani προειδοποίησε τις εταιρείες πως η μάχη αυτή κρύβει μια παγίδα: oι καταναλωτές μπορεί τελικά να κουραστούν από ατέλειωτα λανσαρίσματα και διαφημιστικές πιέσεις. Ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος για τους τεχνολογικούς κολοσσούς ειδικά καθώς οι τεχνικές καινοτομίες σε τομείς όπως τα smartphones παρέχονται πια τόσο σταδιακά που οι διαφορές είναι μάλλον απογοητευτικές χρόνο με το χρόνο.
Το ταμείο θα δείξει...