H ιδέα για την μικρού μήκους ταινία «Airhostess- 737» ήρθε στον δημιουργό της, Θανάση Νεοφώτιστο, σε ένα όνειρο, γράφει το New Yorker Magazine στο αφιέρωμά του στον Έλληνα δημιουργό.
Η πρωταγωνίστρια της ταινίας «Airhostess- 737», η Βανίνα, που υποδύεται υποδειγματικά η Λένα Παπαληγούρα, παλεύει να κάνει τη δουλειά της ως αεροσυνοδός, ενώ υπομένει τον πόνο και την ταπείνωση. Η ταλαιπωρία της είναι ακόμη πιο αισθητή στις προσπάθειές της να κρύψει τα συναισθήματά της κάτω από το κόκκινο κραγιόν, τη λαμπερή έκφραση, τα καλοχτενισμένα μαλλιά και την στολή της: είναι η εικόνα της επαγγελματικά φιλόξενης θηλυκότητας, σχολιάζει το New Yorker Magazine.
Ακούγεται εύθυμη μουσική ενώ εκείνη εκτελεί τη δουλειά της. Η κάμερα σφιχτά εστιασμένη στο πρόσωπό της ενώ άλλοι χαρακτήρες είναι απλές σκιές, που παρεμβάλλονται και αιωρούνται στις άκρες του κάδρου ή λίγο έξω από αυτό. Επιδεικνύει πρωτόκολλα ασφαλείας, μοιράζει σνακ στους επιβάτες και συνομιλεί με έναν συνάδελφο, αποκαλύπτοντας τελικά ότι τα σιδεράκια της δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Αυτή και το αεροπλάνο μεταφέρουν και οι δύο κάποιο επιπλέον φορτίο (συναισθηματικό, στην περίπτωσή της). Καθώς η αναταραχή της Βανίνα αυξάνεται, τόσο αυξάνονται και οι αναταραχές στο αεροπλάνο, αναγκάζοντάς την τελικά να αντιμετωπίσει το τραύμα της γύρω από το θάνατο της μητέρας της, η οποία την εγκατέλειψε ως παιδί.
Ο Θανάσης Νεοφώτιστος θεωρεί το «Airhostess-737» το τελευταίο μέρος μιας τριλογίας που περιλαμβάνει επίσης την ταινία «Λεωφόρος Πατησίων», στην οποία συγκρούονται οι γονικές ευθύνες και οι επαγγελματικές φιλοδοξίες μιας γυναίκας και το «Route-3».
Και οι τρεις ταινίες επικεντρώνονται στενά, σχεδόν κλειστοφοβικά, σε μεμονωμένους χαρακτήρες που βρίσκονται σε μία μετάβαση και κάπως στο έλεος του περιβάλλοντός τους. Οι εσωτερικές τους συγκρούσεις κορυφώνονται σε στιγμές συναισθηματικά υπέρ-φορτισμένες, που συγχωνεύονται με το υποσυνείδητο σε ένα σχεδόν παραισθησιογόνο αποτέλεσμα.
Ο σκηνοθέτης Θανάσης Νεοφώτιστος μιλώντας στο New Yorker, είπε ότι βλέπει κάθε μια από αυτές τις ταινίες να ακολουθεί μια μονομυθική αφηγηματική δομή, μια περιπέτεια στο άγνωστο, μια νίκη ή μια αποκάλυψη και μια επιστροφή που φέρει μια νέα διορατικότητα ή δύναμη. Μαζί αντιπροσωπεύουν τη δική του καλλιτεχνική ενηλικίωση, το ταξίδι του προσωπικού του ήρωα.
Ταυτίζεται ιδιαίτερα με τη Βανίνα, τη λαχτάρα της για τη μητρική αγάπη μεταξύ άλλων. Για τον σκηνοθέτη, ο οποίος είναι ομοφυλόφιλος και μεγάλωσε ακολουθώντας συντηρητικές κοινωνικές προσδοκίες στην Ελλάδα, το "Airhostess-737" είναι σαν μια απαραίτητη πράξη αποδοχής και συμφιλίωσης, με τη μαμά του και με τον εαυτό του: το τέλος ενός κεφαλαίου και η αρχή ενός άλλου.
Η ταινία μικρού μήκους, σαν αρχαία τραγωδία που ζητά κάθαρση, κλείνει με την Βανίνα ατημέλητη αλλά επιτέλους ελεύθερη και άνετη. Κοιτάζει κατευθείαν στην κάμερα και, για πρώτη φορά, χαμογελάει πραγματικά. Με τα σιδεράκια της, που τόσο προσπαθούσε να κρύψει, σε πρώτο πλάνο.
Οι διακρίσεις της ταινίας «Airhostess-737»
H πολυβραβευμένη ταινία του Θανάση Νεοφώτιστου κέρδισε το μεγάλο βραβείο της επιτροπής του 49ου Φεστιβάλ του Σιάτλ. Έκανε πρεμιέρα στο 75o φεστιβάλ του Λοκάρνο και διακρίθηκε στη συνέχεια στο 47ο Φεστιβάλ του Τορόντο. Κέρδισε υποψηφιότητα στα Ευρωπαϊκά Βραβεία του 2023, συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του 44ου Sundance, απέσπασε βραβείο στο 45ο Φεστιβάλ του Clermont-Ferrand. Έχει διαγωνιστεί σε περισσότερα από 60 διεθνή φεστιβάλ με σημαντικές διακρίσεις.
Η πρωταγωνίστρια Λένα Παπαληγούρα έχει κερδίσει 7 βραβεία καλύτερης ερμηνείας σε ταινία μικρού μήκους. Μεταξύ αυτών στα φεστιβάλ του Sundance, του Clermont-Ferrand και στις Νύχτες Πρεμιέρας.