Αριστουργήματα από την Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα

Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Ρόμπα για χρήση από τον αυτοκράτορα (λεπτομέρεια), μετάξι και χρυσοκλωστή, επίχρυσα κουμπιά, Κίνα, Τσινγκ, 19ος αιώνας μ.Χ., μήκος 155 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 11696, δωρεά Μάρκου Πάλλη
0

Η έκθεση «Αυτοκρατορική Κίνα», βασισμένη κυρίως στη συλλογή του βρετανού ομογενή Γεώργιου Ευμορφόπουλου, μεγάλου δωρητή του Μουσείου Μπενάκη, αποτελεί μια εισαγωγή στους θεσμούς και τις ιδεολογίες της αυτοκρατορικής Κίνας. Την έχει επιμεληθεί ο Γιώργης Μαγγίνης, επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, και την έχει σχεδιάσει  η Ναταλία Μπούρα, υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου, ειδικά για το Σαντιρβάν.

Η αφήγηση της έκθεσης ξεκινάει το έτος 221 π.Χ., όταν ο Τζάο Τζενκγκ, βασιλιάς της δυναστείας των Τσιν, καταφέρνει να ενώσει την Κίνα. Αποδύεται σε μια εκστρατεία διοικητικής, οικονομικής και πολιτιστικής ενοποίησης και αλλάζει το όνομά του σε Σι Χουάνγκ Ντι, «Πρώτος Αυτοκράτορας». Μολονότι η γενιά του βασιλεύει λίγα μόλις χρόνια, ο Πρώτος Αυτοκράτορας είναι ο θεμελιωτής της αυτοκρατορικής Κίνας. Η πολιτική της ιδεολογία βασίζεται στη συγχώνευση της φιλοσοφίας του Κομφούκιου, της κοσμοθεωρίας του ταοϊσμού και της βουδιστικής θρησκείας και θα παραμείνει ζωντανή για πάνω από δύο χιλιετίες.

Η τάξη των λόγιων αξιωματούχων, των γνωστών μανδαρίνων, οι οποίοι επιλέγονται μέσα από το σύστημα των αυτοκρατορικών εξετάσεων και προάγονται αξιοκρατικά, στηρίζει την εξουσία του αυτοκράτορα. Παράλληλα, αναπτύσσεται η εναλλακτική ιδεολογία των διανοουμένων, οι οποίοι εστιάζουν στις τέχνες και τα κείμενα της κλασικής γραμματείας.

Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Αγγείο, εφυαλωμένη λιθοκέραμος, Χαντζόου, Σονγκ του Νότου (1127-1279 μ.Χ.), ύψος 15 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 2317, δωρεά Γεώργιου Ευμορφόπουλου

Η συνοχή και η ιδιαιτερότητα της ιστορικής και πολιτιστικής ταυτότητας της Κίνας αντανακλώνται στο ίδιο το όνομά της: «Μέσο Βασίλειο», πάνω από όλες τις άλλες χώρες και μόνο κάτω από τον Ουρανό. Παρά ταύτα, η επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο είναι διαρκής μέσα από τους θαλάσσιους και χερσαίους εμπορικούς δρόμους και διαμορφώνει υβριδικά έργα τέχνης.

Το τέλος της αυτοκρατορικής Κίνας το 1912 συμπίπτει με την επανεκτίμηση της αρχαιότητας και της οικουμενικής σημασίας του κινεζικού πολιτισμού. Κομβικό ρόλο στη διαδικασία αυτή παίζουν οι συλλέκτες κινεζικής τέχνης, με εξέχοντα ανάμεσά τους τον Γεώργιο Ευμορφόπουλο, στον οποίο είναι αφιερωμένη η τελευταία ενότητα της έκθεσης.

Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Πιάτο, πορσελάνη με σκηνή καύσης βιβλίων ζωγραφισμένη με σμάλτα, Τσιντετζέν, Κανγκσί, 1680-1690 μ.Χ., διάμετρος 32,5 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 2701, δωρεά Γεώργιου Ευμορφόπουλου
Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Ταφικό ειδώλιο αξιωματούχου που κρατά δέλτο, πηλός με εφυάλωση, γραπτή διακόσμηση και ίχνη επιχρύσωσης, Χεμπέι ή Χενάν, Τανγκ, πρώτο μισό 8ου αιώνα μ.Χ., ύψος 74,5 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 2225, δωρεά Γεώργιου Ευμορφόπουλου
Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Φιάλη ναργιλέ, πορσελάνη με λογίους που παίζουν επιτραπέζιο παιχνίδι και ακόλουθους σε τοπίο και, στη βάση, φύλλο αρτεμισίας εντός διπλού κύκλου, όλα ζωγραφισμένα με μπλε του κοβαλτίου κάτω από εφυάλωση, Τσιντετζέν, Κανγκσί (1662-1722 μ.Χ.), ύψος 19,5 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 44828, δωρεά Γιώργη Μαγγίνη
Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Ειδώλιο Βούδα καθισμένου σε «στάση λωτού» πάνω σε βάση σχήματος άνθους λωτού μπροστά από φλεγόμενη δόξα, νεφρίτης, επίχρυσος χαλκός, κοράλλι, λάπις λάζουλι και τυρκουάζ, πιθανότατα Πεκίνο, Τσινγκ, 17oς-18ος αιώνας μ.Χ., ύψος με τη βάση 28 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 25468, δωρεά Elizabethe Casenave—Ταμπακοπούλου
Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Κούπα, πορσελάνη με κίτρινη εφυάλωση, επιγραφή έξι ιδεογραμμάτων εντός διπλού κύκλου σε μπλε του κοβαλτίου κάτω από την εφυάλωση, στη βάση, που μεταφράζεται ως «Φτιαγμένο στη Μεγάλη Δυναστεία Τσινγκ κατά τη περίοδο του αυτοκράτορα Κανγκσί», Τσιντετζέν, Κανγκσί (1662-1722 μ.Χ.), διάμετρος 12,7 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 2771, δωρεά Γεώργιου Ευμορφόπουλου
Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Πιάτο, πορσελάνη με εγχάρακτους δράκους, σύννεφα και ανθισμένα κλαδιά, ζωγραφισμένα με σμάλτα, επιγραφή έξι ιδεογραμμάτων εντός διπλού κύκλου σε μπλε του κοβαλτίου κάτω από την εφυάλωση στη βάση που μεταφράζεται ως «Φτιαγμένο στη Μεγάλη Δυναστεία Τσινγκ κατά τη περίοδο του αυτοκράτορα Κανγκσί», Τσιντετζέν, Κανγκσί (1662-1722 μ.Χ.), διάμετρος 35,4 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 2677, δωρεά Γεώργιου Ευμορφόπουλου

Σαντιρβάν: Άρμεν και Αγαμέμνωνος, Δράμα
Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο: 10:00-14:00 και 18:00-21:00 ӏ Κυριακή: 11:00-14:00 και 18:00-21:00.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ